...oxo... Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Er det lov av foreldre å nekte deg å gå på den linjen (vgs) du vil gå på? Fordi jeg har lyst å gå naturbruk ( eller i det minste ha den som andrevalg ) men mamma nekter å la meg få skrive søknad til den skolen fordi hun syntes det er teit, og hun tror det er et skrik for oppmerksomhet. Noe som irriterer meg gråådig! Takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Hvilken linje du vil gå er helt opp til deg selv. Gikk selv på naturbruk, og angrer ikke på det!
...oxo... Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2012 Hvilken linje du vil gå er helt opp til deg selv. Gikk selv på naturbruk, og angrer ikke på det! men mamma nekter meg å søke på det og hun sier hun bestemmer til jeg er 18..
Gjest Rastl0s Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Hu bestemmer ikke utdanningen din. Tviler på at det er noen lov på at foreldrene dine bestemmer hvor du får søke. Må du si det til henne da? Jeg hadde bare skrevet søknad jeg... 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 men mamma nekter meg å søke på det og hun sier hun bestemmer til jeg er 18.. Da kan du fortelle henne at hun bestemmer ikke ALT, du har nemlig rett til å bestemme over utdanningen din selv etter at du er fylt 15. Det fremgår av barnelovens § 32 at barn som har fylt 15 år selv avgjør spørsmål om valg av utdanning. Foreldrene dine kan dermed ikke bestemme hvilken linje på videregående skole du skal gå på. http://www.ung.no/oss/rett/skole/32068.html 2
Gjest Badabing Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Valg av utdanning går under dine rettigheter: "Du kan velge utdanning selv og du har rett til en plass i videregående skole etter du er ferdig med ungdomsskolen." http://www.barneombudet.no/rettighetsplakaten/ 1
Norbertine Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Skriv søknaden på skolen, send inn. Foreldrene dine bestemmer ikke hva du skal søke på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå