AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 som overskriften sier kan babyen det?bakovervendt selvfølgelig,tror ikke jeg kan koble ut airbagen.kan jeg det da?
Kirby Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Du kan ha bakovervendt sete foran, men da MÅ airbagen kobles ut. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Du kan ha bakovervendt sete foran, men da MÅ airbagen kobles ut. ok,tusen takk for svaret
Concertina Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Du kan ha bakovervendt sete foran, men da MÅ airbagen kobles ut. Veldig viktig at airbagen er koblet ut ja! Hvis ikke så er det livsfarlig, det skal ikke store støtet til før airbagen løses ut, og den gjør det i en så stor hastighet at det sannsynligheten for at babyen overlever er liten. Aldri airbag og barneseter!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Det er vel strengt tatt ikke lov til å koble ut en airbag... 1
*Frida* Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Det er vel strengt tatt ikke lov til å koble ut en airbag... Jo, ein del bilar har enkel utkobling av airbag. Eg skrur av airbaggen i forsetet med bilnøkkelen, på sida på dashbordet, inni døra. Har også sett sånn utkobling inni hanskerommet. På andre bilar må ein på verkstad for å koble ifrå airbaggen foran, då skal verkstaden registrere dette i et bilregister. (Dette sjekka me, hadde Hiace varebil. Gjorde det ikkje pga pris.)
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Det er vel strengt tatt ikke lov til å koble ut en airbag... Har du noe dokumentasjon på det?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Har du noe dokumentasjon på det? Nei. Let selv. Det er ikke direkte forbudt, heller. Men det må 1) sendes inn skriftlig søknad til skriftlig til biltilsynet på eget skjema (det regnes som "ombygging av bil"), 2) det må monteres en varsellapp om at airbagen er utkoblet og dette må også føres opp i vognkortet. Det er ikke lov til å fysisk fjerne airbagen, den må kobles ut på lovlig vis, på et verksted. Ikke alle verksteder vil gjøre dette. Hvis man bare fjerner sikringen, påvirker det airbagen også på førersiden, og vil også på en del modeller påvirke beltestrammere. Det finnes noen biler som har ukoblingsknapp, dog.
Gjest Annaires Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Nei. Let selv. Det er ikke direkte forbudt, heller. Men det må 1) sendes inn skriftlig søknad til skriftlig til biltilsynet på eget skjema (det regnes som "ombygging av bil"), 2) det må monteres en varsellapp om at airbagen er utkoblet og dette må også føres opp i vognkortet. Det er ikke lov til å fysisk fjerne airbagen, den må kobles ut på lovlig vis, på et verksted. Ikke alle verksteder vil gjøre dette. Hvis man bare fjerner sikringen, påvirker det airbagen også på førersiden, og vil også på en del modeller påvirke beltestrammere. Det finnes noen biler som har ukoblingsknapp, dog. Tull! På alle nye biler kan man fint gjøre dette selv. Da lyser det en lampe om at airbagen er koblet ut. Hverken farlig, eller ulovlig. Endret 17. februar 2012 av Annaires 1
Concertina Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 Tull! På alle nye biler kan man fint gjøre dette selv. Da lyser det en lampe om at airbagen er koblet ut. Hverken farlig, eller ulovlig. Ikke alle nei. Vi kan ikke gjøre det på vår, men vi kan få gjort det på merkeverksted. Men klart, da er det en langt mer permanent løsning og det anbefales ikke å bruke setet som normalt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Nei. Let selv. Det er ikke direkte forbudt, heller. Men det må 1) sendes inn skriftlig søknad til skriftlig til biltilsynet på eget skjema (det regnes som "ombygging av bil"), 2) det må monteres en varsellapp om at airbagen er utkoblet og dette må også føres opp i vognkortet. Det er ikke lov til å fysisk fjerne airbagen, den må kobles ut på lovlig vis, på et verksted. Ikke alle verksteder vil gjøre dette. Hvis man bare fjerner sikringen, påvirker det airbagen også på førersiden, og vil også på en del modeller påvirke beltestrammere. Det finnes noen biler som har ukoblingsknapp, dog. Du bare slenger ut en påstand uten å vite. Jaja. Jeg tror ikke jeg gidder å lete så mye selv heller. Nå bilverkstedene gjør det, biler leveres med utkoblingsmulighet og Trygg Trafikk går god for det, så tviler jeg på det er forbudt hvertfall. Har selv fått satt inn bryter på ene bilen. Fikk det gjort på merkeverksted. Kobler inn og ut etter behov. Det ene verkstedet jeg var i kontakt med snakket om å sette i en "dummie", men da ville den blitt permanent utkoblet og dette er heller ikke en sikker metode. Vi valgte å gå for bryter så kan vi selv bestemme. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Tull! På alle nye biler kan man fint gjøre dette selv. Da lyser det en lampe om at airbagen er koblet ut. Hverken farlig, eller ulovlig. Det er ikke tull noe av det jeg skrev. Jeg skrev også at noen bilder har utkoblingsknapp. Men det er på ganske nye biler. Ts tvilte på om det var mulig å koble ut - ergo hun har ingen ny bil. Du bare slenger ut en påstand uten å vite. Jaja. Jeg tror ikke jeg gidder å lete så mye selv heller. Nå bilverkstedene gjør det, biler leveres med utkoblingsmulighet og Trygg Trafikk går god for det, så tviler jeg på det er forbudt hvertfall. Har selv fått satt inn bryter på ene bilen. Fikk det gjort på merkeverksted. Kobler inn og ut etter behov. Det ene verkstedet jeg var i kontakt med snakket om å sette i en "dummie", men da ville den blitt permanent utkoblet og dette er heller ikke en sikker metode. Vi valgte å gå for bryter så kan vi selv bestemme. Neida, jeg slenger ikke ut en påstand uten å vite.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 Jo, ein del bilar har enkel utkobling av airbag. Eg skrur av airbaggen i forsetet med bilnøkkelen, på sida på dashbordet, inni døra. Har også sett sånn utkobling inni hanskerommet. På andre bilar må ein på verkstad for å koble ifrå airbaggen foran, då skal verkstaden registrere dette i et bilregister. (Dette sjekka me, hadde Hiace varebil. Gjorde det ikkje pga pris.) Det er ikke nok å skru av airbag med bryter eller nøkkel, den kan fortsatt slå ut ved sammenstøt, og ungen dør. Man må på verksted og fysisk få brutt/koblet av ledningene, slik at airbag ikke har mulighet til å blåses opp.
Gjest Annaires Skrevet 17. februar 2012 #14 Skrevet 17. februar 2012 Det er ikke nok å skru av airbag med bryter eller nøkkel, den kan fortsatt slå ut ved sammenstøt, og ungen dør. Man må på verksted og fysisk få brutt/koblet av ledningene, slik at airbag ikke har mulighet til å blåses opp. Hvor får du alt det vissvasset ditt fra?? Jo det holder å koble den ut med nøkkelen/knappen. Om dette ikke hadde holder, er jo hele knappen bortkastet.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Du som har vært på verksted og fått montert en bryter for å slå på/av airbagen, hva kostet det? Og hvilken bil og årsmodell er det? Min er toyota avensis 2006, men går ikke an å koble av airbagen selv med nøkkel eller knapp, det må gjøres på verksted. Visste ikke at det gikk an å få montert en bryter for det, det hørtes jo veldig kjekt ut =)
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #16 Skrevet 17. februar 2012 Du som har vært på verksted og fått montert en bryter for å slå på/av airbagen, hva kostet det? Og hvilken bil og årsmodell er det? Min er toyota avensis 2006, men går ikke an å koble av airbagen selv med nøkkel eller knapp, det må gjøres på verksted. Visste ikke at det gikk an å få montert en bryter for det, det hørtes jo veldig kjekt ut =) Tror vi betalte 2 500. Dette var i 2009 og vi har en 2005 modell Toyota Avensis :gjeiper:
Sol79 Skrevet 17. februar 2012 #17 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Det er vel strengt tatt ikke lov til å koble ut en airbag... Er det vel! I min bil er det bilde av barnesete og airbag med kryss over. Airbagen kan helt enkelt slås av ved hjelp av en bryter i hanskerommet om man skal ha barnerom i passasjersetet. Har forresten ny bil, men det var tilsvarende knapp i den gamle jeg hadde også. Endret 17. februar 2012 av Sol79
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #18 Skrevet 23. februar 2012 Men kan barn sitte forrovervendt da, barnet er 5 år gammel.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #19 Skrevet 23. februar 2012 Ts her, bilen min er gammel fra 97. toyota corolla. aner ikke hvordan jeg kobler ut airbagen.tror jeg får høre på ett verksted.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #20 Skrevet 24. februar 2012 Men kan barn sitte forrovervendt da, barnet er 5 år gammel. Så lenge airbagen er utkoblet, ja. Les mer på Trygg Trafikk sine sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå