AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Stedatteren min på 11 drikker brus og spiser godteri så og si hver dag. Hun spiser som regel ikke noe sunt på rødskiver, og spiser sjeldent eller aldri frokost. Jeg har også en datter som er noen år yngre, men henne er jeg nøye på kostholdet til. Så det blir VELDIG stor forskjellsbehandling ift ernæring, for min datter får ikke spise godteri og drikke brus annet enn i helger, og det gjelder også "usunt" pålegg. Vet ikke hva jeg skal gjøre? Jobbet endel med ernæring, og jeg vet hvor utrolig viktig dette er for barnets utvikling, både av hjerne og kropp. Spesielt barn som er i vekstfasen. Det plager meg mer og mer å se dette, jeg kan jo ikke tvinge i henne en sunne måltider heller?! Er som regel jeg som lager middag, så da har jeg fokus på at de rette næringsstoffene skal være med, men resten har jeg null kontroll på. Vondt å føle at hun blir forsømt.....
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Stedatteren min på 11 drikker brus og spiser godteri så og si hver dag. Hun spiser som regel ikke noe sunt på rødskiver, og spiser sjeldent eller aldri frokost. Jeg har også en datter som er noen år yngre, men henne er jeg nøye på kostholdet til. Så det blir VELDIG stor forskjellsbehandling ift ernæring, for min datter får ikke spise godteri og drikke brus annet enn i helger, og det gjelder også "usunt" pålegg. Vet ikke hva jeg skal gjøre? Jobbet endel med ernæring, og jeg vet hvor utrolig viktig dette er for barnets utvikling, både av hjerne og kropp. Spesielt barn som er i vekstfasen. Det plager meg mer og mer å se dette, jeg kan jo ikke tvinge i henne en sunne måltider heller?! Er som regel jeg som lager middag, så da har jeg fokus på at de rette næringsstoffene skal være med, men resten har jeg null kontroll på. Vondt å føle at hun blir forsømt..... Hva sier far da?
andy capp Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Hvordan stiller far seg til datterens kosthold? Han bør jo og være opptatt av datterens helse. Flott at du legger til rette for et godt kosthold for din datter, men det blir merkelig at det ikke er mulig å inkludere stedatteren i det samme kostholdet. Må det være brus og godteri i skapene? Må det være usunt pålegg tilgjengelig? 5
Gjest *Røyskatt* Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Det er veldig enkelt å ta ett første steg for å unngå dette. Ikke ha disse usunne tingene i hus. En jente på 11 har faktisk ikke noe ansvar selv for å spise de riktige tingene, og kommer til å etterspørre det når hun vet at det er der. Her må faktisk du og far ta grep. Kutt ut brus og godteri annet enn på lørdag. Hele helgen kan ikke være frisone for sånt. Ikke ha disse tingene i hus på ukedagene. Det handler om hvor mye dere kjøper inn. Dette handler ikke om å tvinge i ungen sunn mat, men å slutte å tilby den usunne. 3
Moscato Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Det beste er jo å ikkje ha driten i hus anna enn i helgene. Sidan ho framleis berre er 11 har ho vel neppe anledning til å handle sjølv i hytt og pine. Men uansett må du jo samarbeide med far om dette. Det bør ikkje vere dritvanskeleg å få han til å forstå at det er fornuftig å innføre gode matvaner for dottera. Og dottera sjølv bør sjølvsagt òg kunne påverkast med fornuftige innspel. Ho har vel heimkunnskap på skulen omtrent no?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Hva sier far da? Han har ikke peiling på hva som er riktig ernæring tror jeg. Han vet ikke hvilke matvarer som inneholder proteiner/karbohydrater feks. Han sier at jeg bare skal la henne gå om morgenen hvis hun ikke vil spise. Men jeg vet også at han gir henne søppelmat fordi det er enkelt og man blir mett. Vi har snakket om det, og jeg tror han tror at han er "snill" fordi han lar henne spise alt dette usunne/goderiet. Hun spiser ofte dette mens vi ikke er hjemme også. Har vi noe kjøleskapet feks etter helgen tar hun bare det uten å spørre. Godteri har jeg prøvd å gjemme (om vi har det), men hun finner det og spiser det.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Jeg kjøper ikke inn dette annet enn i helger, det er det far som gjør. Jeg føler at ikke jeg kan kaste det som han har kjøpt..... Hun sier ofte at det har blitt så mye strengere på mat etter vi flyttet sammen... Så jeg tror far bare gir F** Kan jeg legge meg mer opp i det da? Jeg forklarer min datter hvorfor hun ikke får dette, og hun spør ALLTID om å ta noe. Hun er klar over hvor viktig det er med riktig kost. TS
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Han har ikke peiling på hva som er riktig ernæring tror jeg. Han vet ikke hvilke matvarer som inneholder proteiner/karbohydrater feks. Han sier at jeg bare skal la henne gå om morgenen hvis hun ikke vil spise. Men jeg vet også at han gir henne søppelmat fordi det er enkelt og man blir mett. Vi har snakket om det, og jeg tror han tror at han er "snill" fordi han lar henne spise alt dette usunne/goderiet. Hun spiser ofte dette mens vi ikke er hjemme også. Har vi noe kjøleskapet feks etter helgen tar hun bare det uten å spørre. Godteri har jeg prøvd å gjemme (om vi har det), men hun finner det og spiser det. Har hun hull i tennene, og er hun overvektig da? Kansje dere skal ta en snakk med henne om kosthold? Kansje du og far og datter skal dra til kostholdsrådgiver? Det har jeg selv vært på 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Har hun hull i tennene, og er hun overvektig da? Kansje dere skal ta en snakk med henne om kosthold? Kansje du og far og datter skal dra til kostholdsrådgiver? Det har jeg selv vært på Hun er veldig tynn, det er vel kanskje derfor hun "får lov", jeg vet ikke... Hun er i veldig mye aktivitet også, trener nesten hver dag, så jeg mener at da er det utrolig viktig at hun får i seg riktig mat..
Gjest Misteltein Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Du høres ut som en flott stemor! Det beste er vel å unngå å ha sånt i huset. Om far kjøper det, så kan man kanskje bare gjemme det litt unna? Har dere et litt bortgjemt skap som du kan sette sånt i, f. eks? Om hun finner det, så tror jeg bare at jeg hadde funnet et enda bedre gjemmested? Hva med bagasjerommet på bilen? Kjelleren? Loftet? Far trenger å få banket inn hvorfor det er viktig med et godt kosthold. Beste er å forsøke et godt samarbeid med han. Har hun vært med på å lage middag noen gang? Kanskje det kan hjelpe litt? Kanskje lage en sunn versjon av hva slags søppelmat hun liker? Kan forklare henne litt om god ernæring. "Jeg vet du liker xxxx, men nå prøver vi denne istedenfor som er mye bedre. Den innholder xxxx som er bra for kroppen! " Endret 17. februar 2012 av Misteltein 2
Romilo Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Fint at du er opptatt av helsen hennes, da er du i hvert fall ikke som "den onde stemoren".... Du kan prøve å forklare henne det, samtidig som du tar det opp med faren? Han burde faktisk skjønne at datteren hans ikke kan holde på sånn. Hva skal det da bli ut av henne? Du kan også forsøke å gjøre datteren din til et forbilde for henne... Eller du kan gå til innkjøp av "sunt" godteri. Gulrøtter og agurk som kan dippes i dipp, tørkede bananer osv...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Du høres ut som en flott stemor! Det beste er vel å unngå å ha sånt i huset. Om far kjøper det, så kan man kanskje bare gjemme det litt unna? Har dere et litt bortgjemt skap som du kan sette sånt i, f. eks? Om hun finner det, så tror jeg bare at jeg hadde funnet et enda bedre gjemmested? Hva med bagasjerommet på bilen? Kjelleren? Loftet? Far trenger å få banket inn hvorfor det er viktig med et godt kosthold. Beste er å forsøke et godt samarbeid med han. Har hun vært med på å lage middag noen gang? Kanskje det kan hjelpe litt? Kanskje lage en sunn versjon av hva slags søppelmat hun liker? Kan forklare henne litt om god ernæring. "Jeg vet du liker xxxx, men nå prøver vi denne istedenfor som er mye bedre. Den innholder xxxx som er bra for kroppen! " Takk for gode råd, jeg skal se hva jeg får gjort. Jeg har kommet til et punkt der jeg tenker at hun får ha det på sitt rom siden far driter i det. Så er det hvertfall ikke tilgjengelig for mitt barn! Er så frustrerende dette.. Håper det går seg til!
Gjest Misteltein Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 Takk for gode råd, jeg skal se hva jeg får gjort. Jeg har kommet til et punkt der jeg tenker at hun får ha det på sitt rom siden far driter i det. Så er det hvertfall ikke tilgjengelig for mitt barn! Er så frustrerende dette.. Håper det går seg til! Jeg syns ikke at en 11åring skal ha fullt med søppelmat på rommet sitt. Uff! Tror jeg heller ville ha kastet det! 1
Aldrisur Skrevet 17. februar 2012 #14 Skrevet 17. februar 2012 Du forsømmer henne ikke, det er det faren som gjør. Slutt å tenk på dette som ditt problem, for det er det ikke. Forøvrig så høres du ut som en veldig god og snill mamma.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Jeg syns ikke at en 11åring skal ha fullt med søppelmat på rommet sitt. Uff! Tror jeg heller ville ha kastet det! Jeg kan jo ikke kaste det hun selv kjøper og det far kjøper?? Men jeg kan velge at det ikke skal være tilgjengelig for mitt barn? 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #16 Skrevet 17. februar 2012 Du forsømmer henne ikke, det er det faren som gjør. Slutt å tenk på dette som ditt problem, for det er det ikke. Forøvrig så høres du ut som en veldig god og snill mamma. Takk. Jeg prøver mitt beste, vil begge jentene alt godt. Men jeg ser at jeg må ta ansvar for min datter ift riktig kosthold, det er faktisk hun jeg er pliktig til å følge opp... 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #17 Skrevet 17. februar 2012 Fint at du er opptatt av helsen hennes, da er du i hvert fall ikke som "den onde stemoren".... Du kan prøve å forklare henne det, samtidig som du tar det opp med faren? Han burde faktisk skjønne at datteren hans ikke kan holde på sånn. Hva skal det da bli ut av henne? Du kan også forsøke å gjøre datteren din til et forbilde for henne... Eller du kan gå til innkjøp av "sunt" godteri. Gulrøtter og agurk som kan dippes i dipp, tørkede bananer osv... Jeg gjør dette med min datter. Hun koser seg med oppskjært frukt feks. Vi har hatt en ordentlig samtale om dette, der jeg har forklart min datter at jeg ikke er en god mor hvis jeg lar henne spise det hun har lyst på hele tiden. Og hun forstår heldigvis. Vil hun ha noe søtt på brødskiven får hun honning eller banan. Det kan liksom gjøres "litt bedre" 1
Gjest Misteltein Skrevet 17. februar 2012 #18 Skrevet 17. februar 2012 Jeg kan jo ikke kaste det hun selv kjøper og det far kjøper?? Men jeg kan velge at det ikke skal være tilgjengelig for mitt barn? Fristende, men kanskje litt verre i praksis. Men jeg skjønner at du ikke ønsker at det skal være tilgjenglig for ditt barn.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #19 Skrevet 17. februar 2012 Hvordan kan du bo sammen med en mann når dere er så unige ang kosthold, og det blir forskjellsbehnadling av 2 unger som bor i samme hus?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #20 Skrevet 17. februar 2012 Hvordan kan du bo sammen med en mann når dere er så unige ang kosthold, og det blir forskjellsbehnadling av 2 unger som bor i samme hus? Hvis denne uenigheten er nok til at du synes ts bør gå fra samboeren sin så håper jeg svært få tenker det samme som deg. Det er jo ikke rart ingen forhold varer hvis man skal la alle utfordringer ta knekken på forholdet. TS må nok gå litt hardere inn for å få mannen til å forstå helt grunnleggende ting om ernæring (han trenger ikke bli ernæringsekspert, men det kan være greit å skjønne at ei brødskive med skinke/ost er bedre for datteren enn muffins til frokost). Og far må nok også få litt innføring i dette med at å være en snill og god forelder ikke er det samme som å proppe barna sine fulle av usunn møkkamat. Men det kan jo som alltid være greit å møtes litt på midten. Ikke forvent at han skal bli hekta på salat, men få vekk junkfood/godteri og aksepter at kostholdet ellers sikkert kunne vært bedre uten at det er krise av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå