Gå til innhold

Hva er et riktig og bra kosthold for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vil gjerne få litt råd og tips fra noen som kan litt angående dette med kosthold og hva som er bra for meg.

Jeg veier nå rundt 60 og vil ned et par kilo. Jeg er det man kan kalle slank meg jeg vil fortsatt ned noen kilo for vedlikehold, og nei - går ikke ned for mye. Vil ha formene mine og være frisk og rask.

Men jeg er veldig frustrert. Jeg spiser sunt, men jeg er alltid sulten nesten, og jeg er usikker på om jeg spiser riktig. Mine dager kan være f.eks slik:

Frokoster: f.eks: Havregryn med mandelmelk/havremelk og en halv banan i, kanel, og gjerne litt rosiner. Eller brødskive med magert pålegg, grovt brød - kjøpt eller hjemmelaget. Eller havregrøt, etc etc. Gjerne en kopp te før jeg drar på skolen.

mellommåltid: En hjemmelaget sunn muffins. En brødskive. En banan etc.

Lunsj: Salat med div grønnsaker/el frukt og feks pasta, eller fisk/kylling. Wok. Brødskive eller knekkebrød. Fullkornspita med sunt innhold, gjerne med en frukt til.

Middag: Noe sunt, feks: Laks med mye grønnsaker og byggris, har ikke saus på. Wok. Kylling med ris og masse grønnsaker etc..

Kvelds: Smoothie. Knekkebrød. Havregryn. Gjerne en kopp te her også.

Det jeg har skrevet er eksempel, spiser ikke alt som står der selvsagt, men på kveld er det feks enten smoothie, eller knekkebrød, eller havregryn.

Tok bare noen eksempler, men føler jo jeg spiser riktig?? Gjør jeg ikke? Jeg er dog ALLTID sulten nesten. Jeg trener fem dager i uken, både kondisjon og styrke, tre av dagene er både kondisjon og styrke og to av dagene er ren kondisjonstrening. To dager resitusjon/fri.

Jeg er så lei av å være sliten, være helt vekke, tappet for krefter, for ikke å snakke om sulten... trenger litt råd og tips fra noen som vet litt... føler meg litt hjelpesløs.

Vil tilføye at jeg ikke har problem med det Å SPISE sunt, eller å holde meg unna snop. Spiser ikke sukker og ikke mel heller(mandelmel bruker jeg og sukrin/stevia/natulig søtning).

Jeg føler jo jeg spiser for lite siden jeg alltid føler meg uten noe energi, og sulten, men samtidig kan jeg spiser en stor middag og likevel være sulten rett etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi alle disse treningsfokene fucker med kosten og hodet til folk. Om du er normalvektig og begynner å trene vil du gå ned i vekt om du har nøyatig samme kost du hadde før du begynte. Jeg ble selv helt fucka av disse ekspertene som la en kostholdsplan til meg, for den passa ikke til min fysikk i heletatt. Man forsøker å komlisere dette med trening, fordi folk tror vist at kroppen er en maskin man må putte akkurat de rette tingene i for å få resultater. Treningssentere tjener på dette. De får folk til å tro at man trenger deres råd og hjelp om alt for å få resultater, deres matplaner og deres opplegg. Proteinpulverprodusentene lærer oss til å tro at vi trenger alle deres suplemanger av kosthold for å få resultater. Det handler bare om penger hele skiten. Bruk vanlig næringsvett, spis deg mett, følg med på vekta, og balanser kosten din i forhold til dine resultater.

Skrevet

TS her. Om jeg har fortstått deg over riktig: Du mener jeg kan spise som jeg gjorde før men bare trene og så gå ned? Jeg kan godt prøve å spise mer, men jeg vil ikke spise som før for jeg vil endre LIVVSTIL, og det har jeg ikke problemer med da jeg ikke var SÅ usunn før, men spiste gjerne pizza og snop i ukedagene og tok meg lett sjokolade om jeg ville ha, ser ikke på det som noe sunt. Så akkurat det vil jeg spare til en dag i uka. Men kan jo hende jeg må spise mer. Vet ikke. Men, det med sultfølelsen har jeg hatt i flere år uten å vite hvorfor, uansett hvor mye jeg spiser. Men endel av de andre plagene er kommet nå... tror jeg. Har ræva hukommelse.

Skrevet

Ts her igjen. jeg blir så forvirret. Noen mener man kan spise normalt(altså begrense snop til en dag og spise sunt), men altså at man spiser i normale mengder som man ville gjort når man ikke slanket seg - og å trene mye, at man da vil gå ned på en sunn måte. Noen mener omvendt. Frustrert.

Skrevet

Nei du kutter ut snop og spiser sunne matvarer. Bare sukker en dag i uka, max. Du trener mye, du skal spise mye mat. Jeg spiser over 4000 kalorier daglig, six pac har jeg og veier ikke mer enn 75 kilo. Er gutt da, men slutt å tro at du må sulte deg når du er normalvektig og trener. Er bare å hive neppå så lenge det er forholdsvis sunn mat, som mellomgrovt eller grovt brød osv. Og slutt å hør på alle disse som sier du må ha spesiallagde kostholdsplaner for å nå målene dine. De er beregnet på nerdegutten/nerdejenta som aldri har tatt i en vektstang eller tatt en joggetur før og trenger ekstrahjelp gjennom kosten. Har du hatt en realtivt sunn of frisk oppvekst med moderat fysisk aktivitet er det null problem å fikse kroppen slik du vil ha den på normalt norsk kosthold. Om du skal ha mye muskler eller gå ned i vekt å beholde musklene dine anbefaler jeg likevel proteintilskudd da det likevel er litt for lite av det i norsk kost.

Skrevet

Og her er min kostholds plan :

Frokost, 5 skiver grovt eller mellomg rovt brød med alt fra makrell, hvitost, hamburgerrygg, leverpostei og noen agurk og salatskiver til.

Lunsj det samme. Mellommåltid alt fra gullerøtter til ingenting til en mindre skive brød.

Middag, Renscoret kjøtt/fisk tre ganger i uken. Resten er alt fra enkel farsemat til whok og sånn skit. er ikke så jævla nøye, bare man blir mett.

Kveldsmat: Brød igjen, litt mindre bare.

Så helt på senkvelden hopper jeg over karbohydrater og spiser noen egg, eller proteinshake eller noe i den duren. Og det er null stress.

Man trenger ikke disse fancy kostholdsplanene for å fikse kroppen. Det holder med vanlig norsk kost. I norge er maten relativt kvalitetssikret, og vi lever ikke i amerika der det er vanlg med natchos, pizza og sånn dritt hver dag. Vår "junkfood" er typisk kjøttkaker, eller karbonade, fiskegrategn og slike ting som er 10 ganger bedre enn drittmaten resten av vesten spiser. Der trenger man mer nøyaktige kostholdsplaner, men det gjør vi ikke her i norge. Vi har bra mat.

Skrevet

Og her er min kostholds plan :

Frokost, 5 skiver grovt eller mellomg rovt brød med alt fra makrell, hvitost, hamburgerrygg, leverpostei og noen agurk og salatskiver til.

Lunsj det samme. Mellommåltid alt fra gullerøtter til ingenting til en mindre skive brød.

Middag, Renscoret kjøtt/fisk tre ganger i uken. Resten er alt fra enkel farsemat til whok og sånn skit. er ikke så jævla nøye, bare man blir mett.

Kveldsmat: Brød igjen, litt mindre bare.

Så helt på senkvelden hopper jeg over karbohydrater og spiser noen egg, eller proteinshake eller noe i den duren. Og det er null stress.

Man trenger ikke disse fancy kostholdsplanene for å fikse kroppen. Det holder med vanlig norsk kost. I norge er maten relativt kvalitetssikret, og vi lever ikke i amerika der det er vanlg med natchos, pizza og sånn dritt hver dag. Vår "junkfood" er typisk kjøttkaker, eller karbonade, fiskegrategn og slike ting som er 10 ganger bedre enn drittmaten resten av vesten spiser. Der trenger man mer nøyaktige kostholdsplaner, men det gjør vi ikke her i norge. Vi har bra mat.

Eh. Det er ikke vanlig med nachos, pizza og "sånn dritt" hver dag i statene heller. Det er svært mange som spiser det, men det er ikke vanlig. Det er like vanlig å spise sunt og variert i usa. Svært mange amerikanere er sunne, trente og kostholdsbevisste. Det er bare de som er hekta på fastfood du hører om. Andelen overvektige er høyere enn i Norge, men likevel. Jeg har vært i USA flere ganger, og det er mange sunne alternativer. De er råe på gode (og sunne) salater, og sunne baguetter (Subway har alt).

Det er mye dritt å få i Norge også, bare man vil det. Usunnheter fins overalt. Norge er ikke noe bedre der. I butikkene er det lange rekker med chips og sjokolade. Kafeer overalt med sukkerfylte bakster og kaker. Mc Donalds, Burger King og så videre.

Det er like vanskelig å slanke seg uansett hvor man bor. Det er ikke lett bare fordi vi bor i Norge.

Vi har karbonader og fiskegrateng, USA har også mye bra. De har havregrøt, yoghurter uten sukker, fruktsalater, salater, sandwicher med sunt innhold, vegetarlasagne og biffer (biff er ikke usunt!)

Det du beskriver er sterotypien av USA.

Skrevet

Eh. Det er ikke vanlig med nachos, pizza og "sånn dritt" hver dag i statene heller. Det er svært mange som spiser det, men det er ikke vanlig. Det er like vanlig å spise sunt og variert i usa. Svært mange amerikanere er sunne, trente og kostholdsbevisste. Det er bare de som er hekta på fastfood du hører om. Andelen overvektige er høyere enn i Norge, men likevel. Jeg har vært i USA flere ganger, og det er mange sunne alternativer. De er råe på gode (og sunne) salater, og sunne baguetter (Subway har alt).

Det er mye dritt å få i Norge også, bare man vil det. Usunnheter fins overalt. Norge er ikke noe bedre der. I butikkene er det lange rekker med chips og sjokolade. Kafeer overalt med sukkerfylte bakster og kaker. Mc Donalds, Burger King og så videre.

Det er like vanskelig å slanke seg uansett hvor man bor. Det er ikke lett bare fordi vi bor i Norge.

Vi har karbonader og fiskegrateng, USA har også mye bra. De har havregrøt, yoghurter uten sukker, fruktsalater, salater, sandwicher med sunt innhold, vegetarlasagne og biffer (biff er ikke usunt!)

Det du beskriver er sterotypien av USA.

Det er et vanlig problem i statene at hverdagskosten er dårlig ja og at disse kostholdsplanene baserer seg på mennesker av den type kost.

Skrevet

Hei. Jeg vil gjerne få litt råd og tips fra noen som kan litt angående dette med kosthold og hva som er bra for meg.

Jeg veier nå rundt 60 og vil ned et par kilo. Jeg er det man kan kalle slank meg jeg vil fortsatt ned noen kilo for vedlikehold, og nei - går ikke ned for mye. Vil ha formene mine og være frisk og rask.

Men jeg er veldig frustrert. Jeg spiser sunt, men jeg er alltid sulten nesten, og jeg er usikker på om jeg spiser riktig. Mine dager kan være f.eks slik:

Frokoster: f.eks: Havregryn med mandelmelk/havremelk og en halv banan i, kanel, og gjerne litt rosiner. Eller brødskive med magert pålegg, grovt brød - kjøpt eller hjemmelaget. Eller havregrøt, etc etc. Gjerne en kopp te før jeg drar på skolen.

mellommåltid: En hjemmelaget sunn muffins. En brødskive. En banan etc.

Lunsj: Salat med div grønnsaker/el frukt og feks pasta, eller fisk/kylling. Wok. Brødskive eller knekkebrød. Fullkornspita med sunt innhold, gjerne med en frukt til.

Middag: Noe sunt, feks: Laks med mye grønnsaker og byggris, har ikke saus på. Wok. Kylling med ris og masse grønnsaker etc..

Kvelds: Smoothie. Knekkebrød. Havregryn. Gjerne en kopp te her også.

Det jeg har skrevet er eksempel, spiser ikke alt som står der selvsagt, men på kveld er det feks enten smoothie, eller knekkebrød, eller havregryn.

Tok bare noen eksempler, men føler jo jeg spiser riktig?? Gjør jeg ikke? Jeg er dog ALLTID sulten nesten. Jeg trener fem dager i uken, både kondisjon og styrke, tre av dagene er både kondisjon og styrke og to av dagene er ren kondisjonstrening. To dager resitusjon/fri.

Jeg er så lei av å være sliten, være helt vekke, tappet for krefter, for ikke å snakke om sulten... trenger litt råd og tips fra noen som vet litt... føler meg litt hjelpesløs.

Vil tilføye at jeg ikke har problem med det Å SPISE sunt, eller å holde meg unna snop. Spiser ikke sukker og ikke mel heller(mandelmel bruker jeg og sukrin/stevia/natulig søtning).

Jeg føler jo jeg spiser for lite siden jeg alltid føler meg uten noe energi, og sulten, men samtidig kan jeg spiser en stor middag og likevel være sulten rett etterpå.

Du spiser bra, men bør få inn litt mer proteiner og fett :)

Frokosten med havregrøt ser bra ut. Evt. er eggerøre med litt kokosmelk og skinkebiter med et par Ryvita på siden er digg.

Lunsjen din bør inneholde f.eks. egg, skinke/kylling, 1/2 avocado og grønnsaker og et par Ryvita knekkebrød.

Mellom: 1 neve valnøtter og litt frukt.

Middag:

Minst 200 gram kjøtt(karboandedeig, kylling, laks) stekt med solsikkeolje, brun ris/grov pasta/bønner(en knytteneve), 1/2 avocado most med litt salt og pepper(KNALLGODT som "dip" til maten) og grønnsaker.

Kvelds:

Et par Ryvita med masse magert kjøttpålegg og litt frukt.

Før trening: 1 boks ananas i egen juice(eller noe annet, men funker som bare juling på meg)

Rett ettertter trening: Et stort glass soyasjokolademelk

Med en gang du kommer hjem: 2 kokte egg på 2 Ryvita med masse skinkepålegg.

Hadde en venninne som slet med samme som deg: lite overskudd og energi, og det var fordi hun ikke hadde nok balanse mellom fett, proteiner og karbs.

Jeg har en spisedag i uka der jeg "karber" opp. Gir meg ekstra overskudd og jeg yter sterkere på trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...