AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Hei alle sammen! I oktober brukte jeg student-mastercardet mitt for aller første gang, for å betale for en konsertbillett. Jeg gikk og ventet på en regning en god stund, og prøvde også å betale via nettbanken uten hell. Siden jeg aldri har brukt kredittkort før tenkte jeg kanskje at det var vanlig at ikke regningen kom før en god stund etter at man hadde brukt kortet. Vel, FEIL, har jeg lært i dag - jeg ringte banken min og spurte om jeg ikke skulle få en regning snart, og at jeg gjerne ville betale den så fort som mulig for å få det ut av verden. Da fikk jeg beskjed om at regningen hadde gått til inkasso hos Lindorff, og hun oppgav adressen alle kravene hadde blitt sendt til. Det viste seg da at det er adressen til en leilighet jeg bodde i i omtrent 2 måneder høsten 2009, før jeg flyttet videre. Så jeg har altså ikke mottatt kravene, og ante ikke at det hadde gått så langt. (sidenote: Jeg bor for øyeblikket i Danmark, og det fungerer slik at når jeg melder adresseendring innen for DK, skal det danske folkeregisteret melde fra videre til det norske folkeregisteret om adresseendringen, men det virker som om det ikke er tilfellet er. Merkelig nok, siden jeg mottar alle andre brev fra banken om forsikring, lån osv. til den rette adressen.) Så, nå skal jeg ringe Lindorff med en gang i morgen og forklare saken, men jeg må innrømme at jeg er rimelig nervøs - jeg har aldri vært borti noe sånt før, betaler alltid regninger til tiden, og hater å skylde penger. Jeg har tenkt å fortelle at jeg ikke har mottatt brevene pga. feil adresse, men at jeg vil betale kravet omgående, og at det ikke er pengene det står på (jeg klarer å betale for meg), men at jeg ikke har mottatt kravene. Tror dere dette vil gå greit? Uff, jeg er skikkelig fortvilet nå... Har i tillegg hørt skumle rykter om saksbehandlerne hos Lindorff, at de ikke akkurat er verdens hyggeligste... Liker virkelig ikke økonomisk tullball, så nå er Mastercardet i tusen biter i søpla, og det blir nok ikke noe nytt med det første! Hadde vært fint med noen oppmuntrende ord fra noen som er litt mer kompetente på dette enn meg..
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Lindorff setter pris på at folk tar kontakt for å få en nedbetalingsløsning på gjelda, når en viser vilje og evne til å gjøre opp for seg. Kan du si at du kan betale alt i en en-gang, så er det vinn-vinn situasjon for begge, det er ingenting å grue seg til 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 No stress. Slikt skjer de fleste og ingen ting skummelt vil skje deg annet en at du må betale et kjipt gebyr. Du er ansvarlig for at regningene kommer hjem til deg, så at de har feil adresse er nok dessverre din skyld. 1
Gjest Best Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Spør om å få slippe gebyret eller deler av det. Du er jo uskyldig i dette;) 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Du har selv ansvar for at kredittkortselskapet har riktig adresse på deg. Så dette er du skyld i selv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Lindorff setter pris på at folk tar kontakt for å få en nedbetalingsløsning på gjelda, når en viser vilje og evne til å gjøre opp for seg. Kan du si at du kan betale alt i en en-gang, så er det vinn-vinn situasjon for begge, det er ingenting å grue seg til No stress. Slikt skjer de fleste og ingen ting skummelt vil skje deg annet en at du må betale et kjipt gebyr. Du er ansvarlig for at regningene kommer hjem til deg, så at de har feil adresse er nok dessverre din skyld. Tusen takk for svar dere to - ble litt roligere nå Spør om å få slippe gebyret eller deler av det. Du er jo uskyldig i dette;) Det er nok ikke aktuelt, jeg vil ta ansvar for dette selv. Blir strålende fornøyd bare jeg får lov til å betale kravet uten noen videre konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Du har selv ansvar for at kredittkortselskapet har riktig adresse på deg. Så dette er du skyld i selv. Jeg har ikke sagt noe annet Vil bare få det ut av verden fortest mulig, og trengte en liten oppmuntring.
La Luna Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Det samme skjedde meg en gang, jeg fikk slettet inkassogebyret og betalte kun det opprinnelige beløpet.
