AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Nå har jeg endelig fått meldt meg inn på et treningssenter igjen, etter et år uten trening. Vekta har stoppa på 66kg (169cm) og jeg vil ned til 60kg. Hvor lang tid kan jeg regne med å bruke på å gå ned seks kilo? Jeg skal ikke kjøre naziregime her altså, for da ender det med at jeg gir opp treninga helt. Snakker om å spise sunt og variert med litt kos i helga. Jeg vil trene såpass at jeg holder motivasjonen oppe, så det kan bli en del av hverdagen min etterhvert. Jeg vil GLEDE meg til trening.. bah! Men ja, hvor ofte bør jeg trene? hvor hardt? osv.. Har forresten aldri slanket meg før, men føler det er på tide, for jeg er ikke komfortabel slik ståa er nå. Hilsen ei som er litt rusten på treningsfronten :-)
Gjest *Maja* Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Nå har jeg endelig fått meldt meg inn på et treningssenter igjen, etter et år uten trening. Vekta har stoppa på 66kg (169cm) og jeg vil ned til 60kg. Hvor lang tid kan jeg regne med å bruke på å gå ned seks kilo? Jeg skal ikke kjøre naziregime her altså, for da ender det med at jeg gir opp treninga helt. Snakker om å spise sunt og variert med litt kos i helga. Jeg vil trene såpass at jeg holder motivasjonen oppe, så det kan bli en del av hverdagen min etterhvert. Jeg vil GLEDE meg til trening.. bah! Men ja, hvor ofte bør jeg trene? hvor hardt? osv.. Har forresten aldri slanket meg før, men føler det er på tide, for jeg er ikke komfortabel slik ståa er nå. Hilsen ei som er litt rusten på treningsfronten :-) Det ALLER viktigste er kostholdet. Du kan trene alt du vil, men om kosten er dårlig så vil ikke treningen gi deg utbytte du ønsker F.eks: Frokosten Havregrøt med kanel og rosiner. Evt. eggerøre med litt kokosmelk og skinkebiter med et par Ryvita på siden er digg. Lunsjen din bør inneholde f.eks. egg, skinke/kylling, grønnsaker og et par Ryvita knekkebrød. Mellom: 1 neve valnøtter og litt frukt. Middag: Minst 200 gram kjøtt(karboandedeig, kylling, laks) stekt med solsikkeolje, brun ris/grov pasta/bønner(en knytteneve), 1/2 avocado most med litt salt og pepper(KNALLGODT som "dip" til maten) og grønnsaker. Kvelds: Et par Ryvita med masse magert kjøttpålegg og litt frukt. Drikk kun vann som tørstedrikk. Før trening: 1 boks ananas i egen juice(eller noe annet, men funker som bare juling på meg) Rett etter trening: Et stort glass soyasjokolademelk Med en gang du kommer hjem: 2 kokte egg på 2 Ryvita med masse skinkepålegg. Ha en dag i uka der du spiser normalt frem til middag, men spis noe du er glad i som pizza, lasagna, taos etc. og unn deg noe snacks på kvelden, men alt med måte selvsagt. For meg har jogging gjort underverker. Start med powerwalking med små joggeintervaller 2-3 ganger i uka. Øk med joggeintevallene etterhvert som formen blir bedre, og når du kan løpe lengre distanser så kan du øke med flere treningsdager. Endret 16. februar 2012 av *Maja*
Gjest norah Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Det ALLER viktigste er kostholdet. Du kan trene alt du vil, men om kosten er dårlig så vil ikke treningen gi deg utbytte du ønsker F.eks: Frokosten Havregrøt med kanel og rosiner. Evt. eggerøre med litt kokosmelk og skinkebiter med et par Ryvita på siden er digg. Lunsjen din bør inneholde f.eks. egg, skinke/kylling, grønnsaker og et par Ryvita knekkebrød. Mellom: 1 neve valnøtter og litt frukt. Middag: Minst 200 gram kjøtt(karboandedeig, kylling, laks) stekt med solsikkeolje, brun ris/grov pasta/bønner(en knytteneve), 1/2 avocado most med litt salt og pepper(KNALLGODT som "dip" til maten) og grønnsaker. Kvelds: Et par Ryvita med masse magert kjøttpålegg og litt frukt. Drikk kun vann som tørstedrikk. Før trening: 1 boks ananas i egen juice(eller noe annet, men funker som bare juling på meg) Rett etter trening: Et stort glass soyasjokolademelk Med en gang du kommer hjem: 2 kokte egg på 2 Ryvita med masse skinkepålegg. Ha en dag i uka der du spiser normalt frem til middag, men spis noe du er glad i som pizza, lasagna, taos etc. og unn deg noe snacks på kvelden, men alt med måte selvsagt. For meg har jogging gjort underverker. Start med powerwalking med små joggeintervaller 2-3 ganger i uka. Øk med joggeintevallene etterhvert som formen blir bedre, og når du kan løpe lengre distanser så kan du øke med flere treningsdager. Jeg vet vi har "kranglet" om dette før - men altså, jeg blir litt oppgitt over at du til stadighet gjentar ditt kosthold som retningslinje for hva andre burde spise. Som jeg har sagt før: Ernæringsmessig er kostholdet ditt kjempebra, inneholder det meste av hva man burde innta. Det er veldig bra. Men, jeg vil likevel gjenta to ting(litt tre, men to av de er viktigst) jeg er veldig kritisk til i dine anbefalinger: 1. Du unnlater melkeprodukter. Hverken jeg eller du kan ha det pga intoleranse, men alle andre burde ha dette i kostholdet sitt. 2. Ditt kosthold er alt for lite kalorier. Jeg vet du har forsvart dette før med at du gjerne spiser en boks med skinke som pålegg, men da må du også presisere dette i anbefalingene dine. Slik det er nå, når jeg regner litt rundt på tallet utfra hva en gjennomsnittlig jente vil velge i middagsporsjon - så ender jeg på bare 13-1400 kcal. På treningsdagene vil man komme opp i kanskje 1600 kcal. Og da har jeg lagt godviljen til og beregnet med endel ekstra skinkepålegg. Som sagt, vi har jo diskutert dette før og blir nok aldri enige, men; om du mener man skal spiser mer kalorier(og det bør du om du tar hensyn til helse), så må du presisere at pålegget må være godt utover en vanlig porsjon på de svært kalorifattige Ryvita knekkebrødene. Som eksempelvis en boks makrell i tomat, en stor avocado, mye skinke til alle måltider etc. Om du vipper det opp til minst 1600 kcal på hviledager og minst 1800 kcal minst på trenedager så skal jeg være fornøyd med tanke på råd til noen som vil miste litt vekt. En normalvektig kvinne som er moderat aktiv skal nemlig ha ca 2000 kcal daglig. 4
Gjest *Maja* Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Jeg vet vi har "kranglet" om dette før - men altså, jeg blir litt oppgitt over at du til stadighet gjentar ditt kosthold som retningslinje for hva andre burde spise. Som jeg har sagt før: Ernæringsmessig er kostholdet ditt kjempebra, inneholder det meste av hva man burde innta. Det er veldig bra. Men, jeg vil likevel gjenta to ting(litt tre, men to av de er viktigst) jeg er veldig kritisk til i dine anbefalinger: 1. Du unnlater melkeprodukter. Hverken jeg eller du kan ha det pga intoleranse, men alle andre burde ha dette i kostholdet sitt. 2. Ditt kosthold er alt for lite kalorier. Jeg vet du har forsvart dette før med at du gjerne spiser en boks med skinke som pålegg, men da må du også presisere dette i anbefalingene dine. Slik det er nå, når jeg regner litt rundt på tallet utfra hva en gjennomsnittlig jente vil velge i middagsporsjon - så ender jeg på bare 13-1400 kcal. På treningsdagene vil man komme opp i kanskje 1600 kcal. Og da har jeg lagt godviljen til og beregnet med endel ekstra skinkepålegg. Som sagt, vi har jo diskutert dette før og blir nok aldri enige, men; om du mener man skal spiser mer kalorier(og det bør du om du tar hensyn til helse), så må du presisere at pålegget må være godt utover en vanlig porsjon på de svært kalorifattige Ryvita knekkebrødene. Som eksempelvis en boks makrell i tomat, en stor avocado, mye skinke til alle måltider etc. Om du vipper det opp til minst 1600 kcal på hviledager og minst 1800 kcal minst på trenedager så skal jeg være fornøyd med tanke på råd til noen som vil miste litt vekt. En normalvektig kvinne som er moderat aktiv skal nemlig ha ca 2000 kcal daglig. Jeg skriver hva hvert måltid bør inneholde, ikke hvor mange gram(utenom middagen, da mange ofte har mer tilbehør som pasta eller ris fremfor kjøtt) Regnestykket ditt er ikke rett i det hele tatt. La oss si at en skinkebit er 10 kalorier og en har minst 2 biter på hvert knekkebrød. Da er to knekkebrød med 2 skinkebiter 100 kalorier. Maten stekes med solsikkeolje som fort er 50-100 kalorier. En halv avocado står allerede oppført under middagsforslag. Havregrøt med kanel og rosiner. 300 kalorier Evt. eggerøre med litt kokosmelk og skinkebiter med et par Ryvita på siden er digg. 300 kalorier Lunsjen din bør inneholde f.eks. (2 )egg, skinke/kylling, grønnsaker og et par Ryvita knekkebrød. 300 kalorier Mellom: 1 neve valnøtter og litt frukt. 200 kalorier Middag: Minst 200 gram kjøtt(karboandedeig, kylling, laks) stekt med solsikkeolje, brun ris/grov pasta/bønner(en knytteneve), 1/2 avocado most med litt salt og pepper(KNALLGODT som "dip" til maten) og grønnsaker. 500 kalorier Kvelds: Et par Ryvita med masse magert kjøttpålegg og litt frukt. 250 kalorier 1550 kalorier Drikk kun vann som tørstedrikk. Før trening: 1 boks ananas i egen juice(eller noe annet, men funker som bare juling på meg) 120 kalorier Rett etter trening: Et stort glass soyasjokolademelk 130 kalorier Med en gang du kommer hjem: 2 kokte egg på 2 Ryvita med masse skinkepålegg. 250 kalorier + 500 2050 kalorier Når det er sagt så synes jeg melk ikke er noe mennesker trenger. Det er for barn og kalver. Selv om jeg ikke tåler det så er det mange jeg har anbefalt å slutte med det som for det første har fått bedre hud og mindre hormonell ubalanse, og for det andre så er det masse alternativer til melk som soyamelk, rismelk, havremelk etc. Voksne mennesker TRENGER ikke melk. Jeg har heller ikke sagt at dette er en "retningslinje". Dette er MITT råd om hva som har funket for meg. Så må gjerne andre komme med innspill om hva som funker for DEM. Endret 17. februar 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Kan bare ikke skjønne at den foreslåtte dietten kan gi nok kalsium?
Gjest *Maja* Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Kan bare ikke skjønne at den foreslåtte dietten kan gi nok kalsium? Det er ingen diett. Det er et balansert kosthold med proteiner, sunt fett og trege karbs. Soyamelk har tilsatt kalsium eller så er det bare å kjøpe en vitaminboks med kalsium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå