Gjest lill Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Hei. Det har seg slik at min mann ofte får trenert samværet med sin datter av mor. Denne gangen er det ca. 2 mnd siden de traff hverandre, før for en ukes tid siden ca. Da ringte far skolen (hun går i 1. klasse) og spurte om han kunne komme å hilse på. Det var ok og han dro dit. Han får da selvfølgelig spørsmål av datteren om hvorfor hun ikke har vært hos han i det siste. Videre så forteller hun at mammaen hennes har sagt at det er fordi pappa jobber.. Denne gangen lot far det gå.. Han ville selvsagt ikke si at det mor hadde sagt ikke var sant for å ikke sette mor i dårlig lys ovenfor barnet. Men, det er jo klart at han ikke kan la barnet fortsette å tro dette.. At far jobber er jo ensbetydende med at han ikke priorieter barnet og velger jobben fremfor henne. For det første er jo noe slikt veldig sårt for et barn å høre, og for det andre så er det jo ikke sant heller. Det store spørsmålet blir da: HVORDAN kan man bekfrefte for jenta at han selvsagt vil ha henne, har tid til henne og er der for henne, uten å implisere at det mor sier ikke er sant eller forvirre barnet med ulike forklaringer? Noen som har vært i lignende situasjon, evt. har litt peiling på slik problematikk ol?
ViljaH Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Jeg TROR at barn i den alderen forstår handling bedre enn ord. Det betyr ar det hjelper ikke så mye hva pappa sier om at han er glad i henne og gjerne vil se henne, sålenge hun aldri ser ham. Hva med å få hjelp av familiekontoret i første omgang, og så ta det derfra? Der kan far ta opp treneringen, hva han har oppdaget mor har sagt, få på plass en skriftlig signert avtale. Om hun ikke vil lage avtale, eller bryter avtale, må han vurdere rettssak kanskje?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Et typisk dilemma der det blir feil uansett hva man gjør. Jeg tror om jeg var far at jeg ville sagt at "Jeg vil svært gjerne være masse, masse sammen med deg, men noen ganger så skjer det ting som selv ikke en pappa rår over. Jeg lover at jeg skal gjøre alt jeg kan for at vi skal treffes oftere framover." Og så ville jeg tatt kontakt med familievernkontor eller andre hjelpeinstanser for å få mor til å ta til vett og skjønne at det er barnet som er den lidende part her.
Sulosi Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Mekling er nok beste løsning her. Far må ta saken med mor, ikke med barnet. Han tjener ikke noe på å "sverte" mor (selv om det er sannheten Han forteller). Jeg bare lurer på en ting og det er hvorfor Han har ventet så lenge som to mnd? Min eks hadde stått på døra etter to timer om jeg hadde trenert samvær.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Hva er det mor har gjort som har forhindret ham i å se datteren din?
Gjest lill Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Hva er det mor har gjort som har forhindret ham i å se datteren din? ?? Mor trenerer samværet mellom far og datter.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 ?? Mor trenerer samværet mellom far og datter. I praksis. Som hun andre sier, eksen hennes hadde vært på døra hvis ikke han fikk se datteren sin. Hva er det mor f a k t i s k gjør? trenere trene're v2 (fra fr, eg sm o s II trene) trekke ut, somle med, forhale t- viktige avgjørelser med utenomsnakk Dette er jo ikke å gjøre noe per se. Jeg lurer på hva hun gjør. Ringer og sier at han ikke får ha datteren allikevel? For det kan jo ikke mor bestemme.
Gjest lill Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Hva er det mor har gjort som har forhindret ham i å se datteren din? Beklager, blingsa litt så forsto ikke spørsmålet ditt. Nei altså, hva skal man si.. Hun sier at han ikke får ha henne/se henne og at hun stopper alt som har med samvær å gjøre. Som far (eller samværsforelder) har man ikke så mange ting man da kan gjøre. Politiet er ikke aktuellt da de bare 'hjelper til' hvis bostedsforeldre skal hente barnet men ikke omvendt. Dette helt uavhengig av avtale. Men, uansett, dette har jo selvsagt ikke vært aktuellt - tenk hvor traumatisk dette kunne vært for et barn. Samme hvis far bare hadde stillt opp på skolen for å hente.. Nei, det går nok ikke. Han må bare vente til hun kanskje vil bli med på en mekling, noe hun ikke vil. Evt. gå til sak etterhvert. Men dette vil han forsøke å unngå. Men men, dette er underordnet i denne tråden. Det kan ikke diskuteres på en ordentlig måte. Til det er det for mye info som skal til. Spørsmålet her er hva man sier i en slik situasjon.. Som en over her sa, det blir liksom feil uansett.. Fortvilet situasjon.
Gjest lill Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 I praksis. Som hun andre sier, eksen hennes hadde vært på døra hvis ikke han fikk se datteren sin. Hva er det mor f a k t i s k gjør? trenere trene're v2 (fra fr, eg sm o s II trene) trekke ut, somle med, forhale t- viktige avgjørelser med utenomsnakk Dette er jo ikke å gjøre noe per se. Jeg lurer på hva hun gjør. Ringer og sier at han ikke får ha datteren allikevel? For det kan jo ikke mor bestemme. Jeg forstår hvor du kommer fra, og det er vanskelig å forstå hvor maktesløs man faktisk er som samværsforeler om man ikke har vært i en liknende situasjon eller har gjort litt undersøkelser. Men hva mener du han skal gjøre? Slå ned døren og rive barnet ut av armene på moren? Selvsagt fungerer ikke det.. Hverken i praksis pga barnet eller fordi man vil bli oppfattet som sprø, gal og på grensen til voldelig iht barnever og rettsapparat..
