Vimsevamse Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Skulle kose litt med min ca 2 år gamle katt i kveld, da jeg legger merke til at han har mistet pels på et område atmed høyre frambein fremme ved brystet(ser ut så det er lugget ut), det er på ca 5 x 3 cm, ser ut som en rombe form. Han er ikke irritert i huden, og viser ingen tegn til ubehag eller kløe. Jeg lurer på om noen har en formening om hva dette kan være, eller har opplevd noe lignende selv? Kommer nok til å ta en tlf til dyrlegen i morgen for å høre litt tenker jeg. Endret 17. februar 2012 av Vimsevamse
Gjest Lille-pus Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Den første tanken som slår meg er faktisk ringorm. Erfaring fra egen katt (han fikk på siden av nesen og på kinnbenet opp mot øyet) er at det syntes ikke som det klødde noe særlig. Pelsen faller av ja, og i en form som er grovt sirkelformet. Hans områder var absolutt ikke pent sirkelformede som om de skulle vært streket opp med passer. Dette er jo mange år siden, og behandlingen dengang var piller, piller og flere piller, - i lange perioder. Alternativ behandling var akkurat etablert, men så nytt at vår vetrinær selv importerte den flytende medisinen som var utviklet for å ta kattelopper men som viste seg å ha den heldige bivirkning at det også kurerte ringorm infeksjon. Kostet skjorten og en arm dengangen, men virket som et skudd (ble gitt i to omganger med et antall uker mellom) og tok knekken på ringorminfeksjonen. Tipper mediein mot ringorm er rimeligere i dag, og gis mer elegant enn ved 3 - 4 piller daglig i flere uker Er du snill og gir en oppdatering når dere har vært hos vetrinæren og sett på saken ? - det er så mye rart som kan vederfares "en liten knott" Endret 17. februar 2012 av Lille-pus
-Fiona- Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Det har skjedd med min pus også, og det var bare på grunn av en ganske stor floke vi måtte ta. Kan det være det som har skjedd?
Vimsevamse Skrevet 18. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2012 Hart lest litt rundt på nett, å mange nevner ringorm. Får ta en teleforn når det lir på dagen her å høre, så kan jeg opdatere Han er ikke plaget med floker, så jeg tror ikke det er noe slikt. Så vidt jeg kan skjønne har dette skjedd natten/dagen forut, for jeg la ikke merke til dette da jeg koste med han før jeg slapp han ut for natten. Har ikke lagt merke til noe særlig pelsavfall her inne heller. Men vi får se hva svaret blir av dyrlegen....
Vimsevamse Skrevet 20. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2012 Jeg ringte dyrlegen i dag, han var ute på oppdrag å virket veldi sttesset. På spørsmålet mitt sa han at det kunne minne om adferdsproblemer med slik lokalt pelstap (min katt har det i armhulen på en måte, å litt mot buken), dvs at han tar det av selv, men da er det også ofte et likt merke på andre siden sa han (min katt har bare på en side) Noen som har opplevd noe slik? Vet ikke hva adferdsproblemer defineres som da, om han f.eks er nervøs, eller hva som menes? Han liker å være mye ute da, men er rolig å behagelig når han er inne. Mulig jeg ringer tilbake i morgen, for å få han inn på en sjekk.
Aurora M. Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Det hender at katter napper og biter slik når de vasker seg at de river løs noe pels, spesielt om de har fått noe i pelsen de ikke får vasket bort eller de har en floke der. Det kan neppe betegnes som adferdsprobemer, mer at de blir litt overivrige for å si det sånn. Ellers sees adferdsproblemer av den typen veterinæren nevner spes. hos innekatter som kjeder seg mye, og/eller nervøse katter (på samme måte som fugler i bur kan begynne å nappe ut egne fjær..). Jeg har sett slike katter med store hårløse områder. Jeg synes ikke det høres ut som om katten din har et slik problem, etter som du sier den er mye ute og er rolig og fin når den er inne. Jeg holder en knapp på det første, nemlig at den har fått noe i pelsen den ikke har fått ut ved vanlig vask eller hatt en kraftig floke der, og derfor revet pelsen ut selv. På¨det området du nevner, kan det også gnages bort av seg selv faktisk, spes. om den er litt overvektig. Enten det, eller noe av det de andre her nevner. Jeg tror jeg ville ha konsultert med en annen veterinær som har litt bedre tid, så blir du kanskje klokere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå