Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ca 23 uker på vei, og har de siste ukene opplevd at etter trening (ikke noe heftigere enn rask gange på tredemølle) og om jeg f.eks. løper etter trikken eller går hurtig i 10 min så får jeg skikkelig vondt i skambeinet. Er litt usikker på om det er det det heter, men altså beinet som er bak området man har kjønnshår på, og litt på innsiden av lårene. Smerten henger kanskje i et par dager i etterkant, før den gir litt slipp.

Jeg spurte min lege om dette var bekkensmerter, men han var ganske bastant på at det kun var stølhet fordi jeg er dårlig trent/ i dårlig form. Det stemmer at jeg er i dårlig form, men jeg har aldri opplevd stølhet/smerte på den måten før, og lurer på om det kan var antydning til en svak bekkenløsning siden jeg er gravid. Jeg har googlet og sett at de smertene jeg har er typisk tegn på bekkenløsning, men det blir litt rart siden legen var så skråsikker og gjentok seg selv flere ganger at det var IKKE bekkensmerter jeg hadde.

Uansett, jeg kan leve med smertene sånn de er i dag, men vil helst ikke at de skal bli verre. Er det bare å bevege seg mest mulig eller bør man ta ting med ro? Jeg er ute etter å forebygge at det blir verre, men vet ikke helt hvor og hvordan jeg skal gå fram etter samtalen med legen for noen uker siden, og det frister jo svært lite å spørre en gang til.

Noen erfaringer og gode råd?

Skrevet

Du beskriver symfysen, og ja, det er bekkent. Mitt råd er at du er veldig forsiktig og ikke trigger smrtene. I følge min lege skal man være veldig forsiktig med å gjøre slike ting som du beskriver gjør vont. Ta det med ro med belastninger som fører til disse smertene, du kan fint finne andre trningsmåter.

Skrevet

Typisk for bekkenløsning, ja. Noen kaller det også symfyseløsning. Beinet i symfysen er egentlig delt i to og holdes sammen av ligamenter, og disse blir jo mer tøyelige under svangerskapet, noe som gjør at en del får smerteproblematikk der. De fleste vil merke dette i slutten av svangerskapet uansett, da vekt og tyngepunktet i kroppen endrer seg kraftig, men for de som kjenner det før, er det hormonene som gir plagene.

Og det er mange leger som ikke vet forskjell på f.eks. bekkenløsning og låsning heller, så jeg ville ikke tatt hans ord for god fisk når han ikke en gang kjenner igjen en typisk bekkenløsning i symfysen.

Skrevet

Høres ut som bekkenløsning. Min lege var ikke i tvil da jeg beskrev lignende smerter, og jeg ble henvist til fysioterapeut. Jeg synes du skal gå til en annen lege, eller insistere på å få en henvisning.

Rådene jeg har fått går på å ta det helt helt med ro, og alltid være innenfor grensen for det som skaper smerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...