Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Lurte på om du vet om noen bøker/filmer som kan bidra til at jeg blir mer intelligent?

Jeg har ingen planer om å gå på universitet, men de fleste jeg kjenner gjør det, og de har begynt å bruke ord og utrykk som jeg ikke forstår!! føler meg veldig uintelligent når jeg leser ting som de har skrevet, eller hører på samtaler de har..

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en ordbok eller bruke orddefinisjonsnettsiden på internett; der kan du lære betyndningen av nye ord og følge med lettere på hva dine venner snakker om når de bruker de "store ordene" :) Ellers finnes det mange bøker i bokhandleren om selvutvikling, intelligens og diverse temaer innen det du spør om :)

Skrevet

Okei, takk for svar :) Jepp, har faktisk lest i leksikon før, og lærte meg et par ord. Men synes at det ble litt kjedelig :P

Har dere titler på noen gode bøker? :)

Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg om de som studerer ved universitetet og slenger om seg med fremmedord fra pensum, intelligens er mye mer enn det :)

Mine råd for å bli generelt mer kunnskapsrik/intelligent er:

Lese gode magasiner/aviser. For eksempel Morgenbladet, Klassekampen, Bokvennen, Aftenposten Kultur/Innsikt. Disse har noen veldig gode artikler nå og da. Les artiklene der grundig, prøv å forstå og slå opp ordene du ikke kan.

Les litteratur. Begynn med klassikere. For eksempel kan du bruke lister som denne: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85rhundrets_Bibliotek

Men det kommer jo litt an på hva du interesserer deg for. Interesserer du deg mer for vitenskap og natur, kan du f.eks lese mer om det. Eller politikk/samfunn?

Jeg ville ikke lest i leksikon i alle fall ... O

• Liker 4
Skrevet

JEg vil påstå at intelligens er medfødt og ikke noe man kan lære. Man kan selvsagt lære seg flere ting og utvikle seg, men man blir ikke "smartere" av å lese i leksikon.

Skrevet

JEg vil påstå at intelligens er medfødt og ikke noe man kan lære. Man kan selvsagt lære seg flere ting og utvikle seg, men man blir ikke "smartere" av å lese i leksikon.

Enig i at man ikke blir smartere å lese i leksikon, men uenig i at man ikke kan tilegne seg intelligens. Spesielt ved å lese og lære seg å tenke kritisk, se større sammenhenger og sammenkoblinger. Helt åpenbart. Er det vilje, er det også håp mener jeg.

Jeg vet om en som i utgangspunktet var litt dum, men som etter å ha lest mye BRA skjønnlitteratur og sett mange GODE filmer opp gjennom årene samt reist en del og vært åpen for andre mennesker og kulturer er blitt interessant og reflektert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...