AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Vi hadde en avtale med en elektriker for en månedes tid siden om at han skulle komme å se på el-anlegget vårt og gi oss et prisoverslag på hvor mye det vil koste oss å oppgradere det. Elektrikeren var her i ca 20 min og lovte at vi skulle få brev med prisoverslag i løpet av kort tid, men der skjedde det en svikt (de glemte oss) så vi selv måtte purre på å få svar. Vi fikk en mail med et prisoverslag (9000 kr for å oppgradere sikringsskapet ca) og to dager også dumpet det også en regning i postkassa vår hvor elektrikeren krevde betaling for en "sikkerhetssjekk" på 2200 kr, og det var oppført at dette var 3 timer. Er dette lov? Å kreve betaling for 3 timer når han var her i 20 min? Vi hadde forøvrig heller ikke avtalt at han skulle ta en sikkerhetsjekk på forhånd, vi hadde bare avtalt at han skulle se litt og gi oss et prisoverslag slik at han kunne fikse anlegget (jeg trodde forøvrig at et slik estimat ville være gratis å få, men da har jeg jo lært at det er det visst ikke).
I-AM-Nicole Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Nei alvorlig talt. Ring dem og gi beskjed at det går ikke an!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Synes ikke det er så enkelt.. er litt greiere å ha noen lover å slå i bordet med.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Vi hadde en avtale med en elektriker for en månedes tid siden om at han skulle komme å se på el-anlegget vårt og gi oss et prisoverslag på hvor mye det vil koste oss å oppgradere det. Elektrikeren var her i ca 20 min og lovte at vi skulle få brev med prisoverslag i løpet av kort tid, men der skjedde det en svikt (de glemte oss) så vi selv måtte purre på å få svar. Vi fikk en mail med et prisoverslag (9000 kr for å oppgradere sikringsskapet ca) og to dager også dumpet det også en regning i postkassa vår hvor elektrikeren krevde betaling for en "sikkerhetssjekk" på 2200 kr, og det var oppført at dette var 3 timer. Er dette lov? Å kreve betaling for 3 timer når han var her i 20 min? Vi hadde forøvrig heller ikke avtalt at han skulle ta en sikkerhetsjekk på forhånd, vi hadde bare avtalt at han skulle se litt og gi oss et prisoverslag slik at han kunne fikse anlegget (jeg trodde forøvrig at et slik estimat ville være gratis å få, men da har jeg jo lært at det er det visst ikke). Jeg tror ikke man kan forvente at håndverkere gjør gratis jobb, og jeg tror også det er sånn i mange yrker (ikke helt sikker altså), at man fakturerer minimum for 2 timer, selv om jobben tar 20 min, 1 time eller 2 timer. Det er jo mulig at papirarbeidet med å lage prisoverslaget også er med i prisen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Du har nok rett, mye mulig jeg bare er litt blond og ny i "håndverks og pusse opp hjemme"bransjen. Men jeg synes det er litt drøyt med betaling for 3 timer når man har jobba i 20 min. En time hadde liksom vært greit, men 3? Tenk at 20 min med sikkerhetsjekk koster ca 1/4 av å bytte et sikringsskap Men er det sånn i den bransjen så får jeg bare venne meg til det, neste gang skal jeg riktignok sette meg litt inn i timestakster og minstetakster og få en klar avtale av hva som skal skje på forhånd (for vi har fortsatt aldri avtalt å ta noe "sikkerhetssjekk", var mer sånn at de skulle stikke innom mellom 2 andre jobber og ta en kjapp titt).
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Hei! Min mann er elektriker, og jeg tror han må fakturere for et visst tidsom som minimum selv om han er der veldig kort, vet at han selv synes dette er helt på trynet, men om det er f.eks sjefen som lager prisoverslaget kan han jo ikke si at han ikke har vært der på sjekk/befaring eller hva det kallers, og blir pent nødt til å fakturere. Dette et jo ikke noe den jevne elektriker tjener på, tror jeg, da han bare får betalt for en halvtime i ditt tilfelle, (tror jeg). Vet ikke helt hva dere skal gjøre med sikringsskapet, men sånn som jeg har forstått det, er det å bytte ut selve skapet veldig dyrt, så det høres ikke ut som om det er det dere skal mtp prisoverslaget på 9000,-. Fordelen med å oppgradere sånt pleier å kunne gi billigere boligforsikring, så sånnsett er det en investering. Vi fikk ihvertfall billigere forsikring når vårt sikringsskap ble oppgraderrt til den nye typen sikringer. (som igjen vil kunne føre til høyere takst ved salg eller mulighet til å refinansiere boliglån og få lånt mer "på huset")
Tropic Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Vi har hatt elektriker flere ganger hos oss for å få et prisoverslag, dette har de aldri tatt penger for, og tviler på at de kan det. De har ikke sjekket om el.anlegget er i orden, bare sett an hva en jobb med å oppgradere vil koste dem. Ring dem og hør hvorfor de mener de skal ha betaling, om de har gjort noe dere ikke hadde avtalt skal heller ikke du betale for dette. 1
Tropic Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Hei! Min mann er elektriker, og jeg tror han må fakturere for et visst tidsom som minimum selv om han er der veldig kort, vet at han selv synes dette er helt på trynet, men om det er f.eks sjefen som lager prisoverslaget kan han jo ikke si at han ikke har vært der på sjekk/befaring eller hva det kallers, og blir pent nødt til å fakturere. Dette et jo ikke noe den jevne elektriker tjener på, tror jeg, da han bare får betalt for en halvtime i ditt tilfelle, (tror jeg). Vet ikke helt hva dere skal gjøre med sikringsskapet, men sånn som jeg har forstått det, er det å bytte ut selve skapet veldig dyrt, så det høres ikke ut som om det er det dere skal mtp prisoverslaget på 9000,-. Fordelen med å oppgradere sånt pleier å kunne gi billigere boligforsikring, så sånnsett er det en investering. Vi fikk ihvertfall billigere forsikring når vårt sikringsskap ble oppgraderrt til den nye typen sikringer. (som igjen vil kunne føre til høyere takst ved salg eller mulighet til å refinansiere boliglån og få lånt mer "på huset") Vi har forresten skiftet ut vårt sikringskap og betalte ca 9000 kr for dette, så høres ikke så feil ut det.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Vi har hatt elektriker flere ganger hos oss for å få et prisoverslag, dette har de aldri tatt penger for, og tviler på at de kan det. De har ikke sjekket om el.anlegget er i orden, bare sett an hva en jobb med å oppgradere vil koste dem. Ring dem og hør hvorfor de mener de skal ha betaling, om de har gjort noe dere ikke hadde avtalt skal heller ikke du betale for dette. Det var slik jeg trodde det var, var derfor jeg ble så overrasket over den betalinga! Skal vise dette til samboern og få han til å ringe. Er han som har hatt all mailkontakt med firmaet og han som var hjemme når elektrikeren var her så er nok greiest at han ringer. Vi har jo forøvrig all kontakt med dem på mail, og kan heller ikke se der at vi har avtalt en tjeneste. Vi kommer nok til å se oss om etter en annen elektriker etter dette, for etter at de både glemte å svare oss og dette med den litt uforutsette regninga (som jeg enda ikke er helt sikker på om jeg egentlig burde forusett) så har vi fått et litt dårlig inntrykk av selskapet. Og det er jo deres tap!
Glitnir Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Dersom avtalen er et besøk for å kunne gi prisoverslag på en jobb, og ingenting annet er sagt om det, f.eks. at det koster noe eller de skal ta en sjekk samtidig, så skal dere selvsagt ikke betale noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå