Gå til innhold

Riktig pleie julestjerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg konkurrerer med min bestemor om å ha en julestjerne som skal vokse seg til å bli et tre. Siden det er en konkurranse er ikke hun særlig raus med tips. Jeg er stadig usikker på om den kanskje får for mye vann, men ser at for lite vann gjør stor skade fort. Nå har jeg masse røde blader som ser litt småsjuke ut, krøller seg litt, men det virker også som om det kommer blomster...er det blomster? Rar plante! Noen som har gode pleietips for denne her? Den får vann nesten annenhver dag og har "langtidsgödning" fra Plantasjen i en litt humusaktig jord.

post-37809-0-87489000-1329469944_thumb.j

post-37809-0-37824500-1329469959_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bare ingen svar, men også null (0!) visninger...så kjedelig med julestjerner utenom juletiden? Off da, hehe.

Skrevet

Jeg ante ikke at julestjerner kunne vokse seg til trær, har bare sett små, pjuske eksemplarer i vinduene til de som ikke klarer å kaste stjerna når blomstene faller av...

Men stell vet jeg ingenting om, google har nok svar :)

Lykke til!

Skrevet

Lys, gjødsel og vann. Ikke mer hokus pokus enn det.

Da blir hele planta di grønn etterhvert.

Skal du ha røde blader på den til jul igjen er det en prosess med å gi planten nok mørke og lys.

Julestjerne vokser som busker i andre land så den kan bli stor ja.

Skrevet

Lys, gjødsel og vann. Ikke mer hokus pokus enn det.

Da blir hele planta di grønn etterhvert.

Skal du ha røde blader på den til jul igjen er det en prosess med å gi planten nok mørke og lys.

Julestjerne vokser som busker i andre land så den kan bli stor ja.

På Nordpolen? *blinke forhåpningsfullt med bambiøyne*

Skrevet

På nordpolen må det være, ja, hehe. Det jeg vet om julestjerner er bare at de får gift for å holde seg pjuskete. Så skal man ha en julestjerne til å overleve julen er det lurt å potte den om nesten med en gang den er kjøpt. Bestemor har et julestjernetre som er bare 4-5 år gammelt og litt over meteren høy. På denne planten har alltid omtrent en tredel av bladene vært røde, uten at hele veksten noensinne ble helgrønn. Men hun har jo blondegardiner i motsetning til oss da... Nok "lys og mørke" der da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...