Gå til innhold

Noen som vet hvordan ultralyd av urinveiene foregår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i neste uke på ultralyd av urinveiene, og er nysgjerrig på hvordan d gjøres.. Er d vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultralyd er ikke vondt. Det er bare en liten probe (en oval kule) som føres over mage/rygg. Du får på en kontaktgelé som kan være litt kald, det er for å få et bedre bilde.

Skrevet

Absolutt ikke noe å grue seg for. Det skjer på samme måte som på gravide, bare de kikker på uriveiene i stede for barnet. Jeg har gjort det mange ganger og de tok også UL av urinveier på min eldste når hun var tre dager gml. Måtte gi henne en smokk så hun lå stille og da sovna hun.

Skrevet

Nå ble jeg letta :) Jeg fikk beskjed om å drikke mye væske, sikkert for å få bedre bilder... Var nemlig redd for eventuelle smerter!

• Liker 1
Skrevet

Det med å drikke mye er for at blæra di skal være full når de tar ul. Da er det lettere å se blæra på skjermen. Godt å høre at du ikke gruer deg lengre :)

Skrevet

Nemlig, jeg hadde hørt at de stakk nå inn i urinrøret, noe som holdt på å skremme vannet av meg! Du så mye bedre d føltes da jeg fikk vite d :)

Skrevet

[quote name=:)' timestamp='1329524620' post='10495294]

Nemlig, jeg hadde hørt at de stakk nå inn i urinrøret, noe som holdt på å skremme vannet av meg! Du så mye bedre d føltes da jeg fikk vite d :)

Skrevet

Godt å høre at d ikke var så vondt d heller, man får sikkert tilbud om å vaske seg litt etterpå :)

Skrevet

[quote name=:)' timestamp='1329526367' post='10495394]

Godt å høre at d ikke var så vondt d heller, man får sikkert tilbud om å vaske seg litt etterpå :)

Skrevet

Jeg skal også på ultralyd av urinveiene snart. Får man vite resultatene med en gang? :)

Skrevet

Akkurat hvilken undersøkelse du skal ta avhenger nok av hva grunnen er til at du skal sjekke blære/urinveier. Jeg slet med overaktiv blære for noen år tilbake, og var to ganger igjennom en undersøkelse hvor jeg fikk en kjempetynn slange med et kamera i enden opp i urnveiene og blæra....Første gangen jeg tok det så hadde jeg legen fra helvete, som var fryktelig uforsiktig noe som førte til at jeg blødde en hel uke etterpå (dette er overhodet IKKE normalt) Burde ha klaget inn denne legen, angrer på at jeg ikke gjorde det.

Måtte senere ta undersøkelsen igjen, da på et annet sykehus og jeg hadde gruet meg fryktelig mye...Noe som viste seg å være helt uten grunn. Denne gangen var det en kjempeflink og forsiktig lege som gjorde undersøkelsen slik den skal gjøres, da var det ikke vondt i det hele tatt :) Bare litt ubehagelig. Hvis du skal ta kamera opp i urinveiene så fortell legen / sykepleier på forhånd at du er nervøs, så vil de være ekstra forsiktige :) Lykke til!

Skrevet

Jeg skal også på ultralyd av urinveiene snart. Får man vite resultatene med en gang? :)

Det spørs litt på hvem som utfører det, men som oftest så får man beskjed om de kan se noe galt eller ikke med en gang ja.

Skrevet

Mange flotte mennesker som svarer godt :) Skal si at jeg er engstelig om d blir sånn at de stikker inn noe i urinrøret, ønsk meg lykke til da vel! Ska undersøkes på tirsdag :)

Skrevet (endret)

Er ikke ultralyd kun på utsiden av magen? Eller kan man ende med noe i urinrøret? :klo:

Endret av ninuska_
Skrevet

Har nettopp nå fått høre at det er på utsiden, d går nok bra :D

Skrevet

Bra det bare er på utsiden :) Hurra! hehe

Skrevet

Så godt å høre at dere er beroliget :) Lykke til men ul, håper dere finner ut hva som er galt, eller det blir jo feil å skrive,-håper dere blir friske :)

Skrevet

HURRA :) :) Undersøkelsen foregikk UTEN smerter og ubehag, takk til alle som beroliget meg :)

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
Skrevet

hei! har blitt henvist for en slik undersøkelse. hvor lang tid tar det før jeg kan forvente time?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...