Yme Skrevet 17. februar 2012 #21 Skrevet 17. februar 2012 Kansje vi bør fokusere mere på kort reist mat sett i fra et miljø perspektiv? Kortreist mat... Dvs. at man bare spiser mat fra fylket man bor i da? 1
Apis Skrevet 18. februar 2012 #22 Skrevet 18. februar 2012 Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg er for norske, kortreiste produkter, selvforsyning og beboelse av hele landet, men slike tiltak som dette bidrar ikke til noen av delene. Kjempe bra! Dette er jeg helt enig i. De politiske virkemidlene for å oppnå dette kan vi selvsagt diskutere. 2
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #23 Skrevet 18. februar 2012 Sitat fra artikkelen - Nei da, vi har norsk Brie og Camembert, blant annet fra Dovre. Den er god, den, sier Tine-sjefen. Jada, sikkert, men om jeg vil ha fransk brie så kjøper jeg det. Eller dansk for den saks skyld. Tine burde iallefall ikke snakke om å bevare norsk landbruk for de er med på å sperre veien for lokale produsenter. Så hvorfor ikke bare slutte å kjøpe tine produkter og heller velge de små produsentene ? Her kan man virkelig bruke forbrukermakta si. Og som en bonus får man mye bedre produkter, enten produsenten befinner seg i trøndelag eller i Rouen. 1
Apis Skrevet 18. februar 2012 #24 Skrevet 18. februar 2012 Nå er det faktisk forskjellige meninger om i hvilken grad vi skal motarbeide uungåelige trender ved å pumpe penger inn i opprettholdelsen av fortidens bosettingsmønster! Igjen så er jo det et politisk spørsmål hva vi ønsker. Jeg syntes det er trist å kjøre gjennom Nord Sverige Kortreist mat... Dvs. at man bare spiser mat fra fylket man bor i da? Støtte og utvikle lokalprodusert mat. Frankrike er flinke til det men det er mulig de har litt mere utviklet matkultur en i Norge. 1
Apis Skrevet 18. februar 2012 #25 Skrevet 18. februar 2012 Sitat fra artikkelen - Nei da, vi har norsk Brie og Camembert, blant annet fra Dovre. Den er god, den, sier Tine-sjefen. Jada, sikkert, men om jeg vil ha fransk brie så kjøper jeg det. Eller dansk for den saks skyld. Tine burde iallefall ikke snakke om å bevare norsk landbruk for de er med på å sperre veien for lokale produsenter. Så hvorfor ikke bare slutte å kjøpe tine produkter og heller velge de små produsentene ? Her kan man virkelig bruke forbrukermakta si. Og som en bonus får man mye bedre produkter, enten produsenten befinner seg i trøndelag eller i Rouen. Det er jo feil det er Tine som er de små produsentene 1
Gjest Elfrida Skrevet 18. februar 2012 #26 Skrevet 18. februar 2012 Sitat fra artikkelen - Nei da, vi har norsk Brie og Camembert, blant annet fra Dovre. Den er god, den, sier Tine-sjefen. Jeg syns det er dritfrekt å kalle norskprodusert ost for Brie eller Camembert, bare fordi det ikke er beskytta navn. Skulle likt å se hva Tine hadde sagt hvis Arla begynte å lage noe som het Gudbrandsdalsost i Belgia eller noe sånt. Når det gjelder kortreist mat: det ER faktisk kortere til f.eks Meaux i Frankrike enn til Tromsø fra der jeg bor (Oslo). 6
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #27 Skrevet 18. februar 2012 Igjen så er jo det et politisk spørsmål hva vi ønsker. Jeg syntes det er trist å kjøre gjennom Nord Sverige Støtte og utvikle lokalprodusert mat. Frankrike er flinke til det men det er mulig de har litt mere utviklet matkultur en i Norge. Frankrike er flinke til det fordi forbrukerene er bevisst på hva de ønsker, og produsentene tar signalene. Konkurranse fører til bedre produkter. Det er det som har gjort Europa til det det er , en konglomerat av stater som handler med hverandre. Alle selger ikke det samme. De som setter fris på gode oster vil med dette utspillet fortsette å kjøpe dem dersom de har råd, staten får mer penger i kassa, og de som ikke har råd må ta til takke med tine. Særlig siden tine snart klarer å skvise alle små norske produsenter vekk. 1
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #28 Skrevet 18. februar 2012 Det er jo feil det er Tine som er de små produsentene Råvareprodusentene ja, jeg snakker om produsenter av ost.
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #29 Skrevet 18. februar 2012 Jeg syns det er dritfrekt å kalle norskprodusert ost for Brie eller Camembert, bare fordi det ikke er beskytta navn. Skulle likt å se hva Tine hadde sagt hvis Arla begynte å lage noe som het Gudbrandsdalsost i Belgia eller noe sånt. Når det gjelder kortreist mat: det ER faktisk kortere til f.eks Meaux i Frankrike enn til Tromsø fra der jeg bor (Oslo). Godt poeng. Sikkert mindre co2 belastende å frakte fra frankrike enn tromsø og. 1
Apis Skrevet 18. februar 2012 #30 Skrevet 18. februar 2012 Når det gjelder kortreist mat: det ER faktisk kortere til f.eks Meaux i Frankrike enn til Tromsø fra der jeg bor (Oslo). Men enda kortere fra Østlandet
Gjest Elfrida Skrevet 18. februar 2012 #31 Skrevet 18. februar 2012 Men enda kortere fra Østlandet Poenget mitt var at kortreist ikke nødvendigvis er det samme som norsk. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2012 #32 Skrevet 18. februar 2012 Sitat fra artikkelen - Nei da, vi har norsk Brie og Camembert, blant annet fra Dovre. Den er god, den, sier Tine-sjefen. Jada, sikkert, men om jeg vil ha fransk brie så kjøper jeg det. Eller dansk for den saks skyld. Tine burde iallefall ikke snakke om å bevare norsk landbruk for de er med på å sperre veien for lokale produsenter. Så hvorfor ikke bare slutte å kjøpe tine produkter og heller velge de små produsentene ? Her kan man virkelig bruke forbrukermakta si. Og som en bonus får man mye bedre produkter, enten produsenten befinner seg i trøndelag eller i Rouen. Helt enig med deg. Blir provosert, det er da vel ikke opp til tine å bestemme hvilken ost man skal velge, og det å komme med et forslag som skal hindre folk i å kjøpe utenlandsk ost istedenfor tine, vel, det er helt på trynet! Fra nå av velger jeg varer fra lokale produkter, altså, jeg velger bort varer fra tine (som kjøper plass i butikkhyllene ) 4
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #33 Skrevet 18. februar 2012 Helt enig med deg. Blir provosert, det er da vel ikke opp til tine å bestemme hvilken ost man skal velge, og det å komme med et forslag som skal hindre folk i å kjøpe utenlandsk ost istedenfor tine, vel, det er helt på trynet! Fra nå av velger jeg varer fra lokale produkter, altså, jeg velger bort varer fra tine (som kjøper plass i butikkhyllene ) Bra, jeg er med. Det beste er jo at det er søren ikke et offer en gang.
Apis Skrevet 18. februar 2012 #34 Skrevet 18. februar 2012 Helt enig med deg. Blir provosert, det er da vel ikke opp til tine å bestemme hvilken ost man skal velge, og det å komme med et forslag som skal hindre folk i å kjøpe utenlandsk ost istedenfor tine, vel, det er helt på trynet! Fra nå av velger jeg varer fra lokale produkter, altså, jeg velger bort varer fra tine (som kjøper plass i butikkhyllene ) Lurer på hvor mange merker som kjøper plass og plassering i butikken? http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6253350 Kansje det er noe som bør sees nærmere på da det virker konkurranse vridene
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 18. februar 2012 #35 Skrevet 18. februar 2012 Så hvorfor ikke bare slutte å kjøpe tine produkter og heller velge de små produsentene ? Fordi at dersom jeg, og alle andre, skal sette seg i bilen og kjøre til Valdres eller Gudbrandsdalen for å kjøpe ost går miljøvinninga ved kortreist mat ganske fort opp i spinninga. (Jeg kjøper slikt når jeg likevel reiser forbi, men det blir veldig sporadisk.) Det vi behøver er et distribusjonsnettverk av lokale varer, som gir forbrukeren en regelmessig tilgang på produktene, og gir produsenten største delen av kaka. Bondens marked er et fint tiltak, men blir litt for sporadisk, selv i de store byene, og det har begrenset tilgjengelighet for de som bor utenfor byen.
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #36 Skrevet 18. februar 2012 Fordi at dersom jeg, og alle andre, skal sette seg i bilen og kjøre til Valdres eller Gudbrandsdalen for å kjøpe ost går miljøvinninga ved kortreist mat ganske fort opp i spinninga. (Jeg kjøper slikt når jeg likevel reiser forbi, men det blir veldig sporadisk.) Det vi behøver er et distribusjonsnettverk av lokale varer, som gir forbrukeren en regelmessig tilgang på produktene, og gir produsenten største delen av kaka. Bondens marked er et fint tiltak, men blir litt for sporadisk, selv i de store byene, og det har begrenset tilgjengelighet for de som bor utenfor byen. Dersom nok forbrukere etterspør ost fra små produsenter vil det nok bli tatt inn i butikkene.
Hm.. Skrevet 18. februar 2012 #37 Skrevet 18. februar 2012 Dersom nok forbrukere etterspør ost fra små produsenter vil det nok bli tatt inn i butikkene. Jeg vil ikke bare ha ost fra små produsenter. Jeg vil ha utvalg og dermed import fra utlandet. 1
Yme Skrevet 18. februar 2012 #38 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Støtte og utvikle lokalprodusert mat. Frankrike er flinke til det men det er mulig de har litt mere utviklet matkultur en i Norge. Ja, men må det jo skje forandringer... Som jeg skrev, må man gjøre noe med lovverkene her i landet, så nye selskaper kan startes, uten at de blir pressa ut av feks. Tine. Dersom nok forbrukere etterspør ost fra små produsenter vil det nok bli tatt inn i butikkene. Nei, det vil dessverre ikke det. Å sette ut produktene sine, koster penger... Jo mer selskapene betaler, jo mer hylleplass får dem. Hvis en ny konkurrent startes, betaler feks Tine mer penger, så det faktisk ikke skal være plass til produkter fra de nye produsentene. Endret 18. februar 2012 av Yme 1
sebastianen Skrevet 18. februar 2012 #39 Skrevet 18. februar 2012 Jeg vil ikke bare ha ost fra små produsenter. Jeg vil ha utvalg og dermed import fra utlandet. Enig i det, ja takk, begge deler . 1
Drizzt Skrevet 18. februar 2012 #40 Skrevet 18. februar 2012 Man kan ikke en gang boikottere Tine fordi det er bare Tine i butikken. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå