AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 En ettermidag i januar i år så skulle jeg lage middag. Har ei datter på 14 som liker å lage mat så hun bruker å hjelpe til så hun tok grønnsakene. Da hun skjærte opp løken så må kniven sikkert ha glidd så hun skjærte seg ganske stygt i hånda og måtte på legevakten for å sy. Dette var det en lærer som så dagen etter på skolen og spurte hva hun hadde gjort seg, men hun ble ikke trodd da hun sa at hun hadde skjært seg under matlagging. Det var jo et uhell. Helsesøster ble varslet og hun måtte drive å gå til møter hos henne i rundt en skoletime nesten hver dag så hun mistet jo lit undevisning. Skolen trodde hun drev med selvskadning og for hver ting min datter sa hvor mer vridde skolen om så i februar så kom skolen frem til at hun sliter psykisk, driver med selvskadning og har selvmordtanker og kontaktet meg for et møte. Alt det er jo bare noe sludder og vås. Datteren min har ikke sagt noe av det en gang, hun sa hun likte diverse musikk og at hun likte skrekkfilmer og satt for det meste med pc-en hjemme da hun ble spurt om hva hun gjorde på fritiden, det ble forvridd av helesøster. Jeg har hatt med datteren min med i møter med skolen i det siste og datteren min blir helt utslitt av dette og nekter på alt. I dag så kom datteren min hjem i 10 tiden og sa til meg at hvis dette ikke blir en slutt på så går ikke hun på skolen noe mer. For i dag da datteren min kom på skolen så hadde skolen kontaktet en psykolog og til og med en prest som skulle snakke med henne for å komme til bunns i hva som "liksom feiler henne". De kommer inn i klasserommet og henter henne, forran alle de andre, noe min datter synes er flaut. Og nå tror jeg at hun har fått nok rett og slett. Og nå er jeg også lei. Hvordan kan jeg fikse dette? Har skolen lov til dette? For jeg synes dette er langt over streken. Min datter har nektet på alt hun blir anklaget for og i et møte så sa hun at det ikke stemte, mens helsesøster sa "jo, vi vet du driver med selvskadning" og pekte på hånda hennes, mens hun også sa at ungdommer som er veldig opptatt av skrekkfilmer er et rop om hjelp og masse sånt og la til at hun mente at det er bekymringsverdig at datteren min ikke har samme intresser som de andre jentene i klassen, men det er jo ikke helt sant heller, for i følge min datter i hvertfall så liker hun mye av de samme tingene som de andre. Jeg har prøvd flere ganger å sagt at skolen har misfortstått og at de lager problemer ut av ingenting, men de vil ikke høre og mener at de har rett for dette har de sett tusen ganger før sier dem. Er det noen jeg kan kontakte? Har nesten vurdrert å anmelde skolen med helsesøster i spissen i ren fortvilelse.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Eh, er du seriøs? Isåfall hadde jeg meldt skolen for lenge siden. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Eh, er du seriøs? Isåfall hadde jeg meldt skolen for lenge siden. Ja, jeg er seriøs og har tenkt på en anmeldelse i en stund ja. Men har vært usikker på hva som skjer da. Blir jeg tatt på alvor? Har vel egentlig håpet mest på at jeg kunne snakke fornuft med, men det har ennå ikke godt. Men er usikker på om dette er en politisak eller om man ar det opp med komunen, i såfall, hvem?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Det du burde gjøre er å samle hele rekka, hovedlærer, helsesøster, rektor, og gjerne far dersom han er med i bildet, slik at dere kan ha en ordentlig opprenskning i dette. Dette høres helt hinsides ut, snakker de over hodet på deg når du forklarer hva det er som har skjedd? 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 snakker de over hodet på deg når du forklarer hva det er som har skjedd? Ja. Jeg kjenner min datter såpass godt til å vite at hun ikke holder på med selvskadning og slikt. Da hadde jeg vel sett arrene uansett. Og skolen sier meg rett opp i ansiktet at de vet ditten og datten for de har sett det før med andre. Datteren min fortalte blant helsesøster hva hun gjør på fritiden og det ble visst tolket til at hun har psykiske problemer.
Kara W Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Huff, dette høres virkelig ille ut! Jeg vet at broren min var igjennom en lignende episode selv på barneskolen (dog ikke like grov som den din datter ser ut til å være i). Der var heldigvis psykologen litt mer oppegående, og han kom tilbake og fortalte både helsesøster og læreren at dette var en helt normal gutt med bare litt annerledes interesser. Man er ikke psykisk syk bare fordi man ikke liker fotball! (Eller sminke og popidoler i din datters tilfelle.) Så jeg tror jeg ville ha satset på å la din datter prate med psykolog en omgang eller to, og gjerne ta en prat med dem selv, og håp an h*n er fornuftig. Men insister på at dette skal skje utenom skoletiden. Din datter har mistet nok undervisning som det er. Og så ville jeg ha skrevet en klage til skolesjefen, for mens det selvfølgelig er positivt at ser barna og er bekymret, så har de gått frem på helt feil måte. 2
HvittHus Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Jeg tror det er best at du først snakker med skolesjefen, slik at denne kan ta tak i skolen. Skjer det ikke noe da, kan du fortsette videre med fylkesmannen. Egentlig kan du jo ringe dit først for å få råd.http://fylkesmannen.no/default.htm Går du rett til politianmeldelse, er jeg redd skolen kan finne på å melde dere til Bv.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Jeg slutter ikke å forundre meg over hva det er med enkelte av de som jobber i skolen, men selvsagt ikke alle. Det er ikke første gangen jeg har hørt om lignende. Har ei niese som opplevde store problemer med lærerene da hun gikk på ungdomskolen på grunn av klesstilen hennes, det endte med at hun bttet skole. Ene søsteren min er lærer da, men hun er en av de greie.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 I alle dager da! Hvorfor tror de hun driver med selvskading bare pga et kutt i hånda? Hvem som helst kan skjære seg på en kniv. Jeg tror du må forklare at det er slik at hun skar seg i hånda når hun skar en løk, og at du er nå bekymret fordi jenta gruer seg til å gå på skolen pga alle disse anklagene. Kansje du kan skaffe en advokat eller noe?
Mamma1 Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 Jeg har virkelig problemer med å ta dette innlegget seriøst. Hvorfor har du ikke gjort noe mer for å stoppe det? Om det er tilfelle så hadde jeg skaffet meg en advokat og anmeldt det med en gang. 1
Gjest O___o Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Hvis du virkelig tror at skolen iverksetter så mye balluba for et uhell ved matlagingen, blir jeg bekymret for deg som mor. Jeg er glad skolen tar dette alvorlig, for dette høres ut som en klassisk situasjon hvor barnet har et behov for noen å prate med. Hva datteren din forteller til skolen, helsesøster, psykolog ol - trenger ikke stemme overens med hva hun forteller deg.
Gjest Vettel Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Skolen har ikke lov til å kontakte andre instanser uten å ha godkjennelse fra den/de med foreldreansvar. Synes det skurrer her, enten er det noe TS holder tilbake, eller så er det oppspinn. Enten av TS eller dattera. Komme midt i en time? Greit at EN lærer kan oppføre seg merkelig, men alle? Nei tror ikke det. Så mye oppstuss for engangstilfelle av sår? Barn blir da skadet hele tiden, det vet da alle.
Gjest lærer Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Hei Er dette en kristen privat skole.. om ikke så tror jeg faktisk ikke på denne tråden. Aldri i verden om noen skole ville be en prest komme og snakke med datteren din. Lukter Troll... 1
Mamma1 Skrevet 19. februar 2012 #14 Skrevet 19. februar 2012 Helt enig. En prest hadde aldri blitt tilkalt i en vanlig skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå