Gå til innhold

Huseier låser seg inn i leiligheten når jeg er på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter har jeg når huseier låser seg inn i leiligheten jeg leier?

På 1mnd har hun låst seg inn 3 ganger. Den ene gangen tok hun oppvasken, de to andre gangene så bare slappet hun av på sofaen min. Hun låser seg først og fremst fordi hun "bare skal kose litt med hunden"..

Har sagt klart i fra om at det er totalt uakseptabelt såfremt ikke brannalarmen går eller noe er galt. Hun tar seg fryktelig til rette, må låse døren da hun bare vandrer inn når det passer henne osv.

Greit nok at dama er ensom, men å låse seg inn i leiligheten når jeg ikke er hjemme anser jeg som totalt uakseptabelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmeld henne for innbrudd, dette har hun ikke lov til.

• Liker 6
Skrevet

Så lenge hun eier boligen har hun faktisk rett til å ta seg inn når hun vil.

• Liker 1
Skrevet

Hun har vel ikke det når hun ikke avtaler på forhånd, eller misstenker noe?

• Liker 7
Skrevet

Helt feil, hun skal informere leietaker om hun må inn på grunn av eventuelt bytte av ting og tang, elelr når dt er fare for lekkasje, røykvarselen går eller slike ting, ellers har huseier ingenting med å ta seg inn selv om personen eier den.

Jeg hadde meldt huseier til leieboerforeningen

• Liker 16
Skrevet

Åh herreguuuud!! Jeg trodde VI hadde en plagsom nabo, men han er jo helt harmløs i forhold til det der. Det er jo deres private sted, om hun eier det aldri så mye.

• Liker 1
Gjest Applecore
Skrevet

Nei, det har hun absolutt ikke.

Hun skal melde fra i forveien om det er nødvendig for henne å komme inn i leiligheten.

Ts, her er et tips:

Om du har råd, skaff deg alarm. For meg kostet det ca 300 pr mnd, men det var verdt det.

Ikke bare skremmer det bort innbruddstyver, men huseieren vil ikke kunne komme inn uten å gi beskjed til deg først.

Jeg hadde det på to av leilighetene jeg bodde i, og mine frekke huseiere måtte pent holde seg unna når jeg ikke var hjemme ;)

• Liker 7
Skrevet

Nei, det har hun absolutt ikke.

Hun skal melde fra i forveien om det er nødvendig for henne å komme inn i leiligheten.

Ts, her er et tips:

Om du har råd, skaff deg alarm. For meg kostet det ca 300 pr mnd, men det var verdt det.

Ikke bare skremmer det bort innbruddstyver, men huseieren vil ikke kunne komme inn uten å gi beskjed til deg først.

Jeg hadde det på to av leilighetene jeg bodde i, og mine frekke huseiere måtte pent holde seg unna når jeg ikke var hjemme ;)

Godt råd å skaffe seg alarm!

Skrevet

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6

Ja, og: "Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. (...) Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider."

Det TS' huseier gjør er derfor ulovlig.

• Liker 6
Skrevet

Ja, og: "Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. (...) Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider."

Det TS' huseier gjør er derfor ulovlig.

Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Merkelig hvordan du hoppet glatt over den biten du.

Utleier EIER faktisk utleieobjektet.

Gjest Applecore
Skrevet

Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Det over er jo et nødstilfelle, og kan ikke sammenliknes med det huseieren til TS driver med.

Og ja, utleier EIER utleieobjektet, men leieboer BETALER for å få bo der, og har sine rettigheter.

• Liker 11
Skrevet

Det er ingen nødstilfeller, hun tar seg bare inn fordi hun har lyst. Koser med hunden, tar seg en lur, tar oppvasken. Jeg syntes det er helt merkelig, har aldri vært borti slikt og jeg syntes det er forferdelig ekkelt å vite at hun er i mitt hjem med min hund uten meg tilstedet!

Hun er ufør og er hjemme hele dagen.

Alarm var veldig smart, tror jeg skal skaffe meg det. Hun kan vel ikke kreve å få koden? ( regner med hun vil spørre... )

• Liker 1
Gjest Applecore
Skrevet

Alarm var veldig smart, tror jeg skal skaffe meg det. Hun kan vel ikke kreve å få koden? ( regner med hun vil spørre... )

Nei, hun kan ikke kreve det, så vidt jeg vet.

• Liker 3
Skrevet

For at huseier skal kunne ta seg inn, slik det står i husleieloven at huseier har rett til å gjøre, må huseier ha koden til alarmen.

Gjest Applecore
Skrevet

For at huseier skal kunne ta seg inn, slik det står i husleieloven at huseier har rett til å gjøre, må huseier ha koden til alarmen.

Her dreier det seg om ekstreme ting som akutt lekkasje etc.

Da ville det ikke være så farlig å utløse alarmen heller.

Ettersom leieboer faktisk har rett til å skifte lås (på huseiers regning!), eller faktisk kan gå så langt som å kontakte politiet om huseier låser seg inn i tide og utide, så tviler jeg på at huseier har lovfestet rett på å få koden.

• Liker 7
Skrevet

Nei. Huseier har ikke rett til å ha nøkler til leiligheten, og heller ikke koden til alarmen... Er det nødstilfeller som lekkasje etc må hun bryte seg inn, er det snakk om andre viktige ting skal huseier spørre og gi beskjed GOD tid i forveien. TS sin huseier låser seg inn uten å si ifra, og tar seg til rette med TS' eiendeler. Dette er ULOVLIG!

Herregud, som du kverulerer i denne tråden, er du utleier selv kanskje?

• Liker 10
Skrevet

Jeg lurer litt på hva slags verden du lever i når å ligge på sofaen, ta oppvasken og å kose med hunden er tiltak for å hindre skade på husrommet...

• Liker 12
Skrevet

Jeg lurer litt på hva slags verden du lever i når å ligge på sofaen, ta oppvasken og å kose med hunden er tiltak for å hindre skade på husrommet...

:klappe:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...