Gjest mor til 2 Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Lurer veldig på noe jeg! Som mor til 2 barn (5 og 7) lurer jeg på når en kan forvente at de er selvstendige nok til å finne frem og ordne seg selv? Finne frem egne klær(da som er riktig til årstiden m.m) Dusje helt på egenhånd(skru på dusj, vaske kropp og hår, skru av, tørke seg m.m) Lage sin egen mat(matpakke, frokost m.m) Mvh Takk for alle konstruktive svar!
Gjest Helena Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Lurer veldig på noe jeg! Som mor til 2 barn (5 og 7) lurer jeg på når en kan forvente at de er selvstendige nok til å finne frem og ordne seg selv? Finne frem egne klær(da som er riktig til årstiden m.m) Dusje helt på egenhånd(skru på dusj, vaske kropp og hår, skru av, tørke seg m.m) Lage sin egen mat(matpakke, frokost m.m) Mvh Takk for alle konstruktive svar! Jeg tror at du burde legge frem et forslag av klær som de kan velge mellom, iallefall for barnet på 5 år :-) og dusje, ja begge kan nok det men jeg ville vært i nærheten i tilfelle de trengte hjelp til noe. I tillegg synes jeg det er skummelt med et barn på 5 år som selv styrer varmtvannet, kan fort vri feil osv. Man selve dusj delen tror jeg at de kan klare om det er noe dere øver sammen på :-) For eksempel kan du si begynne med å si at hun skal vaske håret og kroppen imens du gjør noe annet, også kommer du tilbake om feks 5 minutter og ser til at alt er skyllet ut før barnet skal tørke seg, da går du ut igjen. 5 og 7 år er litt tidlig til å lage egen matpakke med mindre det blir gjort i samarbeid med noen som er litt eldre. dette er bare mine meninger da
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Min jente på 6: - Lager frokost selv hvIs vi har dårlig tid, dvs hun lager da enten gryn med melk og banan, eller knekkebrød med brunost og drikker juice eller vann. Hun får ikke lov til å bruke brødkniv ennå eller skarpe kniver generelt. - Da lager hun i samme slengen også matpakken selv. - Klær ordner hun med selv, der er hun nøye. Hus skifter truser og sokker hver dag, og de andre klærne legger hun i skittentøyet hvis hun syns de er skitne. Da sier hun alltid fra til meg, for hun vil gjerne at de blir vasket fort . Dette har hun gjort siden hun var 5, og hun er flink, sjekker selv gradestokken om morgenen. - Hun dusjer ikke alene, men vi skal installere en sånn dusj hvor man kan "låse" temperaturen. Hun har langt hår, så hjelp til hårvask vil hun nok trenge et par år til. Min stesønn på 13: - Ordner frokost selv, lager matpakke. - Lager enkle middagsretter (pizza, spaghetti, taco, pannekaker, salater). - Ordner selv med klær, men kan ikke betjene vaskemaskinen og bryr seg forøvrig ikke om utetemperaturer, det er viktigere å se kul ut (men det er nok vanlig i den aldersgruppen). - Han har vekkerklokke, men må vekkes fordi han slår den av - Er generelt flink til å ta ansvar, kan passe sine søsken, er nøye med elektrisitet, kokeplater, strøm, slokker lys, glemmer ikke å låse hvis han er sist ute, passer godt på mobil, nøkler, penger etc.
Mari*Nade Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Jeg lagde maten min selv fra 1.klasse (6år), frokost og matpakke. Det var kun en spesiell brødkniv jeg fikk bruke. Bestemte pålegg selv, nugatti ol fantes ikke huset. Handlet for mamma når jeg fikk med handlelapp og penger, det var stas! Gikk ut med søppel, tømte oppvaskmaskin og fant fram klær selv. Skiftet også sengetøy med litt hjelp, hadde ansvar for støvsuging på mitt rom.
Silfen Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Jeg har en førsteklassing på syv år. Hun dusjer selv og har gjort det mer eller mindre siden hun var to, selv om hun så tidlig fikk hjelp til hårvask. I skapet hennes har jeg en hylle som er for klær til skolen og utelek og sånt som tåler å bli møkkete/ødelagt. Der kan hun velge fritt og hun vet hun må ha ull under og ullsokker nå om vinteren, så det er standard. Når det gjelder matpakke så lager jeg den til henne. Hun kunne gjort det selv. Når vi har oppskjært brød så lager hun jo fint skiver selv og finner frukt og whatnot. Men jeg syns det er like greit at jeg tar den biten, så slipper hun å stå opp enda tidligere. Når det gjelder frokost så finner hun den som oftest selv. Hun spiser som oftest en banan og youghurt, eller havregryn. Endret 16. februar 2012 av Stjernefisken
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Det er forskjell fra barn til barn, som du sikkert leser her. Din 7 åring kan kanskje greie alt selv, men så kan det hende ikke. Du kjenner 7-åringen din best selv. Din 5-åring vil trenge mer tilrettelegging, men din 7-åring vil kanskje kunne hjelpe litt der?
Leanne Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Det spørs jo litt på hva de er vant til. Mine barn har gått i en barnehage hvor det forventes at de smører maten sin selv (i allefall prøver) fra 3-4års alder. Mine er også 5 og 7. Begge smører frokosten sin selv. Brødet er ferdig oppskåret, eldste smører egen matpakke. Minste har ikke matpakke, får mat i bhg. Eldste (jente) har funnet frem egne klær siden 4-5 års alderen, finner ting som er greit til sesongen dog med noen artige varianter som f.eks ull strømpebukse, ull trøye + sommerkjole Men det fungerer jo Minste (gutt) er en helt annen type - han gidder ikke finne frem klær, og bryr seg lite om hva han tar på. Så jeg tar som regel ut det som ligger fremst i skapet og så kler han på seg selv. Eldste kan gå i dusjen, skru den på og vaske kroppen. Hun vil ha hjelp til shampoo, for hun liker ikke å få det i øynene. Minste liker ikke å dusje, så å få han til å dusje alene med det første kan vi nok bare glemme... Vi lurer han inn i dusjen sammen med enten meg eller mannen en gang innimellom, for da er det litt mer stas.. I helgene står de gjerne opp sammen, på kjøkkenet står tallerkner, kniver, glass og ferdig oppskåret brød klart. De finner frem pålegg og melk. Smører selv, skravler og koser seg. Rydder pålegget inn i kjøleksapet når de er ferdige. Så leker de på rommet, spiller spill sammen eller ser litt på tv. Minste kryper gjerne opp i senga vår og sover litt til hvis han har vært oppe litt for tidlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå