Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det var ikke meningen å virke krass - jeg ble bare forvirret :) Det kan godt være i noen tilfeller, om det er få søkere, og de må legge lista lavere, kanskje?

Jeg vet at på NTNU er det C-snitt som gjelder, altså som tilvarer 3,0. Og jeg har aldri hørt at de har tatt inn folk med lavere karakterer enn det, siden noen av masterne har C-snitt-garanti (alle kvalifiserte kommer inn), men man vet jo aldri. Jeg skal ikke si noe sikkert :)

Jeg tenkte det samme om UiO, men viser seg at en venninne kom inn på master (realfag) uten perfekt C-snitt. Hun ble forklart at de praktiserte "flere C'er enn D'er" på akkurat det instituttet.

Så jeg tenker det er lurt å søke mange steder og krysse fingrene. ;)

Fortsetter under...

Husk at du ikke nødvendigvis trenger å ha C snitt på hele graden heller, bare på opptaksgrunnlaget.

Jeg hadde rett over C i snitt (ca 3,3) på bachelorgraden og søkte meg inn på master som hadde mange søkere og få plasser. Jeg kom inn på første inntak (uten å stå på venteliste), fordi jeg hadde ca B i opptaksgrunnlaget (90 stp for min del) :-)

Husk at du ikke nødvendigvis trenger å ha C snitt på hele graden heller, bare på opptaksgrunnlaget.

Jeg hadde rett over C i snitt (ca 3,3) på bachelorgraden og søkte meg inn på master som hadde mange søkere og få plasser. Jeg kom inn på første inntak (uten å stå på venteliste), fordi jeg hadde ca B i opptaksgrunnlaget (90 stp for min del) :-)

Ja, jeg snakker spesifikt om opptaksgrunnlaget i posten om 2,7-regelen. :) De andre karakterene er irrelevante med mindre du må velges fra en "lik" kandidat - da ser det på andre karakter i graden (ofte hopper de over exphil og exfac).

Her hoppet de også over ex.phil og ex.fac ift opptaksgrunnlaget. Faktisk var det bare de tre siste emnene jeg hadde som telte, og disse måtte man ha C i snitt på. Uansett, de prøvde seg med først at jeg ikke kom inn, for de gjorde om reglene etter at søknadsfristen gikk ut. Fikk først avslag, men de måtte gi seg, for ingen fikk vite om denne endringen før i etterkant, hvilket betydde at jeg ikke fikk sjans til å ta opp igjen emnet for å komme opp i master (hadde jeg fått vite dette tidligere hadde jeg tatt opp et av mine emner siden jeg var én karakter fra rent C-snitt gjennom hele bacheloren). De har nå begynt med å telle med alle karakterer med unntak av ex.phil, ex.fac og et emne til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Jeg tenkte det samme om UiO, men viser seg at en venninne kom inn på master (realfag) uten perfekt C-snitt. Hun ble forklart at de praktiserte "flere C'er enn D'er" på akkurat det instituttet.

Så jeg tenker det er lurt å søke mange steder og krysse fingrene. ;)

Men jeg har vel C i snitt når jeg kun har en D og A som trekker opp?

Har egentlig ikke regnet ut snittet mitt. Men bacheloroppgaven var jo flere poeng enn den oppgaven jeg fikk D på.

TS

Annonse

Men jeg har vel C i snitt når jeg kun har en D og A som trekker opp?

Har egentlig ikke regnet ut snittet mitt. Men bacheloroppgaven var jo flere poeng enn den oppgaven jeg fikk D på.

TS

Slik regner du snitt:

a = 5

b = 4

c = 3

osv.

Så ganger du tallet med antall studiepoeng. La oss si du fikk B på baccheloroppgaven som var 15 stp:

4 x 15 = 60.

Du legger sammen alle tallene, og deler på antall studiepoeng.

får du 3 eller mer har du C eller over C i snitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...