Gå til innhold

Jobbe 80 % for å ha en jobbedag hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer sterkt å gå ned i 80% stilling for å ha en dag hjemme hvor jeg kan ta huskvask, masse klesvask o.l. fordi da kan jeg bruke kveldene og helgene på barna og mannen.

Erfaringer rundt dette? Jeg ser for meg at hverdagen blir mye mindre hektisk av å gjøre det på denne måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venninne som valgte å gjøre dette. De har et stort hus og hun følte hun trengte denne dagen for å klare alt. Tror det fungerer fint for dem. Hun syntes også det var greit å ha en dag hvor hun kunne legge inn avtaler som tannlege, lege etc. Det eneste er vel at hun følte det var litt fordommer til at hun hadde en "fridag" hjemme mens datteren er i barnehagen hver dag.

Gjest Misteltein
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å gå ned i 80% stilling for å ha en dag hjemme hvor jeg kan ta huskvask, masse klesvask o.l. fordi da kan jeg bruke kveldene og helgene på barna og mannen.

Erfaringer rundt dette? Jeg ser for meg at hverdagen blir mye mindre hektisk av å gjøre det på denne måten.

Jeg går på skole 80%. Det er helt fantastisk! Samtidig, så har jeg bare "lette" ting på kvelden som oppvasken, og klesvasken. Jeg får litt av tiden til lekser, til ro, og til egenpleie! :)

Det eneste er vel at hun følte det var litt fordommer til at hun hadde en "fridag" hjemme mens datteren er i barnehagen hver dag.

Må si at jeg tenkte på det samme i starten, men nå så bryr det meg ikke mer! Jeg kan virkelig anbefale det!

Skrevet

Jeg har ikke prøvd det, men både mannen og jeg tar nå ut avspasering som tilsvarer tilsammen 20 % stilling. Men vi tar ut litt hver dag, for å få hverdagene til å bli mindre stressete. Opplever at behovet for å "konsentrere meg om barna i helgen" blir mindre når hverdagene er såpass hyggelige, og da tar jeg gjerne husvasken på lørdag.

Har også lurt på om det ville være smart å ta en dag i uka, og følger derfor spent med på de andre svarene her!

Skrevet

Jobbes det ikke for å få NED andel kvinner i deltidsstillinger? Vel, ufrivillige deltidsstillinger, men allikevel... Og så VIL dere ha det slik frivillig?

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men jeg synes det høres latterlig ut å jobbe 80% for å få tid til husarbeid. Hva med mannen din? Hadde han kunnet tenkt seg det samme?

Har du tenkt over at du får lavere pensjon ved å kun jobbe 80%?

Hvilken jobb har du?

Mitt råd er: tenk deg om!

• Liker 12
Skrevet

Jeg jobber 80% nå men har barnet hjemme på fredagen. Syns han også fortjener en fridag da han har lange hverdager han også. Er alene få husvask ol tas på kveldstid, har ikke få mye annet gjøre da;-)

Skrevet

Jeg jobber 80% nå men har barnet hjemme på fredagen. Syns han også fortjener en fridag da han har lange hverdager han også. Er alene få husvask ol tas på kveldstid, har ikke få mye annet gjøre da;-)

Vil også anbefale å leie inn vaskehjelp;-)

• Liker 3
Skrevet

Vaskehjelp/hushjelp er i alle fall en mye bedre løsning enn 80% stilling!

Det med at barna skal ha en fridag fra barnehagen, synes jeg ikke det er mye mening i. Barna har det bra i barnehagen! Dersom barnehagen er bra, vel og merke. Hvis barnehagen ikke er bra, må du snakke med de ansatte eller bytte barnehage. Flott løsning.

• Liker 9
Skrevet

Skulle vi gått ned i stillingsprosent, så skulle vi gjort det begge to. Hvorfor er det jeg alene som skal ofre lønn, pensjonspoeng og utviklingsmuligheter i jobben (dårligere for de som jobber mindre) for at familien, som vi begge tross alt har skapt, skal "gå rundt"? Og attpåtil "betale dobbelt" for det ved å gjøre ubetalt arbeid, som er et felles ansvar, hjemme?

Er rimelig sikker på at vaskehjelp er en bedre investering over tid i så måte.

• Liker 11
Skrevet

Det med at barna skal ha en fridag fra barnehagen, synes jeg ikke det er mye mening i. Barna har det bra i barnehagen! Dersom barnehagen er bra, vel og merke. Hvis barnehagen ikke er bra, må du snakke med de ansatte eller bytte barnehage. Flott løsning.

Nå legger jeg jo ikke opp hverdagen utfra hva du mener er hensiktsmessig heller da. JEG har valgt jobbe redusert en periode fordi jeg har råd og fordi jeg mener det er det beste for meg og mitt barn. Bhg er super, men det et vel ikke synonymt med at nesten 9 timer/5 ganger i uken er det beste;)

Må være slitsomt ha så bastante meninger å bry seg så om hva andre gjør.

Forøvrig har jeg gode spareordninger så pensjonen min trenger du ikke bekymre deg for. At en jobber redusert når jeg skriver dette betyr heller ikke at jeg skal gjøre det resten av livet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jobbet 100% hele tiden, men når jeg byttet jobb ved nyttår fikk jeg kunn 80% fast, og muligheten til å jobbe ekstra.

Den muligheten har jeg ikke benyttet meg stort at...

Det er ett helt nytt livå ha den fridagen i uka!!! Får gjort ALT husarbeid så jeg kan slappe av og kose meg med frøkna om kvelden/helgen.

Hun har faktisk blitt en "helt ny jente" etter at jeg kunne bruke tid på henne og ikke husarbeidet som før.

Jeg vet at jeg taper pensjonspoeng på det, og det har jeg dårlig samvittighet for, men føler at dette er rett nå, for jeg får ingen hjelp fra mannen overhodet til husarbeid. Da er det rett og slett for mye med 100% stilling både på jobben og hjemme....

Skrevet

Jeg jobber 80% fordi:

- jeg er ikke så glad i jobben min, den er slitsom og tapper meg for energi

- jeg er mer opplagt, har bedre tid og humør til barrna

- barna "slipper unna" med 35-timers uke i barnehagen

- jeg kan gjøre ærend og husarbeid på formiddagen, har kvelden helt fri

Hvorfor gjør jeg det, og ikke mannen min?

- for ham er det en selvfølge å jobbe fullt

- han tjener endel mer enn meg

- han er ikke så glad i husarbeid

- han trives godt i jobben sin

Har jeg tenkt over konsekvensene redusert stilling vil ha for meg nå og i fremtiden? Ja, absolutt, og jeg har konkludert med at alt er verdt det! Livet som småbarnsmor er herlig og absolutt ikke stressende, som det ville vært om jeg slet og jobbet 100%.

-

• Liker 7
Skrevet

Interessant diskusjon, og et vanskelig tema.

Er i samme situasjon som TS, og har lenge vurdert fram og tilbake muligheten til å gå ned i stilling.

En fridag i uken hadde, for å være ærlig, reddet husvasken, parforholdet og antagelig min mentale helse :ler: Vi opplever at en hverdag med to fulle jobber (til dels mye overtid og stress) og fire barn som har aktiviteter og opplegg hver eneste dag, gjør at vi alltid går litt i minus. Vi er konstant slitne og på etterskudd, og større prosjekter blir rett og slett aldri gjort, vi har nok med Daglig Drift A/S. 20% mindre jobb hadde frigjort masse tid, ikke til å primært være hjemme og kose meg med minstemann (som har det topp i barnehagen uansett), men vaske, ta storinnkjøp, gjøre unna bunken med rent tøy, slike ting.

MEN.

Det er jo ikke en løsning jeg kan si at jeg prinsipielt liker. For det første burde det være mulig for to voksne mennesker å fikse to jobber og et dagligliv, det ville være et nederlag å ikke få det til. For det andre er det da typisk fruen som går ned i stilling, og det som gjerne skjer da er at det blir mindre husarbeid på herren, også de andre dagene. For det tredje betyr det ganske mye mindre penger i kassa, ettersom også lukrativ overtid utgår. Vi ville kanskje tape over 150000 i året, og da må mannen gjerne jobbe mer for å dekke det inn. Eventuelt må man kutte i et allerede stramt familiebudjsett. For det fjerde kjenner jeg flere som har gått ned i stilling uten å få så veldig mye mindre å gjøre- de har bare mindre tid å gjøre det på. For det femte får jeg følelsen av å være et dårlig eksempel for døtrene- mor må jobbe mindre for å ha tid til husvasken, liksom. For det sjette blir det enklere for større barn å "melde seg ut" av husarbeidet, siden mamma gjør det på onsdag allikevel, og den holdningen vil jeg helst ikke at de utvikler, gitt.

Jeg har all mulig forståelse for de som føler at de trenger denne løsningen. Og andre mennesker velger jo som de vil, selv om jeg tror det er viktig at man ikke bare "faller inn" i en sånn løsning fordi det er behagelig og enkelt. Men for meg blir det- gang på gang- det prinsipielle og likestillingsmessige som veier tyngst. Vi får det jo til å gå i hop på ett eller annet vis. Selv om vi er slitne som vridde vaskekluter ;)

Skal bli interessant å følge debatten videre!

• Liker 13
Skrevet

Hva slags stilling du har er veldig viktig i denne sammenhengen. Mange jeg har pratet med opplever at det er forventet at de gjør samme mengde jobb, men nå på mindre tid. De får altså en mer hektisk hverdag, men for mindre penger. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg kvier meg for å gå ned i stilling, selv om det frister.

Dersom du ikke tror at dette blir et problem, og du har tenkt igjennom de økonomiske og karreieremessige konsekevensene, så ser jeg ikke noe galt i å gå ned til 80%. Tror det er mange som vil misunne deg det.

Og til de som måtte lure: ja, min mann kunne også tenke seg å gå ned til 80% stilling. Gjør det meg til en bedre kone? Er jeg "flink rødstrømpe" dersom han "får lov" til det?

• Liker 1
Skrevet

For noen år siden var det en artikkel om dette i Dine penger, og konklusjonen er at det absolutt ikke lønner seg sammenliknet med å betale andre for å gjøre rent.

• Liker 3
Skrevet

TS her

Jobbes det ikke for å få NED andel kvinner i deltidsstillinger? Vel, ufrivillige deltidsstillinger, men allikevel... Og så VIL dere ha det slik frivillig?

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men jeg synes det høres latterlig ut å jobbe 80% for å få tid til husarbeid. Hva med mannen din? Hadde han kunnet tenkt seg det samme?

Har du tenkt over at du får lavere pensjon ved å kun jobbe 80%?

Hvilken jobb har du?

Mitt råd er: tenk deg om!

Det var da voldsomt til rekasjon da, har jeg tråkket deg på tærne med startinnlegget mitt? Jeg HAR tenkt meg om angående dette. Så du mener egentlig at alle skal jobbe 100 % stilling? Jeg er enig at alle skal ha muligheten til å gjøre det, men det må være opp til hver enkelt å bestemme hvor mye man vil jobbe uten at andre går av skaftet av den grunn.

Mannen min kunne gjerne tenkt seg å gå ned i stilling han, men han tjener mye mer enn meg og det er mest lønnsomt at jeg gjør det. Det er klart vi vil tape penger på å gjøre det slik, men det er en prioritering.

Jeg er også fullt klar over at pensjo nen min går ned, men det er ikke snakk om at jeg skal jobbe redusert frem til pensjonsalder, men nå mens barna er små. Dessuten så kan jeg spare litt ekstra til pensjonen i måneden. Siden mannen tjener mer, betaler han mer regninger og jeg kan spare den tapte pensjonen.

Syns du det ikke er noen mening i at et barn på 1,5 skal få en dag fri fra barnehagen? Det ser jeg hvertfall mye mening i! Og forresten, det er ikke alle som har så himla mange barnehager å velge mellom, alle bor ikke i byer.

Skulle vi gått ned i stillingsprosent, så skulle vi gjort det begge to. Hvorfor er det jeg alene som skal ofre lønn, pensjonspoeng og utviklingsmuligheter i jobben (dårligere for de som jobber mindre) for at familien, som vi begge tross alt har skapt, skal "gå rundt"? Og attpåtil "betale dobbelt" for det ved å gjøre ubetalt arbeid, som er et felles ansvar, hjemme?

Er rimelig sikker på at vaskehjelp er en bedre investering over tid i så måte.

Jeg har da virkelig ikke skrevet noe sted at dette vil være et offer for meg? Jeg har en helt alminnelig kontorjobb hvor jeg ikke har noen karrierestige å gå og jeg går dermed ikke glipp av noen utviklingsmuligheter, og forresten så tror jeg at jeg skal klare å henge med på det aller meste selv om jeg har fri en dag i uka.

For det sjette blir det enklere for større barn å "melde seg ut" av husarbeidet, siden mamma gjør det på onsdag allikevel, og den holdningen vil jeg helst ikke at de utvikler, gitt.

Nå har vi ikke noe stort alderssprang mellom barna så dette vil ikke bli noe problem. Når de blir større kan jeg tenkte meg å jobbe fullt igjen, samtidig som de må ta på seg større oppgaver i hjemmet for å skjønne litt av hvordan det vil bli når de skal stå på egne ben.

For noen år siden var det en artikkel om dette i Dine penger, og konklusjonen er at det absolutt ikke lønner seg sammenliknet med å betale andre for å gjøre rent.

Pengemessig lønner deg seg ikke nei, men invisteringen det er i familielivet å gå ned til 80 % stilling kan ikke måles i penger etter min mening.

Dessuten er det ikke bare snakk om husvasken, den er forsåvidt grei å ta på en liten stund. Men det er den evige kleshaugen som kunne vært godt å hatt en dag å tatt på. Jeg vil ikke at andre skal grafse i mine møkkete klær.

• Liker 5
Skrevet

TS: hvorfor stiller du spørsmålet når du allerede har bestemt deg?

• Liker 10
Skrevet

Jeg kunne gjerne jobbet 80% i perioder mens barna var små - men jeg hadde aldri i verden brukt denne dagen til husvask og praktiske gjøremål.

Det hadde i så tilfelle vært fordi jeg 1; ikke klarte å jobbe fulltid pga helse(og dermed brukt dagen på å hvile), eller 2: brukt mer tid med barna/meg selv/frivillig arbeid/hatt felles fridag med mann hvor vi brukte tiden på hverandre/hobby/langhelg på eventuell hytte, reise e.l.

Det er helt utrolig at kvinner går ned i stillingsprosent og dermed går glipp av pensjonspoeng, inntekt og karrieremuligheter for å vaske hus og gjøre plikter.

• Liker 17
Skrevet

Jeg jobber 80%, for å ha 20 % for meg selv! Men nå er barna i skolealder, da.....

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne gjerne jobbet 80% i perioder mens barna var små - men jeg hadde aldri i verden brukt denne dagen til husvask og praktiske gjøremål.

Det hadde i så tilfelle vært fordi jeg 1; ikke klarte å jobbe fulltid pga helse(og dermed brukt dagen på å hvile), eller 2: brukt mer tid med barna/meg selv/frivillig arbeid/hatt felles fridag med mann hvor vi brukte tiden på hverandre/hobby/langhelg på eventuell hytte, reise e.l.

Det er helt utrolig at kvinner går ned i stillingsprosent og dermed går glipp av pensjonspoeng, inntekt og karrieremuligheter for å vaske hus og gjøre plikter.

Hvis jeg kunne plusset 60 ganger på dette innlegget hadde jeg gjort det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...