Gjest Herr Drue Skrevet 19. februar 2012 #21 Skrevet 19. februar 2012 Jepp, om vi på et punkt hadde begynt å skrive jola, før vi i noen tilfeller (f.eks. i dialekter uten tjukk l) hadde uttalt det med vanlig l.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #22 Skrevet 20. februar 2012 Arne Torp er utvilsomt en stor ekspert på dialekter, men det er naivt å tro at denne reklamen er ekte. Høres ut som manus for meg også, men det spiller ikke noen stor rolle, reklamen er veldig god likevel. 3
Gjest Herr Drue Skrevet 20. februar 2012 #23 Skrevet 20. februar 2012 Hvorfor skal en språkekspert gidde (og behøve) og gjennomføre det her med manus? De har jo verdighet. Hvordan forklarer dere når han gjetter feil? Er det for å øke troverdigheta?
Grønt blad Skrevet 20. februar 2012 #24 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Jeg tror Arne Torp sitter med manus, eller at noen er med manus og noen er uten manus. Uansett er Torp en av våre fremste eksperter på dialekter, kanskje den beste vi har på det området, og det han sier kunne like gjerne vært uten manus. Han er fantastisk flink. ------- Rettelse: Jeg klikket ikke på linken i startinnlegget før nå. Der står det at Torp ikke har manus, og da tror jeg på det, for så dyktig er han faktisk. Årsaken til at jeg trodde han satt med manus var at jeg innbiller meg at reklamene er omtrent like lange, og for å få de like lange trodde jeg at manus var nødvendig. Endret 20. februar 2012 av Grønt blad
Gjest Herr Drue Skrevet 20. februar 2012 #25 Skrevet 20. februar 2012 Nei, fyyyfaen. Nå blir jeg provvosert!! Jeg skal sjekke med Arne Torp sjæl.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #26 Skrevet 20. februar 2012 Men hvorfor skal Torp trenge manus? Da vi hadde dialektlære på videregående så gikk jo en av prøvene ut på at vi fikk høre en liten fortelling lest opp av tre mennesker med forskjellig dialekt, så skulle vi plassere dialekta og hva som var typisk for den, osv. Det er vel rene barnematen for Torp å plassere dialekter, når han antakeligvis er en av Norges beste på dette. Det er jo noen ganger han ikke gjetter riktig engang. Dessuten står det jo dette på Jokers nettside: Språkforskeren heter Arne Torp og er professor ved Universitetet i Oslo. Alt du hører er tatt opp på direkten, uten juks. Vi som sitter i radiostudioet når kjøpmennene ringer inn, klyper oss i armen titt og ofte når Torp analyserer bløde konsonanter, pre-aspirasjon, dativformer og diftongene du bare finner på Island - og på Voss.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #27 Skrevet 20. februar 2012 Synes ikke han er så imponerende, klare som regel å gjette like godt som han og jeg har kun hatt dialektlære på VGS. Fikk 6, men likevel...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå