Gå til innhold

Må man ha toastmaster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått avslag nr 3 på spørsmålet om å være toastmaster og jeg vet ikke helt hvem jeg skal spørre nå... Jeg har sett for meg at man må jo ha noen til å annonsere talene, men er det en måte å få det til uten å ha toastmaster? Hvordan gjorde dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke toastmaster er nødvendig for å introdusere talene, men ha kontroll på hvem som skal tale, når det skal tales og passe på at det blir pauser innimellom talene (ellers blir det er laaaaaaang middag og til slutt kommer folk til å gå ut om folk taler eller ei.)

Gjest Adriane
Skrevet

Hvis problemet er at ingen vil være "synlig" toastmaster, kan det jo løses ved at vedkommende selv ikke trenger å si noe som helst, eller være "synlig" i de hele tatt - men at vedkommende har en plan på hvem som skal tale når (som evt dere har satt opp, eller en av forloverne, hvis den ikke så synlige toastmasteren ikke vil ha det ansvaret), og så sier diskret i fra til hver enkelt taler noen minutter før bør starte, at "nå er det din tur til å tale. Starter du om et par minutter?" f.eks.

Det kan løses sånn, men optimalt er det ikke. Toastmaster (eller hva man velger å kalle personen) er viktig for å holde i trådene rett og slett. For å ha litt styring på hva som skjer når osv. Det gjør også jobben lettere for kjøkkenet (dersom dere skal ha servering osv), for da holder de løpende dialogen med toastmaster om best tidspunkt for servering av de forskjellige rettene osv. :)

De du har spurt så langt, er det personer du vet liker å snakke i forsamlinger, er litt morsomme og litt lite selvhøytidelige? Tror det med å finne toastmaster, handler om å spørre rett person. Ikke i forhold til om vedkommende er familie osv, men at personen har en personlighet som gjør at vedkommende vil like å ta den utfordringen ;) Tror jeg da... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Ja, har spurt en venn av familien som ikke kunne siden han har det svært travelt på jobb i tiden før, han hadde vært perfekt men skjønner godt at det blir for travelt. De to andre er min tante og onkel som begge har hatt denne rollen ved forskjellige anledninger tidligere, men de hadde ganske enkelt ikke lyst. (Alle tre er gjester i bryllupet) Min bestefar kunne passet, men syns det er for nært.

Vurderer litt å spørre min forlovers onkel, han er en meget artig kar, jeg har kjent han hele livet, men vil ikke kalle han direkte en venn av familien, mer en god bekjent. Hva syns dere? Hva ville dere evt ha betalt?

TS

• Liker 1
Skrevet

Betaling for å være toastmaster vet jeg egentlig lite om. Vi brukte en venn som toasmaster, som likevel var gjest. Ville vel unngått å måtte leie inn toastmaster som ikke står på gjestelisten fra før da dette ville blitt for upersonlig for min del.

Syns at du skal spørre bestefaren din jeg. Han blir sikkert smigret av å bli spurt, og om du mener han passer til oppgaven i forhold til deres bryllup, så må jo det være en glimrende løsning.

Skrevet

Syns også du burde spørre bestefaren din, hørtes koselig ut det :)

Vi har en tante som toastmaster, nær slekt det også, men ser ikke noe problem i det :)

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Hvis din forlovers onkel ikke er gjest i bryllupet, kan det bli litt rart om han er toastmaster. Men - han kan jo selvsagt bli invitert som gjest, og dermed være toastmaster ;)

Har aldri hørt om at man betaler toastmaster, eller har noen som ikke er med som gjest i bryllupet.

Jeg ville nok også spurt bestefaren din, om jeg var deg :) At han er nær er ingen ulempe det, hvis han passer til det, og kan tenke seg den rollen :)

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde toastmaster og veldig glad for det. Toastmasteren holdt styr på hvem skulle holde tale, når det skulle skje, hjalp til med å få inn gjestene til middag osv. Er glad jeg slapp den oppgaven!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men ang toastmaster så lurer jeg på om det er ok å spørre brudgommens forlover? Brudgommen mener nemlig at han vil være perfekt til oppgaven, men jeg er litt tvilende til om han ikke allerede har nok med å være forlover? Nå skal det legges til at selve vielsen har vært noen md før, så det er vi ferdig med, men samtidig er han fremdeles forloveren. Hva mener dere?

Skrevet

Jeg synes det hørtes ut som en god ide, Portvinpiken :enig: Koselig når det er noe som kjenner brudeparet godt, som er toastmaster :)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg synes det hørtes ut som en god ide, Portvinpiken :enig: Koselig når det er noe som kjenner brudeparet godt, som er toastmaster :)

Enig :jepp:

Spesielt siden det er en stund etter vielsen, for da er jo forloveren forsåvidt ferdig med en del av pliktene iallfall (har vel egentlig bare talen igjen) ;)

• Liker 1
Skrevet

Ok - det betyr at det kanskje ikke er for mye å be om allikevel da kanskje :-).

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har vært i bryllup der det var brudgommens far som var toastmaster, så alt går an ;)

Skrevet

Ok - det betyr at det kanskje ikke er for mye å be om allikevel da kanskje :-).

Nei, spør, han blir sikkert glad for at dere vil ha h*n til den oppgaven også :) Man må jo egne seg litt til å være det, jeg hadde tatt det som et kompliment å bli spurt :)

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde et lite bryllup, og det var svigerfar som hadde jobben :)

Skrevet

Ja, man trenger en toastmaster til å holde orden på taler, ha kontakt med kjøkkenet og ikke minst holde tidsplanen.

I bryllupene jeg har vært i har det vært en av vennene som hår hatt rollen. Med varierende resultat, men velger man noen som gjerne har en del organisasjonserfaring (aller helst møteledererfaring) bak seg så går det som en drøm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...