Gjest Regine Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 Han kaller inn til mekling etter barneloven. Da må også mor møte. Selvsagt ikke sikkert at hun gjør det. Hvis ikke, skaffer man seg advokat som i første omgang sender brev og informerer mor om at dersom hun ikke følger avtalen så vil han gå til sak. Man KAN nemlig gjøre ganske mye også som samværsforelder, men man må altså gidde det. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Hva er det med disse stemødrene som skriver inn her og klager over mor.... Her hører man bare fra en kant, tilfellene kan være så mangt. 1
Gjest lill Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Hva er det med disse stemødrene som skriver inn her og klager over mor.... Her hører man bare fra en kant, tilfellene kan være så mangt. Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til her? Først og fremst er det i hovedsak kvinner som vanker på KG - kvinner i alle posisjoner og roller. Parallelt med det økende antallet alenemødre vil det også komme stemødre. Om du syntes at det er rart at vi som er stemødre også tar i bruk KG som forum så finner jeg det litt merkelig. Hvis du syntes at det er rart at man som stemor er oppttatt og engasjert i sin manns/samboers barn så syntes jeg det er merkelig. Om du syntes det er rart at det er jeg som tar opp en problematikk her på KG som gjelder min famile så syntes jeg også det er merkelig. Videre, hvis du leser tråden min en gang til - denne gangen uten å utelukkende henge deg opp i min posisjon/rolle, så vil du kanskje se at mor og hennes trenering av samvær er sekundært. Poenget er at man på et forum gjerne gir litt bakgrunnsinfo ol. for å få engasjerte svar, samt for å kontekstualisere problemstillingen. Avsluttningsvis: du kunne i teorien slengt på den setningen din som et svar på enhver tråd her inne. Altså, alle situasjoner du leser om her inne vil det kunne være en 'annen side til'. Selvsagt. Hvis den risikoen gjør så du ikke kan gi svar eller din mening på den aktuelle problemstillingen som likevell blir tatt opp så ser jeg ikke den store gleden av å være på et forum. Men, deg om det. For min del så anser jeg trådene som postes her som reelle, evt. så gidder jeg ikke bruke energi på å engasjere meg overhodet. Igjen, jeg forstår virkelig bare ikke poenget ditt. 3
Sulosi Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Han kaller inn til mekling etter barneloven. Da må også mor møte. Selvsagt ikke sikkert at hun gjør det. Hvis ikke, skaffer man seg advokat som i første omgang sender brev og informerer mor om at dersom hun ikke følger avtalen så vil han gå til sak. Man KAN nemlig gjøre ganske mye også som samværsforelder, men man må altså gidde det. Denne signerer jeg. Far må faktisk bruke de midlene han har. Hvis han vil se barnet sitt så gjør han det, hvis ikke er han i mine øyne bare en dott. Mekling etter barneloven er ganske enkelt og det tar max 14 dager fra man bestiller til meklingen skal gjennomføres iflg den mekleren jeg har brukt. Og mor MÅ møte, hvis ikke har hun lite å argumentere med på senere meklingsavtaler og i retten. 1
xinnia Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Beklager, blingsa litt så forsto ikke spørsmålet ditt. Nei altså, hva skal man si.. Hun sier at han ikke får ha henne/se henne og at hun stopper alt som har med samvær å gjøre. Som far (eller samværsforelder) har man ikke så mange ting man da kan gjøre. Politiet er ikke aktuellt da de bare 'hjelper til' hvis bostedsforeldre skal hente barnet men ikke omvendt. Dette helt uavhengig av avtale. Nei,politiet holder seg så langt det lar seg gjøre utenfor slike saker, så sant ikke BV står bak.. Men, uansett, dette har jo selvsagt ikke vært aktuellt - tenk hvor traumatisk dette kunne vært for et barn. Samme hvis far bare hadde stillt opp på skolen for å hente.. Nei, det går nok ikke. Har han prøvd å møte opp utenfor skolen, om det er en avtale de har? Kan være at mor kanskje ikke hadde laget noen scene.. skole er tross alt ett offentlig rom, og selv om hun sender sms om ditt og datt, så er det å miste ansikt på skolen ikke helt sikkert det hun vil.. Han må bare vente til hun kanskje vil bli med på en mekling, noe hun ikke vil. Evt. gå til sak etterhvert. Men dette vil han forsøke å unngå. Han må ikke vente.. han må ta tak NÅ, han mister mye tid med sin datter, og vis det er viktig for han, så bruker han de midlene han kan. Og belive me... fedre står sterkere enn hva det kan virke som. Men de må selvsagt gidde å gjøre noe, ikke bare trekke på skuldrene og synes synd om seg selv. Men men, dette er underordnet i denne tråden. Det kan ikke diskuteres på en ordentlig måte. Til det er det for mye info som skal til. Spørsmålet her er hva man sier i en slik situasjon.. Som en over her sa, det blir liksom feil uansett.. Fortvilet situasjon. Man setter ikke barn i en klemme mellom 2 forelder.. så far sier ikke noe til barnet, men tar som nevnt, kontakt med advokat - bestiller mekling med tanke på rettsak. Det kan skremme mor nok til at hun allerede der inngår forlik. Men Far må vise at han mener alvor!! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå