Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å søke master, men er litt usikker på om jeg kommer inn. Bør jeg søke mange steder? Kom du inn på masteren du søkte på? Hadde du da gode/dårlige karakterer? Vil helst gå på UiO, men det er bare 20 plasser.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/631496-vanskelig-%C3%A5-komme-inn-p%C3%A5-master/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker å søke master, men er litt usikker på om jeg kommer inn. Bør jeg søke mange steder? Kom du inn på masteren du søkte på? Hadde du da gode/dårlige karakterer? Vil helst gå på UiO, men det er bare 20 plasser.

Hvilken master? Instituttet kan gi en pekepinn for forrige opptak.

Hvis masteren tilbyr start på vår, pleier det å være færre søkere da.

Ellers er det krav om C i snitt på emnene som kvalifiserer deg til master (vanligvis 80-100 sp i bachelorgraden).

PS: vær oppmerksom på at studiesteder svarer på søknad på litt forskjellige tider. Jeg hadde søkt på mange steder. Ingen skam å takke nei hvis du ikke vil ha en plass du får tilbud om, da får noen andre komme til. :)

http://www.uio.no/english/studies/programmes/ichealth-master/

Jeg har en D, men jeg tror ikke det skal ha noe å si. Ellers har jeg C og bedre på alt og A på bacheloroppgaven min. De spør bare om et gjennomsnitt på C.

Det er dessverre bare start på høst ser det ut til. Jeg må ha en engelsktest i tillegg virker det som. Ellers står det jo også at jeg kan bruke engelskkarakteren min fra vgs, men jeg har ikke så lyst til å sende hele vitnemålet mitt. Så da ønsker jeg nesten heller å ta en ny test.

Jeg har også sett på denne ved UMB:

http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/master-i-folkehelsevitenskap

Men kjenner så lite til Ås. Ellers har de rene mastere i Public Health ved andre universiteter (noe som hadde vært det mest anvendelige), men jeg har ikke lyst til å reise så langt.

TS

http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/opptak_rapport.cfm

Her finne du en del tall om hvor mange som søker, hvor mange som ble tatt inn osv.

Det kan jo være veiledene :-)

her og http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/agg_stud_komp_08_program_rapport.cfm

Takk, det var veldig hjelpsomt! :)

Ser det var 351 søkere i fjor ved UiO, 30 fikk tilbud, 21 aksepterte tilbudet, og 21 møtte.

Får noen nye tilbud om plass i stedet for de som ikke tar i mot plass eller ikke møter?

Ser forøvrig ganske vanskelig ut dette, jeg får nok søke flere steder.

Er det spesielle ting som kan gjøre meg mer interessant? Jeg studerer noe relevant på deltid nå (i tillegg til at jeg har bachelor fra før), som kanskje kan få meg til å skille meg litt ut. Men er det noe spesielt annet? Jeg burde vel sikkert tatt opp noen fag fra bachelor, den D'en min ser jo veldig stygg ut. Men er det noe annet jeg kan forsøke i første omgang?

TS

Annonse

Takk, det var veldig hjelpsomt! :)

Ser det var 351 søkere i fjor ved UiO, 30 fikk tilbud, 21 aksepterte tilbudet, og 21 møtte.

Får noen nye tilbud om plass i stedet for de som ikke tar i mot plass eller ikke møter?

Ser forøvrig ganske vanskelig ut dette, jeg får nok søke flere steder.

Er det spesielle ting som kan gjøre meg mer interessant? Jeg studerer noe relevant på deltid nå (i tillegg til at jeg har bachelor fra før), som kanskje kan få meg til å skille meg litt ut. Men er det noe spesielt annet? Jeg burde vel sikkert tatt opp noen fag fra bachelor, den D'en min ser jo veldig stygg ut. Men er det noe annet jeg kan forsøke i første omgang?

TS

Du kan ende opp på venteliste ja, og så få plass hvis noen takker nei, evt. ikke møter.

Vet ikke hvor vanlig det er at de tar individuelle vurderinger når det gjelder master, generelt tror jeg de går etter karakterer i opptaksgrunnlaget.

Du kan ende opp på venteliste ja, og så få plass hvis noen takker nei, evt. ikke møter.

Vet ikke hvor vanlig det er at de tar individuelle vurderinger når det gjelder master, generelt tror jeg de går etter karakterer i opptaksgrunnlaget.

De går etter karakter. Forøvrig er det mange useriøse søkere som ikke fyller kravene. Søknadene må behandles uansett. Hvis f.eks 300 søker er kanskje bare 150 kvalifisert. ;)

(jobber administrativt med mastersøknader)

• Liker 2

http://www.uio.no/english/studies/programmes/ichealth-master/

Jeg har en D, men jeg tror ikke det skal ha noe å si. Ellers har jeg C og bedre på alt og A på bacheloroppgaven min. De spør bare om et gjennomsnitt på C.

Det er dessverre bare start på høst ser det ut til. Jeg må ha en engelsktest i tillegg virker det som. Ellers står det jo også at jeg kan bruke engelskkarakteren min fra vgs, men jeg har ikke så lyst til å sende hele vitnemålet mitt. Så da ønsker jeg nesten heller å ta en ny test.

Jeg har også sett på denne ved UMB:

http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/master-i-folkehelsevitenskap

Men kjenner så lite til Ås. Ellers har de rene mastere i Public Health ved andre universiteter (noe som hadde vært det mest anvendelige), men jeg har ikke lyst til å reise så langt.

TS

Ingen bryr seg om en "stygg karakter" når de beregner snittet. :) Du får heller ikke noen spesialbehandling pga.god oppgave (men gratulerer!).

Det skal sies at jobberfaring heller ikke vektlegges (kun i erfaringsbaserte mastere).

Jeg synes du skal søke, og ha en plan for evt. inget tilbud.

Jeg synes det høres ut som om du har et godt snitt. :) Du er definitivt kvalifisert, så da står det bare på plassene.

edit: Du, ikke ta en ny test på engelsk hvis du fyller kravene pga. VGS. Ingen bryr seg om karakterer fra VGS. Av og til sender folk disse med søknader for f.eks master (pga f.eks gode karakterer der), men det er helt irrelevant.

Det er teit å betale flere hundre kroner for en ny engelsktest når du allerede fyller kravene. :) Bare slapp av og send dokumentasjonen.

Endret av drosophilia

Takk for gode svar. :) Glad jeg opprettet denne tråden. Og selv om det ikke blir Oslo, så sies det jo at Ås også er bra, selv om det blir litt lenger å reise. Blir det ingenting, får jeg bare ta opp noen fag før neste inntak.

Jeg er stolt av bacheloroppgaven min, og det var sensor og ekstern sensor som sa jeg burde ta master, hadde ikke tenkt på det før det. Syntes det var kjempemoro! :)

Men burde nok ha jobbet hardere hele veien, var litt for slapp siden jeg fikk jobbtilbud før jeg var ferdig og ikke trodde jeg kom til å gå noe videre. Så feil kan man ta! :gjeiper:

TS

Ås er i hvert fall et supert studiested :) Jeg vet dessverre lite om Folkehelsemasteren, den virker interessant, men er ganske nyopprettet. Vet at det av og til har vært misnøye med enkeltfag, men undervisningsnivået er generelt bra på Ås.

Takk for gode svar. :) Glad jeg opprettet denne tråden. Og selv om det ikke blir Oslo, så sies det jo at Ås også er bra, selv om det blir litt lenger å reise. Blir det ingenting, får jeg bare ta opp noen fag før neste inntak.

Jeg er stolt av bacheloroppgaven min, og det var sensor og ekstern sensor som sa jeg burde ta master, hadde ikke tenkt på det før det. Syntes det var kjempemoro! :)

Men burde nok ha jobbet hardere hele veien, var litt for slapp siden jeg fikk jobbtilbud før jeg var ferdig og ikke trodde jeg kom til å gå noe videre. Så feil kan man ta! :gjeiper:

TS

TS, ikke nedvurder kompetansen din. :) Pass på at du søker i Oslo. Ås (UMB) er også en god skole med godt forskningsmiljø.

Du kan vurdere om du vil pusse på karakterene for å få opptak i Oslo hvis du ikke får det i første omgang. Selv om du har (?) fått utstedt vitnemål, kan du forbedre enkeltkarakter. Bare legg ny karakterutskrift ved neste søknad. :)

Det er ikke dumt å f.eks jobbe et år mens du forbedrer karakterer. Hvis det skulle vise seg å være nødvendig. ;)

Annonse

Hos oss er det et krav om C i snitt for å bli vurdert til opptak, men snittet kan variere. Det betyr at om man er uheldig og det er flere søkere med godt snitt et år, vil ikke en C holde. Noen år har det vært B, andre ganger litt over C/B (3,5).Har aldri sett over statistikken at det har vært en ren C i snitt eller under C/B. Jeg ville ikke latt meg stoppe med et par dårlige karakterer. Hopp i det - du vet aldri før du prøver! :)

Søkertall for mastere er totalt villedende! Det var en artikkel i en nettavis forleden som omtalte antall søkere hos NTNU de siste årene. Administrativt ansvarlig sa vel noe som at halvparten ikke engang kunne vurderes, fordi det var så mange utenlandske søkere som ikke satte seg inn i opptakskravene og ikke var kvalifisert i det hele tatt. Norske mastere har ofte veldig spesifikke krav til fagsammensetning som utlendinger ikke oppfyller. Dette må jo særlig gjelde mastere på engelsk, slik som din. Det er nok en del utenlandske søkere til mastere her fordi det er kjent for å være gratis samt gode phd-muligheter.

Så søk Oslo!

Gjest mari kontrari

Har ikke lest tråden, men tror det er typisk at det kreves et C-snitt, og/eller minst C i utvalgte fag. Letteste måte å finne det ut på er uansett å kontakte det aktuelle instituttet.

Forøvrig er det mye vanskligere å gjennomføre et masterprogram med ok karakterer enn det er å komme inn. (Det er i hvertfall min erfaring - masteroppgave :kjefte: )

Annonse

Hos oss er det et krav om C i snitt for å bli vurdert til opptak, men snittet kan variere. Det betyr at om man er uheldig og det er flere søkere med godt snitt et år, vil ikke en C holde. Noen år har det vært B, andre ganger litt over C/B (3,5).Har aldri sett over statistikken at det har vært en ren C i snitt eller under C/B. Jeg ville ikke latt meg stoppe med et par dårlige karakterer. Hopp i det - du vet aldri før du prøver! :)

C-snitt er til informasjon flere C'er enn D. :) Et reellt snitt på populære programmer ligger gjerne nær B.

C-snitt er til informasjon flere C'er enn D. :) Et reellt snitt på populære programmer ligger gjerne nær B.

Hæ? :klo:

Hvis du har 10 C'er og 1 D har du en under C i snitt. Man regner jo om karakterene til tall. Så om du har flere C'er enn D'er er jo irrelevant da snittet trekkes ned av D''ene... Man kan også ha like mange B'er som D'er og få C-snitt. Eller har jeg misforstått deg?

Endret av ninuska_

Hæ? :klo:

Hvis du har 10 C'er og 1 D har du en under C i snitt. Man regner jo om karakterene til tall. Så om du har flere C'er enn D'er er jo irrelevant da snittet trekkes ned av D''ene... Man kan også ha like mange B'er som D'er og få C-snitt. Eller har jeg misforstått deg?

Jeg skal ikke være for påståelig, men i flere tilfeller godtas snitt noe lavere enn ren C.

Det er ulogisk, men er måten snittet vurderes på. :) Hvis du har flere C'er enn D'er er du altså nærmere C-snitt enn D-snitt, og vil kunne søke master.

Dette var svært vanskelig for meg å få tak på også.

Man ser av og til C-snitt beskrevet som "2,7" på gammel skala (der C=3, D=2).

Hvis du er interessert, fant jeg dette dokumentet fra UiB:

http://www.uib.no/filearchive/filetopic_sak_2111_karaktersnitt_masteropptak_1.pdf

Som du ser har de forskjellige instituttene på UiB (MN-fak) litt forskjellig praksis. Dette er noe de rydder opp i.

Jeg vet at institutter ved MN-fakultetet i Oslo regner snitt etter "2,7-regelen", men der har også de fleste programmer ca 100sp som obligatoriske forkunnskapskrav. I noen tilfeller kan visse emner velges bort hvis de drar snittet ned (men må være bestått, f.eks FYS1000).

Jeg tror dette praktiseres etter "skjønn" hvis det er plasser igjen. På institutter med mye press er sannsynligvis C-snitt 2 eller over, mens på de med mye plass kan det sikkert forekommer at det er 2,7.

Fra UiB:

"Det er satt en karaktergrense for opptak til masterstudiet på 3,0 (A=5, B=4, C=3, D=2, E=1) i spesialiseringen i bachelorgraden. Programstyret kan godkjenne lavere karaktergrense dersom særlige forhold tilsier det.

For studenter med annen faglig sammensetning av bachelorgraden, fra andre program eller institusjoner, og for søkere med utenlandsk utdanning kan også andre vurderingskriterier legges til grunn ved rangering."

edit: ser forøvring "2,7"-regelen gå igjen mange steder når jeg gjør et søk (f.eks HiO). Tviler på at de med bokstavkarakterer behandles "dårligere". :)

Endret av drosophilia

Det var ikke meningen å virke krass - jeg ble bare forvirret :) Det kan godt være i noen tilfeller, om det er få søkere, og de må legge lista lavere, kanskje?

Jeg vet at på NTNU er det C-snitt som gjelder, altså som tilvarer 3,0. Og jeg har aldri hørt at de har tatt inn folk med lavere karakterer enn det, siden noen av masterne har C-snitt-garanti (alle kvalifiserte kommer inn), men man vet jo aldri. Jeg skal ikke si noe sikkert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...