Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente som skal søke høyere utdanning til høsten, tar allmenn påbygg som privatist og er ferdig nå til våren.

Det har seg slik at det er kun to ting jeg kunne tenkt meg å studere/jobbe med. Det er Jus og Øk&Adm. Jeg har søkt Jus ved UiO, UiT og UiB, også har jeg søkt Øk&Adm ved BI Oslo. Dette fordi at jeg vil bo sentralt (Spiller ingen rolle hvor jeg kommer inn på jus, da jeg har det som 1.valg), og pga at jeg ikke har R1-matte som f.eks NHH krever.

Jeg har hørt en del negative ting om BI, ja. Men visste virkelig ikke at det var SÅ ille? Sikkert mange tråder om dette, men. Jeg lurer på om det er noen her som går Øk&Adm ved BI Oslo som vil komme med innspill? Har hørt på de jeg bor med snakke og gaule om BI i minst 2 t nå...

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har også alt. på HiO og UiO i forhold til økonomi og administrasjon og ledelse. BI er et sted du kan tilpasse deg om du er villig. Dyrt og Høyre/vestkant-vendt, men fine mennesker der også. Selv liker jeg den store variasjonen av mennesker ved UiO:)

Skrevet

Og også forøvrig fagene og studiestedet. (Går på noe som du vil på UiO. Trives veeeldig godt, selv om jusstudiet (i Oslo og Bergen) er en litt BI-light i forhold til menneskene, bakgrunnen, verdiene og klesstil)

Skrevet

Har søkt på BI selv.. Hørt masse rykter om handelshøyskolen, så jeg er litt usikker selv.. :sjenert:

Skrevet

Og også forøvrig fagene og studiestedet. (Går på noe som du vil på UiO. Trives veeeldig godt, selv om jusstudiet (i Oslo og Bergen) er en litt BI-light i forhold til menneskene, bakgrunnen, verdiene og klesstil)

Det har vel heller vært BI-studentene som ønsker de var jusstudenter. Tidligere var det ihvertfall slik at de som ikke fikset jussen, begynte på BI.

Når det er sagt, så kommer er ikke øk. utdannelse bortkastet i forhold til jussen, tvert i mot, det vil gi deg et stort fortrinn.

• Liker 1
Skrevet

Du har også alt. på HiO og UiO i forhold til økonomi og administrasjon og ledelse. BI er et sted du kan tilpasse deg om du er villig. Dyrt og Høyre/vestkant-vendt, men fine mennesker der også. Selv liker jeg den store variasjonen av mennesker ved UiO:)

Hva? Har de 1 avd Siviløkonom (Altså Bachelor i Økonomi og Adm) ved UiO?

Skrevet

For guds skyld, ikke bruk ryggsekk! :fnise:

• Liker 7
Skrevet

Det har vel heller vært BI-studentene som ønsker de var jusstudenter. Tidligere var det ihvertfall slik at de som ikke fikset jussen, begynte på BI.

Når det er sagt, så kommer er ikke øk. utdannelse bortkastet i forhold til jussen, tvert i mot, det vil gi deg et stort fortrinn.

TS:

Takk for svar så langt! :)

Nei, er fullt klar over det! Men å studere jus har alltid vært drømmen min! :) Men jeg blir ikke 'lei' meg om jeg må gå Øk&Adm heller, blir bare så utrolig skeptisk til BI..

Skrevet

tråd ryddet for reklame

Kosemose, mod

• Liker 1
Skrevet

Å ha en bachelor i Økad fra BI ser mye bedre ut enn å ha en fra HiO ihvertfall. Hørt mye dårlig generelt om Høgskolen i Oslo. Det er vel heller ikke til å stikke under en stol at de flinkeste foreleserne gjerne kommer til BI der de får bedre betalt. Jeg går selv på BI og trives veldig godt. Jeg er ikke noe vestkantberte, og henger ikke med "slike" folk. Ja, det er en del snobber her, men de er ikke i flertall. Det er ikke noe problem å finne ikke-snobbete venner :)

Ta gjerne kontakt på PM.

Skrevet

Øk/adm på BI Oslo er sett på som en god utdannelse, BI har et litt frynsete rykte innen andre studieretninger, men akkurat øk.ad er de gode på. Og jeg er ikke BI-student selv altså, jeg studerer øk.ad ved en offentlig skole, men hører mye positivt om BI Oslo (rent faglig sett, studiemiljøet vet jeg lite om).

Skrevet

For guds skyld, ikke bruk ryggsekk! :fnise:

Er det virkelig så galt å bruke ryggsekk? Ser folk såpass ned på det?

Skrevet

Er det virkelig så galt å bruke ryggsekk? Ser folk såpass ned på det?

Jeg går på BI og NEI, folk ser ikke ned på det. Mange med ryggsekk her. Jeg bruker det hver dag, og det gjør mange av mine venner også.

• Liker 1
Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Jeg går på BI og NEI, folk ser ikke ned på det. Mange med ryggsekk her. Jeg bruker det hver dag, og det gjør mange av mine venner også.

Jeg bruker ryggsekk. Det er bedre for ryggen ergonomisk. Med vekten fordelt på begge sider, unngår man i større grad fare for skjevheter og andre belastninger. Å gå med veske ser kanskje mer estetisk pent ut for snobber, men det driter jeg i. Bedre plass i sekken også. :)

Hater forresten å gå med veske. Forferdelig å ikke ha hendene fri. Har derfor liten lommebok som kan legges på innsiden av jakken, og lomme på armen til mobil. nøkler legges i en annen lomme.

Endret av Grønnblomst
Skrevet

Synes det er direkte fjollete å trekke inn folk fra vestkanten med høyrepolitiske syn som noe negativt. Blir som om jeg skulle sagt at et minus ved skolen er alle mennesken der som kommer fra østkanten, fordi de har vokst opp med andre verdier, i andre miljøer og fra er fra en annen sosioøkonomisk bakgrunn enn meg. Folk er forskjellige, men det finnes selvsagt stereotypier fra begge sider som champagnevaskeren med sleik fra Asker og pakistaneren med Lacoste og falske D&G sko fra Groruddalen. Ingen av dem er da dominerende på noen som helst måte og kan IKKE trekkes frem som noen representant fra sin "side".

Når det er sagt, så har jeg hørt endel negativt rundt studentmiljøet på BI. Folk kommer på forelesningene, og drar igjen. Til sammenligning så er det langt flere aktiviteter blant NHH studentene på fritiden, samt at nesten alle kommer fra hele Norge og er ukjente for hverandre, noe som gjør det mye lettere å skaffe seg bekjentskap. I en artikkel i DN for en ukes tid tilbake sto det at 2 av 3 NHH studenter får sin første jobb igjennom et nettverk de dannet seg via skolen (med en gjennomsnittlig startlønn på 500 000). Jeg kan se for meg at dette er noe mer problematisk ved BI, der studentmiljøet visstnok skal være veldig annerledes og på ingen måte like tett som på NHH.

• Liker 1
Skrevet

Tatt i betraktning at man må betale for å gå på Øk./Adm. på BI, er det noen grunn til å ikke ta det gratis på HiO isteden?

Skrevet

Tatt i betraktning at man må betale for å gå på Øk./Adm. på BI, er det noen grunn til å ikke ta det gratis på HiO isteden?

Jepp - det er ikke like anerkjent å ta det ved HiO. Arbeidsgivere har en tendens til å favorisere studenter som har studert ved samme skole som en selv, og det er ikke til å komme fra at svært mange i næringslivet har utdanning fra BI Oslo eller NHH. Begge er sett på som gode skoler innen økonomi. Men, om TS tenker å ta en master kan det være greit å ta bacheloren hvor som helst (gratis), og masteren ved BI eller NHH, siden det er masteren arbeidsgiver først og fremst bryr seg om.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...