Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jente 15
Skrevet

Kan noen hjelpe meg???

Min mor døde da jeg var liten og jeg er vokst opp med pappa og 3 storebrødre!! Har alltid vært litt guttjente, men nå ønsker jeg å prøve å bli litt mere jentete. Men jeg har ingen å spørre... Har et par tanter, men de kan nok ikke bidra med så mye. Er få jenter i bygda jeg bor, men til sommeren flytt æ til "byen" for å gå på videregående. Også vil jeg trene litt til da... Vil jo ikke dokkete ut heller da, men er redd for å ikke passe inn.

Prøver å lese blader osv, men der er det ingen ting for "idioter" som me. Vet ikke ka alt er og da er det håppløst. Ka er Consiler, kayal, foundation osv?? Ovor lagger man dette og hvordan. Ka farger skal man bruke??

Takker for all hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke et parfymeri i nærheten av der du bor? De som jobber der kan gi deg tips. Dersom det er en Body Shop i nærheten gir de også sminketips.

Men mitt tips er å ikke bruke for mye!! Vær flink til å rense huden din og i hvert fall vær flink til å ta bort gammel sminke. Altså vska deg i ansiktet med en rensekrem og tørk over med ansiktsvann etterpå. Smør så inn ansiktet med en fuktighetskrem.

Det kan være pent å ramme inn øynene. En mascara/øyensverte hjelper mye. Eventuelt kan du bruke en kajal (blyant) under øye. Dette kan nok kreve litt øvelse for å ikke bli for mye. Og kanskje litt farge på leppene. Det holder med en farget leppepomade i så ung alder synes jeg.

Når det gjelder farger er det lurest å holde seg til ulike bruntoner, for det ser mest naturlig ut. Men det er også avhengig av dine farger (hår, øyne og hud).

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet
Prøver å lese blader osv, men der er det ingen ting for "idioter" som me. Vet ikke ka alt er og da er det håppløst. Ka er Consiler, kayal, foundation osv?? Ovor lagger man dette og hvordan. Ka farger skal man bruke??

Hei hei! Kajal/kayal er en slags blyant som du bruker til å tegne en strek på øyelokket ditt, rett over vippene over øyet og rett under vippene under øyet. Hvor markert og tydelig den skal være varierer med looken din. Til hverdags kan det bli litt mye... Det er vel mest vanlig med svart/grå/brun alt etter fargenen dine. Det er ikke det samme som en øyenbrynspenn, de har ulik konsistens. Øyenbrynspenner er harderer.

Consiler er en dekkkrem, som legges over røde flekker/urenheter i ansiktet ditt. Typisk er rundt nesevingene, kanskje litt i kinnet, på haka... Legges forsiktig litt og litt av gangen, så det ikke blir for mye.

Foundation er det samme som make-up krem eller underlagskrem. Også en dekkekrem, men denne skal brukes i hele ansiktet og på halsen (så det ikke blir så skille) for at huden skal se litt penere ut/jevnere ut. Finn en farge som ligger så tett opp til din naturlige hudfarge som mulig. Hakket lysere er bedre enn hakket mørkere. Over foundation kan du legge løspudder (i motsetning til kompaktpudder, som i hvert fall jeg synes klumper seg lett over foundation)

Det kan bli mye med foundation til hverdags, i hvert fall på en ung jente som deg. Evt litt consealer over røde flekker og litt løspudder mot blanke områder burde holde i massevis. Det er ikke sikkert du trenger noen av delene.

Gjest Virvel
Skrevet

Som med alt annet: Øvelse gjør mester! Det kan være lurt å kjøpe litt billig sminke slik at du kan leke og øve hjemme for deg selv, uten at du blir ruinert av det. :) Jeg elsker å sminke meg, synes det er utrolig moro, men jeg bruker minimalt med sminke sånn til hverdags. Det er ikke pent med tykke lag i sminke i sterkt sollys, for eksempel... Jeg vil råde deg til å begynne litt i det små, slik som loolaa skriver. Etter hvert finner du ut hva som funker og ikke funker, hvilke merker du liker osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

gå til makeupdiva.com - der får du helt sikkert svar på det du lurer på :-)

Gjest shira! ikke innlogget....
Skrevet

på www.lissies.no finner du bl.a. sminke-skole! Gå dit og se, så får du svar på alt du lurer på. Der er også spørsmål/svar-side, og tips og råd! Kjempefin side for de som ikke vet så mye om sminke, og for de mer erfarne også selvsagt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...