Gå til innhold

Hvordan har man råd til å gifte seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Bryllup (med alt tilbehør) i 100 000 kroners klassen er vanlig i dag, men hvordan har vanlige mennesker med vanlige jobber råd til dette? Sparer man noen år først, får man mye av foreldrene eller tar man opp lån? Jeg og sambo er helt gjennomsnittlig hva inntekter og lån angår og vi har ikke sjangs i havet til å ha et bryllup til 100 000 kr, selv om vi sparer. Vi har ikke råd til å sette av mer enn en tusenlapp i måneden og det monner jo ikke mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man setter tæring etter næring !

Man må ikke ha et digert og dyrt bryllup. Mange har altfor store og dyre drømmer om hvordan de vil ha bryllupet sitt.

Det kan gjøres enkelt. Holde festen hjemme i egen hage f.eks en fin sommerdag.Be litt færre folk,gjøre menyen litt enklere. Leie et klubb-lokale isteden for et fin og dyrt selskapslokale,

be venner om hjelp til mat,servering,pynting etc etc.

Ikke noe galt med store flotte bryllup, men man må planlegge etter lommeboka !

Og tror du de dyre ,flotte bryllupene er mere holdbare en de som har en rimligere fest ?

Vi hadde en forholdsvis rimelig bryllupsfest (som vi betalte selv), men vi har da vært gift i 18 år snart ! :D

Skrevet

Jeg har en mann som tjener forholdsvis bra, og vi sparer penger til bryllup selv. Det har noe med å prioritere hva man ønsker seg, jeg velger fex å bruke tyve tusen ekstra på å invitere hele familien fremfor at vi dro på lang utenlandstur sist sommer.

Dessuten er det kanskje lurt å begynne sparingen før planleggingen.....

Jeg begynte å spare på egen kjolekonto lenge før han fridde.... :kul:

Skrevet

Trenger ikke og koste mye nei.

Våres selskap kommer til og koste ca 20 000, vi skal ha det i et grendehus, skal ha koldtbord og ha det alkoholfritt. Vi har invitert 60 gjester. Så det trenger ikke og bli så dyrt.

Det kommer helt an på hvor fint du vil ha det og hvor mange gjester du vil ha.

:D :D

Skrevet

Det virker som veldig mye penger fordi det er en utgift som betales på en gang.

Men mange små utgifter i det daglige kan også bli svære summer.

Verken jeg eller samboeren min røyker.

Hadde vi vært dagligrøykere, hadde vi til sammen sikkert røkt opp nesten tilsvarende sum som bryllupet vårt koster i løpet av den tiden vi har vært sammen!

(Jeg er ikke noen fanatisk antirøyker, bare et eksempel på at små utgifter blir store over tid!)

Skrevet

Vi hadde et bryllup til ca 100 000.- Det gikk fint fordi:

1: begge foreldreparene ville gi oss en større sum hver. Det ble 20 000.- fra hvert par. Mine forelder ville gjerne gi mer, men vi sa stopp der

2: jeg hadde ca 20 000.- på konto fra før (sparing gjennom lang tid)

3: desemberlønninga var stor for oss begge det året - > ca 10 000 på sparing

4: vi brukte feriepengene vi fikk rett før bryllupet - > ca 20 000??

5: vi la av noe til sparing hver måned fram til bryllupet (9 mnd)

Det er jo snakk om å prioritere. Vi hadde lyst på et bryllup som ville koste oss ca så mye, vi så hva vi hadde, hva vi kunne klare å spare og hva vi måtte avstå i perioden vi sparte. Det var ikke noe nye klær, ikke ut å spise, ikke ut på byen, lite alkohol (vin), vi røyker ikke, ikke leie video og kjøpe snop lørdagen før ny lønninng fordi vi bare hadde 20 kr igjen etc etc.

Vi synes det var verdt det og at vi fikk et flott bryllup. Andre gjør andre valg.

Gjest Ingeline
Skrevet

Jeg gifter meg til sommeren, og vi har ikke planer om å ha så dyrt bryllup. Rett og slett fordi vi ikke har lyst til å bruke så mye penger på en dag. Men hvis vi inkluderer bryllupsreisen, blir det nok over 100.000 kroner, men ferie skulle vi jo hatt uansett. Regner med at selve bryllupet vil koste mellom 50 og 70.000 kroner.

Hvordan man har råd? Vi har da litt penger på konto. Jeg sparer 5.000 kroner i måneden av lønningen. Vi har ikke bil, vi røyker ikke. Dette handler ofte om prioritering. Vi brukte omtrent 65.000 kroner på ferie i fjor - fordi det er det vi vil prioritere å bruke pengene på. Andre prioriterer kanskje å bruke 3.000 kroner i måneden på klær eller å pusse opp for 50.000 kroner.

Hva folk bruker pengene sine på får være opp til hver enkelt. Men man må for all del ikke bruke mer enn man har mulighet til. Har du råd til et 100.000 kroners bryllup, kan du gjerne ha det. Har du ikke råd bør du velge en rimeligere løsning.

Gjest Ingeline
Skrevet

Meg igjen. Måtte bare si litt til.

Folk får som sagt gjøre hva de vil, men å låne store summer for å ha bryllup er galskap.

Hvis du ikke har råd til å betale bryllupet, har du neppe særlig god råd til å betale det tilbake i avdrag heller. Tipper det er sure penger å betale i flere år senere.

Skrevet
Folk får som sagt gjøre hva de vil' date=' men å låne store summer for å ha bryllup er galskap.[/quote']

Enig. Tror det er best å se på hva dere FAKTISK har råd til - ikke hva dere håper dere har råd til.

Skrevet

Vi skal gifte oss. Vi kommer til å vie oss hos byfogden og bare invitere forloverne ut på middag etterpå. Ikke noe høytidlige greier, for det har vi ikke råd til.

Man trenger jo ikke å svi av alle pengene man eier og har bare for å holde et bryllup. Klart det er stas og føle seg som en prinsesse for en dag osv, men byfogden og en enkel hvit kjole holder lenge for meg.

Og svigermor dekker også middagen til oss og forloverne våre.

Vi må bare sitte en dato først. Så langt har vi ikke kommet ennå :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke det er vanlig å ha bryllup i 100.000 klassen.

vet om mange flotte brylluper hvor et var like vakkert selv om det var rimeligere.

Bare det at man velger et stort hotell øker prisen noe enormt. Du kan få like god mat i et selskapslokale.

Det finnes kjoler som er rimeligere enn andre. om du gifter deg i kirken eller byfogd har ingen ting og si for prisen.

Om du ønsker og gifte deg i kirken, men synes det blir for få gjester til å fylle en stor kirke? da kan dere bruke kapellet dem har ekstra i kirken.

Man kan bestille en bryllupskake fra baker så baker slekten resten. Hvorfor skal alt være så dyrt da?

Skrevet

Syns egentlig nordmenn virker forholdsvis fornuftige når det kommer til bryllup jeg, og ikke gjør noe de ikke har råd til, men sparer i stedet for å ta opp store lån. Selvfølgelig har man en og annen som lever i en litt rosenrød drøm om hvordan alt skal være og håper pappa betaler, men syns det virker som det hører til mindretallet.

De fleste bryllup jeg har vært i har vært supre, men ikke spesielt fasjonable. Det har vært alt fra kjempegrill-fest hvor alle gjestene tok med det litt forskjellig, til fest på lokalet, middager og koldtbord.

I mitt fremtidige bryllup kommer i jeg allefall til fokusere på å ha en fantastisk dag i godt lag enn å skulle ha ett fargetema, dyre blomsterarrangementer og betale for 3-retters middag for gud og hvermann.

Skrevet

Hvis du søker på bryllupsforumet, finnes det mange tråder om hvordan man kan kutte kostnadene til bryllupet!

Ellers har det kommet mange gode tips her.

Men det som kanskje monner aller mest:

-alkoholfritt bryllup

-ikke ha selskapet på et alt-i-ett-sted (som stiller med mat, drikke, servitører etc) - det blir fort dyyyyyrt.

Lykke til!

Skrevet

Vet ikke om 100.000 klassen er det vanligste. Som sagt her er det mye du kan spare på. Vi hadde et alkoholfritt bryllup på en fin plass og det kostet ikke så mye. Det er faktisk mye du kan spare penger på.

Jeg tror faktisk det er litt in å tenke nytt og enkelt i.f.t bryllup og dermed trenger det ike bli dyrt

Skrevet

Det finnes massevis av gode tips inne på brylluos-forumet, og jeg tror faktisk ikke det er så vanlig å ha så dyre bryllup.

Vi hadde et bryllup som kostet litt i overkant av 40000, så det er mulig å kutte kostnadene om man er litt bevisst og ønsker det selv.

Skrevet

Vårt bryllup kommer opp mot 100 000kr klassen inkl. bryllupsreisen og det finansierer vi med penger fra foreldre, vi har spart i 1 1/2 år, ønsket oss penger til jul og bursdag som har blitt satt inn på bryllupskontoen, feriepenger og skattepenger!

Og jeg tror ikke akkurat prisen på bryllupet har så mye å si for hvor lykkelige man blir eller hvor lenge man er gift! Hvor mye penger folk vil bruke til bryllupet sitt, får være deres sak! Det er ikke mine penger de bruker og vil de ta opp lån for å gifte seg, så vær så god! Men jeg ville ikke gjort det...Det er nå min mening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...