AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Hei, jeg har akkurat kommet inn på en folkehøgskole. Og da lurer jeg litt, noen som har gått på folkehøgskole her? Er jo sikkert forskjellig fra mange skoler, men ville tro det er noe av det samme på de fleste hvertfall Hvordan er hverdagen, og skoledagene? Og hvordan er det med helger? Det jeg tenker på, er at hjembyen min er bare et par timer unna skolen jeg har kommet inn på, og om det er mulig å dra helgeturer hjem? Eller om det pleier å være fast program for helgene også? Har selfølgelig sendt mail til skolen angående dette, men tenkte å spørre her også. Fint om de som har erfaring med folkehøgskoler kunne fortelle litt generelt om hvordan det er, både skole, internat, fritid og sånne generelt
mrs. Devil Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Det kommer helt an på skolen. Hvilke skole er det snakk om? Har mange venner som går på folkehøyskoler både i norge og i lignende i andre land:) De fleste er fornøyde, men er noen skoler som ikke er like greie:P
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Haugetun Hvis noen har erfaring med den skolen er det bare å rope ut om det også. Eneste jeg har funnet, er at det er en veldig kristen skole, noe jeg ikke er. Men det er i bunn og grunn ikke noe problem, så lenge jeg ikke er nødt til å bli med på en masse bibelsamlinger og sånne ting.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Du er nok nødt til å bli med på bibelsamlinger Vi hadde ti min med andakt hver dag. Vi hadde også samling på lørdagene. Det er dumt å reise hjem for ofte, de som gjorde det kom ikke like bra inn i miljøet. Som jo nesten er det viktigste med folkehøgskolen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Jaja, selfølgelig, blir nok ikke til å reise hjem hver eneste helg. Men en helg en gang i blandt, eller en dagstur og sånne ting tenkte jeg på. Men hvordan er egentlig dagene lagt opp? Tenker på en timeplan på en måte, hvor lange dager det er med skole og sånne ting. Fant ingenting på sidene til noen skoler. Skjønner jo at det ikke er likt på alle skoler, men burde jo være noe av det samme. Tenker f.eks på hvor lange dagene er på skolen på en måte, og hvordan det blir med fritid og sånne ting. Altså, det jeg er redd for, er å reise bort et år, og gli fra alle vennene jeg har her i dag, vil ha muligheten til å være litt med dem også en gang i blandt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Det kommer til å være frihelger i blant, syntes vi hadde frihelg ganske ofte der jeg gikk (Risøya).
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 På folkehøyskolen jeg gikk på hadde vi en frihelg i måneden.
Gjest Badabing Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Vi stod opp og gikk for å spise frokost i kantina. Deretter var det bibelsamling, før linjene gikk hvert til sitt. Lunsj. Deretter var det som regel linjefag igjen. Noen ganger kor, valgfag og fellesfag. Middag. Etterpå kunne vi stort sett gjøre det vi ville. Siden det var så mange ungdommer samlet, var det alltid noe som skjedde, og vi fikk lov til å bruke skolens rom ganske fritt. Jeg hadde foto som valgfag og brukte mørkerommet en del. Badet, padlet. Planla gode practical jokes. Lagde egne filmer. Noen brukte hobbyrommet og malte og laget ting, men jeg kan ikke strikke engang Dro inn til byen om vi hadde penger, men det var sjeldent. Så på film, spilte playstation, satt og skravlet, trente osv. Av en eller annen grunn var det et par veldig dramatiske jenter på min skole, og når det ble drama kunne det gjerne vare en stund, og det var mange involvert. Tok mye tid, diskusjon og krefter. Haha :gjeiper: Aner ikke om det er sånn det bare blir på folkehøgskoler, eller om det bare var sånn der jeg var.
HedvigR Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Vi spiste som regel frokost rundt kl. 8, og begynte skoledagen kl. halv ni med morgensamling. Var alltid en elev som hadde ansvar for morgensamlingen, da kunne man snakke om hva man ville. Skoledagene varierte selvsagt, vi hadde timer med linja, men også hele skolen sammen, altså alle linjene. Vi hadde undervisning på lørdager, men da fikk vi sove en time ekstra, og det var spesielle tema for hver helg, ofte folk som kom utenfra, som f.eks Røde Kors, noen som snakka om rockens historie og mye artig. Av og til dro vi på utflukter. En lørdag i måneden var det fri. Hadde det utrolig artig på folkehøgskole, et av de beste årene i mitt liv
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Jeg går på folkehøgskole nå, og jeg angrer på det. Orker ikke skrive i setninger, så tar det i stikkordsform: - Alt for mye dødtid. - Middelmådig mat. - Folk på internatene er rotete. - Kjøkkenet er grisete. - Skjer fint lite på ettermiddagene. - Føles som sløseri. - Baksnakking. - Gjenger. - Drama til tusen. - Alltid bråk på internatene. - For lite kontakt mellom internatene. - Alt for mye fyll i helgene. - Koster mer enn det er verdt. - Saueflokk. 1
HedvigR Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Jeg går på folkehøgskole nå, og jeg angrer på det. Orker ikke skrive i setninger, så tar det i stikkordsform: - Alt for mye dødtid. - Middelmådig mat. - Folk på internatene er rotete. - Kjøkkenet er grisete. - Skjer fint lite på ettermiddagene. - Føles som sløseri. - Baksnakking. - Gjenger. - Drama til tusen. - Alltid bråk på internatene. - For lite kontakt mellom internatene. - Alt for mye fyll i helgene. - Koster mer enn det er verdt. - Saueflokk. Skjønner at FHS ikke er for alle, og at man kan ha negative opplevelser. Men det jeg har uthevet er jo sånt man har ansvar for selv, føler jeg da. Skjer det lite på ettermiddagene, finner man jo på noe Men som sagt. Man må være komfortabel med å hele tiden ha folk rundt seg, ha litt bråk rundt seg og lignende. Og det er det jo ikke alle som er. 1
Gjest Badabing Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 Og hos oss hadde vi bare ett stort internat, så der hadde alle kontakt med alle.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #13 Skrevet 19. februar 2012 Vi var fordelt på to internat, men det var bare en bakgård i mellom, så det var ikke noe problem. På vår FHS var det masse å finne og gadd man ikke, ble det selvfølgelig dødtid, men det er man selvfølgelig ansvarlig for selv. Det får være grenser til å si puter under armene på unge folk! Jeg er glad for at det ikke var lov å drikke på min FHS, miljøet hadde vært helt anderledes dersom det hadde vært lov. Ikke det at jeg er noe avholdsmenneskene, jeg bare innser at det ikke bidrar positivt til miljøet på skolen, i en slik setting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå