Gå til innhold

Er schæfer aggressive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det skjedd 3 ganger! 3 GANGER! at schæfer har kommet løpende mot meg i full fart når jeg er ute med hunden min (en tispe på 3 kg)... Er de kontaktsøkende eller bare aggressive og skal "overfalle" meg??! Det virker slik, siden når de ser oss går forbi bjeffer de og sliter og drar i båndet de står i ute.. Og dette gjelder ikke bare 1 schæfer, men mange!

Jeg blir jo redd schæfere nå... ser jo for meg at neste gang jeg er ute og en schæfer er løs, blir tispa mi stakkars angrepet og revet i fillebiter :(

Noen som har noen tips/råd/synspunkter ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har det skjedd 3 ganger! 3 GANGER! at schæfer har kommet løpende mot meg i full fart når jeg er ute med hunden min (en tispe på 3 kg)... Er de kontaktsøkende eller bare aggressive og skal "overfalle" meg??! Det virker slik, siden når de ser oss går forbi bjeffer de og sliter og drar i båndet de står i ute.. Og dette gjelder ikke bare 1 schæfer, men mange!

Jeg blir jo redd schæfere nå... ser jo for meg at neste gang jeg er ute og en schæfer er løs, blir tispa mi stakkars angrepet og revet i fillebiter :(

Varierer vel litt. Ingen av mine har vært aggressive. Vil tro at de som står ute i bånd kjeder seg noe voldsomt så mulig de bare vil komme bort å leke?

• Liker 1
Skrevet

Vi har schæfere hjemme, og de pleier å bjeffe når de kommer folk og de er i hundegården. De kommer løpende hvis de er løse og det kommer folk, men er aldri aggressive. De vil bare hilse på og se hvem som kommer. Men det er jo våre hunder.

Men hvis hunden kommer løpende så ofte, burde jo eieren ha bedre kontroll på den!

Skrevet

Når disse små hundene kommer løpende for å ta schäferhund min når vi er på tur, løfter jeg opp hunden min for å unngå at hunden min blir blitt... Helt sant

• Liker 2
Skrevet

Har kanskje litt med å gjøre at raser som ser "tøffe" ut noen ganger blir kjøpt av useriøse folk som vil ha en "tøff" hund, og så vet de ikke hvordan de skal oppdra hunden.

• Liker 5
Skrevet

Det er nesten alltid eierne det er noe galt med, ikke hunden. Ingen hunder er født aggressive.

Schæfer er en veldig populær rase, som man ser ofte. Det er en hund alle og enhver skaffer seg, og glemmer det faktum at det er en brukshund. Når den får ti minutter i nabolaget tre ganger om dagen og har tradisjonell oppdragelse så går det ofte galt.

Folk er også fryktelig glade i å ha hunder de ikke har kontroll på løse. "De må jo få løpe litt da!". JA, men da får du for faen ha innkalling eller bruke langline!

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Mine sjefer (schæfer?) har alltid vært skikkelig strenge! Kommer og overfaller meg midt i arbeidstida og graver og spør om hva jeg driver med lol

Endret av Badebuksa
Gjest Badebuksa
Skrevet

Er de kontaktsøkende eller bare aggressive og skal "overfalle" meg??! Det virker slik, siden når de ser oss går forbi bjeffer de og sliter og drar i båndet de står i ute.. Og dette gjelder ikke bare 1 schæfer, men mange!

Hvis de fleste av sjefene dine overfaller deg og bjeffer på deg, anbefaler jeg at du bytter jobb. Jeg tror ikke sjefer angriper småhunder og river dem i fillebiter da, men det kan sikkert skje.

Hold deg unna dem, det er mitt tips!

Skrevet (endret)

Nå har jeg hatt 7 schæfere i familien, ikke en eneste har vært agressiv, men veldig glade og kontaktsøkende :)

Må si det samme som flere skriver her, det er eieren som gjør noe galt når en hund blir aggressiv, ja, noen hunder har mere temprament enn andre, derfor krever dem mere struktur osv. enn andre hunder. Derfor er det noen mennesker som aldri skulle hatt hund i utgangspunktet.

Endret av Myldre
Skrevet (endret)

Schæferhund som rase skal ikke være aggressiv, det skal vel egentlig ingen raser. Men dessverre virker det som om det er en del schæfere der ute for tiden med relativt frynsete nerver.

Endret av Tonje!
Gjest Consensio
Skrevet

Scæferen har blitt ihjelavlet på i mange år, noe som har ødelagt rasen fysisk og psykisk.

Dette har heldigvis snudd, men det henger igjen noen dårlige linjer som kan skape noen dårlige hunder.

Har slektninger som driver oppdrett på schæfere og selv har jeg hatt både schæfere og schæferblandinger, og har bare god erfaring. Har dog sett en del aggressive andre steder.

• Liker 1
Skrevet

Scæferen har blitt ihjelavlet på i mange år, noe som har ødelagt rasen fysisk og psykisk.

Dette har heldigvis snudd, men det henger igjen noen dårlige linjer som kan skape noen dårlige hunder.

Har slektninger som driver oppdrett på schæfere og selv har jeg hatt både schæfere og schæferblandinger, og har bare god erfaring. Har dog sett en del aggressive andre steder.

Det handlar om ägaren, inte hunden! Jag har också bara bra erfaringar angående schäfer och så länge man ger dem bra med motion och utmaning så är de helt underbara. De mår bäst av att ha någon som "jobbar" lite med dem :)

Gjest Consensio
Skrevet

Det handler ikke bare om eieren.

Det handler også om avl. Man kan faktisk avle så grovt på dyr at de nærmest blir født aggressive

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke bare om eieren.

Det handler også om avl. Man kan faktisk avle så grovt på dyr at de nærmest blir født aggressive

Absolutt, det ligger mye i genetikken og, veldig enig med deg her. Det er bare å sammenlikne f.eks. labrador og boerboel. Man har ganske større feilmargin hos labradoren enn hos boerboelen før det kan gå galt. Det betyr ikke at det er noe feil med boerboel som rase, de er ikke ment å være superenkle førstegangshunder, poenget er bare å få fram det at forskjellige raser og avlslinjer absolutt kan ha varierende grad av utfordrende gemytt/temperament.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...