Gjest Koala Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Det er IKKE riktig at "du selv har ansvaret for at kredittkortselskapet har riktig adresse på deg". Regninger og inkasso skal sendes til din folkeregisterregistrerte adresse. Hvor du "bor" spiller ingen rolle. Ring Lidorff så ordner dette seg tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 Det er IKKE riktig at "du selv har ansvaret for at kredittkortselskapet har riktig adresse på deg". Regninger og inkasso skal sendes til din folkeregisterregistrerte adresse. Hvor du "bor" spiller ingen rolle. Ring Lidorff så ordner dette seg tror jeg. Det er nå bare piss. Fakturaer skal sendes til adressen du selv har registrert hos tilbyder. Det er faktisk de færreste institusjoner som har tilgang til folkeregisteret for innhenting av adresser.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Dersom en regning er gått til inkasso: pass på å dokumentere alt du gjør overfor inkassoselskapet skriftlig. I jobbsammenheng har jeg av og til fått fakturaer fra inkassoselskaper, og da har det i alle fall ikke vært noe problem å ordne opp med dem så lenge jeg kan dokumentere at jeg har gjort ting riktig. Dersom du har skriftlig bevis for at du har meldt flytting, send dette som dokumentasjon. Det at du får andre bankbrev til din riktige adresse er også god dokumentasjon å sende til inkassoselskapet. Be om at gebyr strykes, og vis til at feilen må ligge enten i det danske folkeregisteret eller i banken.
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Det er nå bare piss. Fakturaer skal sendes til adressen du selv har registrert hos tilbyder. Det er faktisk de færreste institusjoner som har tilgang til folkeregisteret for innhenting av adresser. Vel alle banker og kredittkortselskaper jeg har kort i (som for tiden er 4) har automatisk endret adressen min til folkeregistrert adresse, og jeg har ikke lenger noen mulighet til å selv endre adressen min slik jeg kunne før. Ta kontakt med de, forklar situasjonen slik du ser den, og spør hvilken løsning de kan tilby deg. Gi også eventuelt beskjed om at du kan dokumentere at du har endret din folkeregisteradresse, og at den står som riktig.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 Det er nå bare piss. Fakturaer skal sendes til adressen du selv har registrert hos tilbyder. Det er faktisk de færreste institusjoner som har tilgang til folkeregisteret for innhenting av adresser. Nå er ikke lindorf tilbyder heller, så sannsynligheten for at ts selv har registrert sin adresse hos dem er ganske liten. At banken ikke har oppdatert sine systemer mot folkeregisteret, kan ikke ts noe for. Man får ikke endret adresse hos banken manuelt noe mer, med mindre man ber om at det skal sendes til en annen adresse enn den folkeregistrerte.
Anglofil Skrevet 17. februar 2012 #14 Skrevet 17. februar 2012 Slik jeg ser det har du selv ansvaret for at de har riktig adresse på deg, hvordan skal de kunne lukte at du har flyttet? Ikke alle bruker sin folkeregistrerte adresse heller som bostedsadresse. Som regel bytter man da til slutt til folkeregistrerte adresse, etter å ha f.eks fått brev i retur av Posten, men jeg må si at jeg synes det er sløvt å ikke si i fra om registrert adresse. Jeg får inn kunder hver eneste dag som er sint fordi vi ikke har sendt regningene riktig, og når jeg spør om de har flyttet og de svarer ja, er det sjelden de har sagt i fra om det til oss. Og joda, det er en del som også kjefter på oss fordi vi da har sendt videre til folkeregistrert adresse, for mange bor ikke på denne adressen. Så det er ikke lett å gjøre folk blide. Ring inkassoselskapet og få en betalingsordning, eventuelt betal med en gang. Jeg må bare spørre: har du husket å skifte adresse hos andre tjenester du benytter? Mvh Yvonne
Gjest Koala Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Slik jeg ser det har du selv ansvaret for at de har riktig adresse på deg, hvordan skal de kunne lukte at du har flyttet? Ikke alle bruker sin folkeregistrerte adresse heller som bostedsadresse. Som regel bytter man da til slutt til folkeregistrerte adresse, etter å ha f.eks fått brev i retur av Posten, men jeg må si at jeg synes det er sløvt å ikke si i fra om registrert adresse. Jeg får inn kunder hver eneste dag som er sint fordi vi ikke har sendt regningene riktig, og når jeg spør om de har flyttet og de svarer ja, er det sjelden de har sagt i fra om det til oss. Og joda, det er en del som også kjefter på oss fordi vi da har sendt videre til folkeregistrert adresse, for mange bor ikke på denne adressen. Så det er ikke lett å gjøre folk blide. Ring inkassoselskapet og få en betalingsordning, eventuelt betal med en gang. Jeg må bare spørre: har du husket å skifte adresse hos andre tjenester du benytter? Mvh Yvonne Det er vel ingen som går rundt til Inkassoselskapene og "registrerer adressen sin" ?! Har du gjort det ? Inkassokrav skal sendes dit du bor, altså din folkeregisteradresse. Sendes kravet et annet sted vil det normalt ikke væøre gyldig.
