Gjest Kajsa-krabat Skrevet 7. januar 2004 #1 Skrevet 7. januar 2004 Jeg er ikke spesiellt glad i å lage mat, men jeg er heller ikke glad i å kaste matrester som av og til er mye mat! Så nå lurer jeg på om hva jeg kan fryse og bruke om igjen?? Fryser dere saus?? Er det da forskjell om det er melk eller vann som er væske?? Hva med ris?? Lasagne?? Lapskaus?? Og hvordan tilbereder jeg da den fryste maten?? Med andre ord, jeg trenger noen tips!!
Gjest Lea Skrevet 7. januar 2004 #2 Skrevet 7. januar 2004 Lasagne er helt greit å fryse. Del den gjerne opp i porsjonstykker og tin opp etter behov. Kan hives i microen eller stekeovnen ellr begge deler. Pastasaus/kjøttsaus fryser jeg også og tiner den i micro eller kjele. Lapskaus kan fryses og tines/varmes i micro eller i kjele. Jeg fryser ikke ned saus. Fort gjort å lage ny.
Gjest the imp Skrevet 8. januar 2004 #3 Skrevet 8. januar 2004 Fryser ned en del sauser ja, ettersom vi bare er to stykker og lager nok til 2 middager. Har frosset pastasaus, rødvinssaus, karrisaus og fløtesaus. Funker helt fint det, sper gjerne ut med litt fløte i karrisaus og fløtesaus, mens jeg ofte har oppi litt chili og litt ekstra hvitløk i rødvinssausen. Funker helt fint det. Lasagne er også fint å fryse, samme med gryteretter og lapskaus. Ris tror jeg ikke jeg ville frosset ned, heller brukt det dagen etter til f.eks stekt ris eller rislapper.
Gjest Poirot Skrevet 8. januar 2004 #4 Skrevet 8. januar 2004 Fryser det meste, jeg, også ris. Bruker den da til stekt ris el.
Grooo Skrevet 8. januar 2004 #5 Skrevet 8. januar 2004 Fryser det meste jeg og... Ris som har vært i fryseren kan man bruke til stekt ris ja, eller feks putte oppi gryteretter og slikt. Fryser alle slags sauser vi også, ikke alltid alt blir spist opp når man bare er to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå