Gå til innhold

Bilstol 9kg. +

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden er nå 9 kg. (8mnd.)og det begynner å bli trangt rundt skuldrene i akta graco- setet.

Ser det er en jungel av seter, så har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på:

1. Hvorfor kjøpe 9-18 kg. når man kan kjøpe 9-25 kg.?

2. Ser Besafe skal være bra, men leser at mange synes de blir fort for små, er det sånn?

3. Ser på Britax sine seter, hva er forskjellen på alle de modellene, feks. two-way, high-way osv. (de hadde jo så mange...)

4. Hva skal man se etter annet enn tester?

5. Anbefal et sete til meg takk. :-)

PS. Har Opel Vectra stasjonsvogn 2006 mod. dersom det er av interesse, tror det er isofix også, men ikke sikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har besafe og kan ikke skjønne at det skal bli lite fort. Mi har passert tre nå og har mer enn god plass. Ulempen er at de er grusomt tunge, men veldig enkle om du har isofix

Skrevet

Jeg leste om MANGE forskjellige, både andres meninger og tester, før vi etter lenge endte opp med besafe:)

• 4 måneder senere...
Gjest Marto
Skrevet

Hva endte du carino opp med? Vi har samme problemstilling bare jenten vår er snart 9 kg, men bare 6 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå til en forhandler og teste setene, ha med deg bilen og se hvordan de fungerer :)

Vi har vert veldig usikre på bilsete, har sett testresultat av cybex pallas (som slår de fleste andre seter), men den er forovervendt og det ligger ganske dypt innarbeidet i folk at bakovervendt er best uansett.

Har vert veldig usikker, så vi reise og testet besafe sitt sete, og cybex sitt.

Etter en prat med forhandler er vi begynt å vurdere det forovervendte likevel..

Gutten vår satt veldig fint i det setet. puten som skal beskytte, ligger så høyt opp mot hodet, at hodet har veldig lite plass å bevege seg på. (dere skjønner om dere tester setet og får plassert puten riktig). i tilegg var det veldig god sidebeskyttelse for hodet.

I bilen tok det veldig lite plass, mens samboer ikke har sjangs å få plass i setet forann om vi har besafe setet. Han er 190, og vi har en av de største stasjonsvognene på markedet før man må opp i suv.

Vi har fortsatt ikke bestemt oss helt, men anbefaler en tur til forhandler :)

Da kan dere selv se hva som ser bra ut og ikke.

Anonym poster: 31668e4f2691e2a3af579418181dec40

Skrevet

Vi har Britax multitech til vår jente og er veldig fornøyde. Her er det ikke snakk om noe framovervendt sete før vi absolutt må.

Og til AB over her: Besafe sine seter er vel omtrent det setet som tar størst plass av alle bakovervendte seter. Jeg ville heller prøvd andre typer bakovervendt dersom benplass er det største problemet mtp. bakovervendt. Fordi bakovervendt er bedre enn forovervendt.

Britax two way elite tar for eksempel veldig liten plass. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Hva endte du carino opp med? Vi har samme problemstilling bare jenten vår er snart 9 kg, men bare 6 mnd.

Man MÅ ikke skifte ved 9 kg. Om babysetet fortsatt passer kan det fint brukes til 13 kg.

Det jeg syns er viktig til så små babyer at det er god hvilestilling på setet. Det har ikke Besafe.

Vi har et Akta Graco Duologic2 og et Besafe Izi Combi x3 til våre barn. Og av disse to er Akta setet det beste. God hvilestlling og egen stilling for de minste. God beinplass og lang rygg. Min 3 1/2 åring har fortsatt god plass i det.

Nå har jeg ganske små og lette barn da, så for oss er det ikke noe problem å velge 0-18 kg. Men mange opplever at 0-18 kg stolene blir for små tidlig, så for mange kan det lønne seg å kjøpte 9-25 kg.

Anonym poster: d5d6cf2bb948b8f83fe593f06e8be2b5

Skrevet

Vi har forresten bilstol fra 9-25 kg, siden jenta vår er over gjennomsnittlig stor. Vi byttet da hun var rundt 8-9 måneder fordi hun da lå så trangt i babystolen.

Skrevet

Vi har BeSafe x3 med isofix og Britax MaxWay.

BeSafe er det setet med isofix som tar minst plass i bilen. Det passer 9-18kg bakovervendt (maxbelastningen på isofix er 18kg) og 9-25 forovervendt. Det ble for stort i min bil (Mitsubishi Lancer Sportback 2011), men passer fint i mannens litt eldre VW Passat stv.

Til min bil har vi nylig kjøpt Britax MaxWay, det passer 9-25kg og er kun bakovervendt.

Min erfaring med disse to setene:

BeSafe har mye bedre hvilestilling enn Britax. På BeSafe er det en hendel under setet som du bruker for å justere hvilestillingen, Britax må du demontere for å skifte stilling på. Med BeSafe opplevde vi aldri på et halvt år at hodet falt framover, med Britax må vi av og til stoppe når barnet har sovnet for å legge barnets hode bakover. Britax tar veldig mye mindre plass i bilen, men har mindre plass til barnets bein. Isofix er lettere å installere enn beltefestet stol.

I tillegg:

Flere av Britax sine seter kan installeres begge veier.

Ikke bry deg om andre tester enn den svenske plus-testen, der testes det nakkebelastning ved frontkollisjon, og kun rent bakovervendte seter blir plus-godkjent da ethvert fremovervendt sete gir en livsfarlig nakkebelastning ved frontkollisjon.

