Gå til innhold

Fibra mel og fullkorn hvetemel, er det samme type mel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt spørsmål, finner aldri fibramel i butikkene, har lett i hele byen og det er ikke der. Finner bare 1000 ferdig kakemix blandinger, boller og brød og blabla, men ikke fibramel. Finner derimot fullkorn hvetemel, kan jeg bruke det i oppskrifter hvor fibra er nevnt? Har de samme egenskaper?

Gjest navnelapp
Skrevet

Fibramel er malt litt finare enn det som heiter Fin sammalt hvete. Møllerens Fibra Fullkornshvetemel (med orddelingsfeil på pakken) og Fullkornshvetemel frå Regal er så vidt eg kan sjå det same produktet. Heile kornet er brukt, og malt så fint at det kan brukast i matlaging.

Viss du skal bruke det i saus, eller bake bollar, pizza eller kaker med det ville eg ha brukt fullkornshvetemel. Då kan Fin sammalt hvete bli litt i grovaste laget. Til rundstykke og scones er fint sammalt hvetemel heilt greitt å bruke. (Det er også mykje billigare.)

Skrevet

Fullkornhvete og Fibra er samme mel og kan brukes om hverandre.

(Hvorfor du, Alt godt, blander fin sammalt hvete inn i dette bidrar ved egentlig mer til forvirring enn til hjelp?)

:heks:

Skrevet

Takk for godt svar! :) :)

Skrevet

Fibramel er malt litt finare enn det som heiter Fin sammalt hvete. Møllerens Fibra Fullkornshvetemel (med orddelingsfeil på pakken) og Fullkornshvetemel frå Regal er så vidt eg kan sjå det same produktet. Heile kornet er brukt, og malt så fint at det kan brukast i matlaging.

Fullkornsmelet fra Regal og Fibra er ikke det samme. Fibra er mye finere malt enn Regal. I Regal er er det hele korn, ikke mange, men noen få.

Og til TS, så finner jeg stort sett alltid Fibra på Rema, og i det siste har jeg også sett det på Bunnpris.

Skrevet

Takk, isbiten! Vi har bunnpris og rema 1000 her jeg bor også. Har lett på COOP, både liten og enorm coop butikk, rema 1000, bunnpris, rimi, joker, spar og en knøttliten nærbutikk, no chance! Hva fader liksom, ingen har det inne. Men alle har fullkorn hvetemel, så jeg får bare holde meg til det :)

Skrevet

Jeg har ikke funnet et eneste helt korn i fullkornshveten!

Skrevet

Jeg har ikke funnet et eneste helt korn i fullkornshveten!

Ikke jeg heller, det minner mest om støv.

Skrevet

Hm, jeg har bare kjøpt det en gang da, i tro om at det skulle være likt som Fibra, men ble skuffet. Det var lysere i fargen og ikke like fint malt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Fullkornhvete og Fibra er samme mel og kan brukes om hverandre.

(Hvorfor du, Alt godt, blander fin sammalt hvete inn i dette bidrar ved egentlig mer til forvirring enn til hjelp?)

Fordi det er eit nesten likt produkt som har blitt brukt i mange år, og som kostar nesten det halve. I mange oppskrifter treng ein ikkje det dyre fibramjølet eller fullkornshvetemjølet, ein kan bruke fin sammalt hvete.

Skrevet

Fordi det er eit nesten likt produkt som har blitt brukt i mange år, og som kostar nesten det halve. I mange oppskrifter treng ein ikkje det dyre fibramjølet eller fullkornshvetemjølet, ein kan bruke fin sammalt hvete.

Jeg syns faktisk fin sammalt hvete er veldig forskjellig fra både Fibra og fullkornshvete, men nå bruker jeg bare dette melet i bakverk som tradisjonelt bakes med siktet hvetemel.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg syns faktisk fin sammalt hvete er veldig forskjellig fra både Fibra og fullkornshvete, men nå bruker jeg bare dette melet i bakverk som tradisjonelt bakes med siktet hvetemel.

Difor sa eg noko om i kva oppskrifter Fibra kan byttast ut med fin sammalt, og i kva oppskrifter ein ikkje kan bytte det ut.

Skrevet

Difor sa eg noko om i kva oppskrifter Fibra kan byttast ut med fin sammalt, og i kva oppskrifter ein ikkje kan bytte det ut.

Jeg forstår det, men jeg ser fremdeles ikke helt relevansen i denne tråden. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...