Gå til innhold

Å selge leiligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selge leiligheten min, og håper at noen skjønne KG-lesere har noen gode tips å komme med. Jeg har aldri solgt før, så føler meg ganske grønn..

Det er en tre roms i et borettslag.

Når bør den legges den ut for salg, når overtakelse blir omtrent i mai/juni?

Og hvor mye omtrent koster megler? Hvis noen har tips til visning også, så setter jeg stor pris på det!

PS: Det finnes sikkert flere tråder om dette, men jeg orker ikke lete igjennom et stort forum..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prut på meglers provisjon. Fast provisjon er 3,5 av salgssummen, og siden vi bruker megler i vår bank, sattede den ned til 1,3 %.

Skrevet

Du bør legge den ut for salg allerede nå. Overtakelsestidspunktet setter du selv. Jeg opplevde at kjøper dro ut overtakelsestidspunktet et par måneder og da ble jeg sittende igjen med kostnaden. Jeg solgte da en leilighet som var klar for innflytning.

Husk at mange skal si opp en leieavtale eller selge selv. De ser det som en fordel å overta noen måneder framover i tid.

Hadde faktisk en nabo som solgte hus 9 mnd før overtakelse og det var ingen problemer med det.

Skrevet

Tips til visning: De fleste rydder og vakser, men ikke alle tenker på lukt. Har vært på en god del visninger og man får med en gang et dårlig inntrykk om det lukter rart på badet for eksempel.

Tenn duftlyst, også på badet, før visning :)

• Liker 1
Skrevet

Tenn duftlyst, også på badet, før visning :)

Som parfymeallergiker ville jeg satt veldig stor pris på om det ikke var tent duftlys i boligen. Jeg reagerer dessverre kraftig på flere typer duftlys, og hadde jeg vært uheldig hadde jeg måttet droppe visningen. Dessuten blir jeg litt skeptisk dersom man må kamuflere lukt med duftlys... Hvis det ikke lukter godt nok av vanlig rengjøring, bør man vurdere å sjekke opp i bakgrunnen for lukten. Hvis vi bare snakker om vanlig dolukt, kan man ordne seg på en annen måte akkurat før visning.

Ellers: fjern alt/mesteparten av eventuell nips og pyntegjenstander. Personlige bilder kan også med fordel fjernes, en nøytral leilighet gjør det lettere for potensielle kjøpere å se det for seg som sin bolig. Grønne planter kan være en fordel, det gir et frisk inntrykk og virker hjemmekoselig for mange av oss.

Ellers er jeg enig i at leiligheten kan legges ut for salg snarest. Mai kommer fort, og mange er tidlig ute med å lete når de skal kjøpe.

Lykke til med salget!

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler deg å kontakte flere meglerbyråer. Da får du høre ulike meninger og tips. Ikke minst, også pris. Se hvem du har best kjemi med og tror han selge leiligheten på best måte.

• Liker 1
Skrevet

TS her: Takk for mange gode tilbakemeldinger!

Nå har jeg snakket med boligbyggelaget her, og megler kommer på onsdag. Siden salget allikevel må gå igjennom boligbyggelaget på grunn av forkjøpsrett, så har de jeg har snakket med anbefalt å ta alt gjennom dem. Så det blir spennende..

Hun sa i tillegg at leiligheten kunne komme ut på nett allerede neste uke, så da går det fort i svingene!

Så da er det bare å sette i gang og rydde vekk diverse, og finne frem vaskekosten snart..

Skrevet

Så spennende at prosessen er i gang! :)

Når det gjelder visning kan jeg ikke få understreket nok hvor viktig det er å rydde. Vekk med bokhylla, DVD-ene i tv-benken, stolen i hjørnet og kommoden på soverommet. Vekk med ALLE private bilder. Et bilde eller to per vegg, ikke digre klynger med ymse. Husk å fjerne småting som skittentøyskurv o.l. For deg som har bodd der skal det se tomt ut! :)

Bruk litt penger på blomster og kanskje noe puter/sengeteppe e.l. i fine farger som er lett å like og som gir et inntrykk av at leiligheten henger fint sammen, gjør seg spesielt godt på bildene. Ellers tror jeg ikke det er så mye å tjene på ren styling, så lenge du har ryddet fint.

Hvis du har noen lister som skulle vært malt eller lignende ville jeg tatt meg bryet med å gjøre det, i alle fall hvis standarden på leiligheten er slik at man kan flytte rett inn.

Jeg hadde vært superskeptisk til en visning der det hadde blitt tent duftlys i alle rom, faktisk så skeptisk at det hadde gjort at jeg ikke var villig til å legge inn bud. Det blir det samme som på den ene visningen vi var på, der det sto på musikk i stua - som tilfeldigvis vendte ut mot en trafikkert vei. :roll: Det skal selvfølgelig lukte rent fordi du har vasket skikkelig grundig - og så er det jo ingenting som forhindrer deg i å sprute en eksta liten dæsj med såpe i lufta rett før du går heller. :lur:

Å, og rydd i skuffer og skap, folk kommer helt sikkert til å åpne dem. Særlig kjøkkenskap og garderobeskap som bli stående igjen, folk vil jo vite at det er i orden og hva slags innredningssystem som er valgt. Aller viktigst er nok skapet under vask på kjøkken og bad, der vil mange titte inn for å se om det er noe fuktskader, så der ville jeg egentlig fjernet alt.

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Og fjern alt som ikke trenger å stå framme/synes.

Feks: aviskurven, kjøkkenkluten, en jungel av blomster i vinduskarmen(som gjør alt innestengt) og skittentøysdunken. Alt som tar opp unødvendig plass og er "ekkelt".

Jeg hadde kjøpt inn en glade-spray som gjør at det lukter friskt/rent. Ikke overdrive bruken av den, men bare friske litt opp :)

Og tenn te-lys/stearinlys (uten duft) for å gjøre det koselig. Bruk riktig belysning, det er viktig for hele inntrykket :)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville heller satset på god gjennomlufting på forhånd enn duftlys, romspray osv. Det er det ekleste jeg vet om, og det irriterer slimhinnene i nesen i tillegg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville heller satset på god gjennomlufting på forhånd enn duftlys, romspray osv. Det er det ekleste jeg vet om, og det irriterer slimhinnene i nesen i tillegg.

Har du forsøkt den glade-sprayen? Den er ikke kunstig i det hele tatt, faktisk virker den helt naturlig. :) Spørs vel selvfølgelig på hvilken lukt man har prøvd, men jeg har brukt cotton og mountain, og om de er brukt med måte er de superfine!

Skrevet

Rydd overalt, skap, skuffer, bokhyller etc. Puss vinduene.

Ta bort alle personlige bilder, tegninger og gjenstander, og la nesten ingenting stå framme hvis det kan tas bort.

Fjern (nesten?) alle tepper slik at folk får se gulvene. Har dere mange tepper er også gulvene fine og beskyttet av teppene.

Har dere en del møbler i stua/rommene? Noen ganger kan det være lurt å ta bort "godstolene" eller noen møbler slik at rommet virker luftigere. Det kommer selvsagt an på hvordan dere har det. La kjøkkenbenken være tom.

Ha gjerne noen grønne planter og kanskje en enkel blomsterbukett i en vase på et bord, men overdriv ikke. Vær bevisst på plantene du velger og fjern typiske "bestemorplanter" og "bestemorpotter".

Har du forsøkt den glade-sprayen? Den er ikke kunstig i det hele tatt, faktisk virker den helt naturlig. :) Spørs vel selvfølgelig på hvilken lukt man har prøvd, men jeg har brukt cotton og mountain, og om de er brukt med måte er de superfine!

Når det gjelder dufter er det vel veldig individuelt hva man liker og ikke liker. Noen liker vaskemiddel med duft, mens andre blir kvalme av lukta. Det samme gjelder duft-spray. Og en ting er å ikke like duften/bli kvalm av den, noe annet er å reagere allergisk på slike dufter. Det sikreste er vel å ikke bruke noe duft ;)

Skrevet

TS igjen:

Jeg vet allerede om veldig mange med parfymeallergi, så slike dufter er jeg veldig flink til å ikke bruke.. Dessuten blir jeg kvalm av lukta av duftlys, så det kommer ikke inn i mitt hus.. Blir nok gjennomlufting og grønnsåpevask, i alle fall! Evt. bollebaking, da lukter det jo helt nydelig, og skikkelig hjemmekoselig!

Hvor i all verden skal jeg gjøre av alle disse tingene jeg bør fjerne? Har to boder i kjelleren, så kan jo sette det der. Pleier folk å ville se der? Husker den første visningen jeg var på, så fikk vi se bodene på loftet, men når jeg var på visning i denne leiligheten, så tenkte ikke vi noe spesielt over det..

Og jeg bør vel fjerne alle disse tingene til fotografen kommer også? Eller?

Blomster er satt opp på innkjøpsliste, og tenkte kanskje å lage i stand et lite fruktfat med epler og bananer, eller noe..

Er i alle fall glad for at jeg har ført en stil i hele leiligheten, så det ser gjennomført ut!

Igjen, tusen takk for masse flotte tilbakemeldinger!!

Skrevet

TS igjen:

Jeg vet allerede om veldig mange med parfymeallergi, så slike dufter er jeg veldig flink til å ikke bruke.. Dessuten blir jeg kvalm av lukta av duftlys, så det kommer ikke inn i mitt hus.. Blir nok gjennomlufting og grønnsåpevask, i alle fall! Evt. bollebaking, da lukter det jo helt nydelig, og skikkelig hjemmekoselig!

Hvor i all verden skal jeg gjøre av alle disse tingene jeg bør fjerne? Har to boder i kjelleren, så kan jo sette det der. Pleier folk å ville se der? Husker den første visningen jeg var på, så fikk vi se bodene på loftet, men når jeg var på visning i denne leiligheten, så tenkte ikke vi noe spesielt over det..

Og jeg bør vel fjerne alle disse tingene til fotografen kommer også? Eller?

Blomster er satt opp på innkjøpsliste, og tenkte kanskje å lage i stand et lite fruktfat med epler og bananer, eller noe..

Er i alle fall glad for at jeg har ført en stil i hele leiligheten, så det ser gjennomført ut!

Igjen, tusen takk for masse flotte tilbakemeldinger!!

Duft fra nybakt gjærbakst høres deilig ut. Jeg tror ikke det er vanlig at folk vil se boden, men det kan hende. Jeg tror dog at det ikke gjør noe om boden er full, i alle fall ikke hvis det er ryddig-fullt. Har dere nok plass i boden kan dere leie et minilager eller spørre familie/venner om dere kan oppbevare noe hos dem.

Noen eiendomsmeglere gir råd om hva som bør gjøres og fjernes før fotografen kommer. Noen hyrer også inn en interiør-ekspert som kommer med gode råd.

Og for all del, pass på at tingene er fjernet før fotografen kommer. Mange ting, bilder og nips i boligen gjør seg enda dårligere på bilder enn i virkeligheten. Mitt inntrykk er at eiendomsmeglere i de største byene er ganske flinke på dette, men det finnes fortsatt altfor mange dårlige boligannonsebilder også der.

Høres ut som du er, eller i det minste kommer til å bli, godt forberedt :)

Skrevet

Me fekk lov å låne garasjen i nyhuset til å lagre stæsjet vårt fram til visning. Tømte temmelig mykje ut av leiligheten. Går an å leige lager for ein liten periode viss dere ikkje har nokon plass å putte tinga.

Me fjerna skrivebord brukt som symaskinbord saman med alle symaskinene, komode, skatoll, tømte bokhylla (stod igjen nokon bokser), tømte vinduskarmene for døde kaktuser, tømte boden så den vart relativt tom. Fjerna 2x halve romdelere, fjerna kaffetrakter og brødrister, fjerna vaskepulverbeholdere oppe på vaskemaskina/tørketrommel, fjerna pc som ikkje var nødvendig å ha framme, satte opp eit par grønne blomster på soverommet på nattbordhyllene, hadde fat med lys i på bordene til pynt, duk på spisebordet sidan det ikkje er spesielt pent....+++ Fjerna også persiennene sidan vindaugene vart finere på bildene da og dei var begynt å bli bulkete.

Det vart ganske tomt i forhold til så smekkfullt det hadde vore, men me fekk uttelling på bildene :) Såg ganske bra ut.

Mannen var fokusert på at det måtte sjå ut som det budde folk i leiligheten (står det tomt så trur folk ein er desperate etter å få solgt og prøver seg på lave bud). Eg prøvde derimot å sei at det var forskjell på at me budde der, og at det var stæsj over alt. Han stod på sitt heilt til me fekk ein brosjyre i frå fotografen med tips til visning...der stod det akkuratt slik eg hadde sagt.

Stæsja senga med sengeteppe og eit par pynteputer på kvar side av senga.

Skrevet

Nå er avtale skrevet under med megler, og det er bare å sette i gang med rydding og fiksing før fotografen kommer neste uke! Takk for mange gode tips, igjen!

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...