BeSafe x3 har en "tvilling" som er rent bakovervendt og plus-godkjent, og siden setene med unntak av snu-muligheten til x3 er identiske, er også x3 i praksis et like godt sete så lenge det står bakovervendt.

Britax sine seter er generelt lengre i ryggen enn de fleste andre seter, og vil dermed kunne brukes lengre. Jeg vet av barn på over 6 år som ikke har nådd vekt- og høydegrensa på Britax og fremdeles sitter bakovervendt i disse setene.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har BeSafe x3 med isofix og Britax MaxWay.

BeSafe er det setet med isofix som tar minst plass i bilen. Det passer 9-18kg bakovervendt (maxbelastningen på isofix er 18kg) og 9-25 forovervendt. Det ble for stort i min bil (Mitsubishi Lancer Sportback 2011), men passer fint i mannens litt eldre VW Passat stv.

BeSafe x3 har en "tvilling" som er rent bakovervendt og plus-godkjent, og siden setene med unntak av snu-muligheten til x3 er identiske, er også x3 i praksis et like godt sete så lenge det står bakovervendt.

Hvilken Besafe er dette? Combi? den går i såfall kun opp til 18 kg, også framovervendt(da fra 9 kg). Ingen av Besafe sine stoler går opp til 25 kg (bortsett fra beltestolene da).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå til en forhandler og teste setene, ha med deg bilen og se hvordan de fungerer :)

Vi har vert veldig usikre på bilsete, har sett testresultat av cybex pallas (som slår de fleste andre seter), men den er forovervendt og det ligger ganske dypt innarbeidet i folk at bakovervendt er best uansett.

Har vert veldig usikker, så vi reise og testet besafe sitt sete, og cybex sitt.

Etter en prat med forhandler er vi begynt å vurdere det forovervendte likevel..

Gutten vår satt veldig fint i det setet. puten som skal beskytte, ligger så høyt opp mot hodet, at hodet har veldig lite plass å bevege seg på. (dere skjønner om dere tester setet og får plassert puten riktig). i tilegg var det veldig god sidebeskyttelse for hodet.

I bilen tok det veldig lite plass, mens samboer ikke har sjangs å få plass i setet forann om vi har besafe setet. Han er 190, og vi har en av de største stasjonsvognene på markedet før man må opp i suv.

Vi har fortsatt ikke bestemt oss helt, men anbefaler en tur til forhandler :)

Da kan dere selv se hva som ser bra ut og ikke.

Anonym poster: 31668e4f2691e2a3af579418181dec40

Kan hende Cybex Pallas gjør det bra i tester, men det frarådes å bruke det allikevel, særlig for de minste.

Vurderte det en stund til min 3 1/2 åring, men etter å ha sett krasjtester på det var det ikke noe alternativ lenger, så han blir sittende bakovervendt.

Når man ser på krasjtestene blir hodet slynget kraftig framover til tross for puten. Ikke noe jeg tar sjansen på å utsette mitt barn for.

Hvis det er så problematisk med plassen hadde jeg heller plassert barnet bakovervendt i framsetet(med utkoblet airbag) eller kjøpt ny bil. Besafe er forresten de stolene som tar mest plass bakovervendt. så ville vurdert Britax eller Akta Graco.

Vi har litt plassproblemer i vår bil nå med to bakovervendte gruppe 1/2 stoler, så vi ser etter større bil. For her blir det bakovervendt uansett.

Skrevet

Veldig viktig å prøve setene i bilen, for helningsgraden på bilens seter avgjør om hvordan sittestilling barnet får. Vi har Britax Hi-Way (svært likt Maxway i utforming) og hodet henger ikke hos mine barn når de sover. Begge ungene (103 cm/3,5 år og 86 cm/snart 2 år) har også grei plass til beina.

Skrevet

Kan hende Cybex Pallas gjør det bra i tester, men det frarådes å bruke det allikevel, særlig for de minste.

Når man ser på krasjtestene blir hodet slynget kraftig framover til tross for puten. Ikke noe jeg tar sjansen på å utsette mitt barn for.

Etter hva jeg har forstått skal ikke puten i Cybex pallas hindre hodet i å slynges fremover. Men det lar hele overkroppen slynges fremover slik at ikke bare hodet får seg en trøkk. Når barnet har skuldrene nestet med seler, blir det et kraftig drag kun på de små nakkemusklene. I cypex-setet er de større og sterkere muskler som belastes, og dermed skal det ikke være like farlig. Men hva vet vel egentlig jeg. Bilsetekjøp er fryktelig vanskelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Etter hva jeg har forstått skal ikke puten i Cybex pallas hindre hodet i å slynges fremover. Men det lar hele overkroppen slynges fremover slik at ikke bare hodet får seg en trøkk. Når barnet har skuldrene nestet med seler, blir det et kraftig drag kun på de små nakkemusklene. I cypex-setet er de større og sterkere muskler som belastes, og dermed skal det ikke være like farlig. Men hva vet vel egentlig jeg. Bilsetekjøp er fryktelig vanskelig.

Thja, det ser ikke bra ut i forhold til bakovervendt:

Her er hvordan et bakovervendt sete oppfører seg i forhold:

Edit: og strengt tatt er det ikke så vanskelig: bakovervendt så lenge som mulig = minimum passert 4 år/100 cm/15 kg, deretter over til beltestol hvor man bruker bilens belter. Verre er det ikke.

Endret av Concertina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har besafe og kan ikke skjønne at det skal bli lite fort. Mi har passert tre nå og har mer enn god plass. Ulempen er at de er grusomt tunge, men veldig enkle om du har isofix

Min sønn er lang og vokste ut av sete før han var fylt tre.

Anonym poster: 750a42ef5abca04f9b2a69eac8f6e10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...