Anglofil Skrevet 17. februar 2012 #16 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Det er vel ingen som går rundt til Inkassoselskapene og "registrerer adressen sin" ?! Har du gjort det ? Inkassokrav skal sendes dit du bor, altså din folkeregisteradresse. Sendes kravet et annet sted vil det normalt ikke væøre gyldig. Jeg tenkte vel strengt tatt mer ift der man har brukt en tjeneste i utgangspunktet. Hva inkassoselskapet har gjort skal ikke jeg si noe om, men det er ikke de som har Mastercardet sin feil at ts' ikke har klart å oppdatere sin adresse. Mvh Yvonne Endret 17. februar 2012 av Yvonne
Bintou Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 Jeg gjorde faktisk AKKURAT det samme. Jeg fant ut etter å ha sendt epost til lindorff at du faktisk kan logge inn hos de med fødselsnummeret og bank-kodebrikken din og betaqle hele kravet direkte derfra. Har skjedd et eller annet merkelig med kontoen for student mastercard hos dnb, for jeg forsøkte også å betale flere ganger med game kid og kontoopplysninger, men fikk "ugyldig konto", og faktura ble sendt til gammel adresse. Så jeg ringte dnb og fikk beskjed om at den hadde gått til lindorff.. aldri følt meg så rotete før!!
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Jeg tenkte vel strengt tatt mer ift der man har brukt en tjeneste i utgangspunktet. Hva inkassoselskapet har gjort skal ikke jeg si noe om, men det er ikke de som har Mastercardet sin feil at ts' ikke har klart å oppdatere sin adresse. Mvh Yvonne Jeg får ikke lov å endre adresse hos bank, kredittkortleverandør, eller teleselskapet mitt selv lenger jeg. Der blir adressen min tydeligvis funnet hos folkeregisteret, i motsetning til før da jeg kunne endre adresse selv (neo jeg ikke lenger får lov til) Jeg regner med at det her har skjedd en endring, og at det ikke er tilfeldig at alle mine har fått den ordningen. Det at folk ikke bruker folkeregisteradressen sin er forøvrig deres problem, de eneste som vel har lov til å bo et annet sted enn den folkeregistrerte adressen sin er vel studenter, og alle andre skal melde fra til folkeregisteret senest 7 dager etter flytting.
Anglofil Skrevet 18. februar 2012 #19 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Jeg får ikke lov å endre adresse hos bank, kredittkortleverandør, eller teleselskapet mitt selv lenger jeg. Der blir adressen min tydeligvis funnet hos folkeregisteret, i motsetning til før da jeg kunne endre adresse selv (neo jeg ikke lenger får lov til) Jeg regner med at det her har skjedd en endring, og at det ikke er tilfeldig at alle mine har fått den ordningen. Det at folk ikke bruker folkeregisteradressen sin er forøvrig deres problem, de eneste som vel har lov til å bo et annet sted enn den folkeregistrerte adressen sin er vel studenter, og alle andre skal melde fra til folkeregisteret senest 7 dager etter flytting. Nå jobber jeg selv for en mobiloperatør, så dette høres særdeles merkelig ut, dette har jeg aldri hørt om i de årene jeg har jobbet innen mobil. Men står du som juridisk ansvarlig på ditt abonnement? Da får man i såfall ikke lov til det, da må den juridiske (som gjerne også er betaler) skifte adresse. Men jeg har ihvertfall aldri opplevd å ikke kunne gjøre det i de større selskapene (jeg har selv brukt selskaper som Telenor og Netcom). Og hos banken, samt hos Posten har jeg endret min bostedsadresse uten problemer (dette gjelder Skandiabanken, DnB, Bank Norwegian i særdeleshet), da jeg selv ikke bor på folkeregistrert adresse. Mvh Yvonne Endret 18. februar 2012 av Yvonne
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2012 #20 Skrevet 18. februar 2012 Jeg står som juridisk ja, så det kan godt være det er en sammeneheng. Men man må jo nesten være juridisk for å ha abbonnement? Jeg har ikke sjekket noe nærmere altså, men jeg får iallefall ikke endret adresse på mitt abonnement sånn uten videre. Hos bankene kunne jeg endre adresse tidligere, men nå er det blitt endra. Mulig de går med på det hvis jeg tar kontakt med en god begrunnelse, som f.eks. at man er student som bor på en annen adresse enn den folkeregistrerte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå