AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Hei Jeg er en jente på 18 år. Jeg har ikke jobbet før, da jeg har gått på skole. Jeg sluttet på skolen til jul og nå har jeg lyst å begynne å jobbe så jeg har noe å gjøre på frem til høsten.. Problemet er bare det at jeg ikke får svar på noen søknader, og har ikke blitt kalt inn til et eneste intervju... Har lest mange artikkler på nettet om hvordan skrive en god jobbsøknad, men jeg tror det er CVen som er problemet da jeg ikke har annet å skrive på den enn praksisperiodene på sykehjem. Er det noen som har tips til meg hvordan jeg kan komme meg i jobb for første gang? Jeg blir GAL av å sitte hjemme hele dagen!
Gjest Badabing Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Det er vanskelig på dagens jobbmarked uten utdanning. Du kunne ikke forsøkt deg på fagutdanning da, hvis det er det teoretiske ved skolen du er lei?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Det er vanskelig å få seg jobb når du er 18 år, uten jobberfaring og uten utdannelse. Den enkleste måten å få seg jobb på er gjennom bekjentskaper. Det er ikke noen du kjenner som jobber i kiosk eller matbutikk f.eks som kan legge inn noen gode ord for deg? Noe som også kan være lurt av deg er å møte opp og levere søknaden personlig. Husk også at du bør skrive på søknaden at du kan jobbe i helger og i ferier. Etter min erfaring er det stort sett ferie og helgejobber ungdom får. Hvor bor du forresten? I by, rett utenfor by, på bygda?
PulsPlus Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Det er vanskelig å få seg jobb når du er 18 år, uten jobberfaring og uten utdannelse. Den enkleste måten å få seg jobb på er gjennom bekjentskaper. Det er ikke noen du kjenner som jobber i kiosk eller matbutikk f.eks som kan legge inn noen gode ord for deg? Noe som også kan være lurt av deg er å møte opp og levere søknaden personlig. Husk også at du bør skrive på søknaden at du kan jobbe i helger og i ferier. Etter min erfaring er det stort sett ferie og helgejobber ungdom får. Hvor bor du forresten? I by, rett utenfor by, på bygda? Alfa omega om du er uten erfaring. Gi arbeidsgiver et fjes å sette på søknaden.
PulsPlus Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Vil uansett anbefale deg å fullføre en utdanning. Du kommer ikke langt uten en. Greit nok at det er kjipt nå, men det er tross alt ikke mange årene, og det er den beste investeringen du gjør som du har igjen for resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Jeg må si det forundrer meg litt at en 18-åring ikke har noe som helst jobberfaring. Og det tenker vel sikkert potensielle arbeidsgivere også. Da jeg var 18 var jeg allerede i gang med min 3. jobb, da jobbet jeg i en klesbutikk. Før det hadde jeg vært avisbud fra jeg var 13 til jeg var 15 og jobbet på café fra jeg var 15 til jeg var 17. Arbeidsgivere er generelt skeptiske til unge arbeidstagere, og hvis du i en alder av 18 fortsatt ikke har greid å opparbeide deg noe som helst jobberfaring tror jeg det skal ganske mye til for at de velger deg. Dessverre!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Det er vanskelig på dagens jobbmarked uten utdanning. Du kunne ikke forsøkt deg på fagutdanning da, hvis det er det teoretiske ved skolen du er lei? Neida det er ikke skolen jeg er lei, jeg trives egentlig der. Men jeg gikk på skole i utlandet et halvt år og det var veldig mye tull der som gjorde at jeg ikke fikk de fagene jeg trengte, så da må jeg vente til høsten med å begynne igjen
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Det er vanskelig å få seg jobb når du er 18 år, uten jobberfaring og uten utdannelse. Den enkleste måten å få seg jobb på er gjennom bekjentskaper. Det er ikke noen du kjenner som jobber i kiosk eller matbutikk f.eks som kan legge inn noen gode ord for deg? Noe som også kan være lurt av deg er å møte opp og levere søknaden personlig. Husk også at du bør skrive på søknaden at du kan jobbe i helger og i ferier. Etter min erfaring er det stort sett ferie og helgejobber ungdom får. Hvor bor du forresten? I by, rett utenfor by, på bygda? Takk for tips Jeg bor 5 min fra byen!
PulsPlus Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Neida det er ikke skolen jeg er lei, jeg trives egentlig der. Men jeg gikk på skole i utlandet et halvt år og det var veldig mye tull der som gjorde at jeg ikke fikk de fagene jeg trengte, så da må jeg vente til høsten med å begynne igjen Ok, stryk mitt siste innlegg. Prøv å hendvende deg til et bemanningsbyrå, de har plenty oppdrag.
Gjest Badabing Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Bemanningsbyrå er lurt, ja. Første jobben jeg fikk var gjennom Adecco - jobb i barnehage. Ta også med annen kompetanse på CVen din, hvis du lærte noe spesielt av utenlandsoppholdet ditt, om du er datakyndig, kan språk etc.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Jeg må si det forundrer meg litt at en 18-åring ikke har noe som helst jobberfaring. Og det tenker vel sikkert potensielle arbeidsgivere også. Da jeg var 18 var jeg allerede i gang med min 3. jobb, da jobbet jeg i en klesbutikk. Før det hadde jeg vært avisbud fra jeg var 13 til jeg var 15 og jobbet på café fra jeg var 15 til jeg var 17. Arbeidsgivere er generelt skeptiske til unge arbeidstagere, og hvis du i en alder av 18 fortsatt ikke har greid å opparbeide deg noe som helst jobberfaring tror jeg det skal ganske mye til for at de velger deg. Dessverre! Utrolig tåpelig å trekke frem seg selv som prakteksemplar innen arbeidslivet. Selv om du hadde lett for å finne seg jobb da du var 18 (du skriver ikke noe om hvor lenge siden det er?), så betyr det ikke at det er like lett for de som er 18 i dag. Husk også at ikke alle steder er like, og at det derfor er noen steder det er lettere for en 18åring å få jobb enn andre steder. Ikke gi opp TS, det her fikser du bare søk på alt mulig forskjellig, så ordner det seg nok. Dra innom butikker og spør om de trenger ekstrahjelp, for det er mange steder at vaktene så vidt går opp. Når du først kommer deg inn i et yrke så baller det fort på seg. 3
Gjest IngvildSF Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 TS: Har du jobbet frivillig med noe? Lederverv, elevrådsleder eller noe liknende? Det kan hjelpe. Jeg fikk napp på første søknad på min første jobb (19 år). Antageligvis fordi jeg hadde gjort så mye frivillig, men også fordi jeg gikk godt overens med intervjueren.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 TS: Har du jobbet frivillig med noe? Lederverv, elevrådsleder eller noe liknende? Det kan hjelpe. Jeg fikk napp på første søknad på min første jobb (19 år). Antageligvis fordi jeg hadde gjort så mye frivillig, men også fordi jeg gikk godt overens med intervjueren. Hvis du skal søke jobb i butikk eller barnehage har de en tendens til å drite i om du har vært elevrådsleder. Som butikksjef ville jeg tenkt 'show-off' hvis du sa på intervjuet at du hadde vært elevrådsleder. Jenta er bare 18 og skal antakeligvis stå i kassa og rydde, det er totalt irrelevant. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #14 Skrevet 17. februar 2012 Hvis du skal søke jobb i butikk eller barnehage har de en tendens til å drite i om du har vært elevrådsleder. Som butikksjef ville jeg tenkt 'show-off' hvis du sa på intervjuet at du hadde vært elevrådsleder. Jenta er bare 18 og skal antakeligvis stå i kassa og rydde, det er totalt irrelevant. Jeg er faktisk ganske enig i dette. Man får jo ofte høre på skolen at det er en stor fordel å være med i elevrådet og slike ting, men jeg tror det er først og fremst for å få noen til å melde seg. Jeg har aldri hørt om noen som har fått jobb på grunn av sine verv på ungdomsskole og videregående for å si det slik. Men det er jo alltids fint å kunne legge til noe under "Annet" på CV'en. Siden du er så heldig å bo så nærme byen er det lurt å møte opp hos diverse bemanningsbyrå. I tillegg vil jeg tro det er store muligheter for å få seg jobb som telefonselger eller telefonintervjuer, bare du klarer å finne ut hvilke som finnes i ditt område. Avisbud er det også vanligvis stort behov for. Dersom du faktisk har lyst til å begynne i butikk, så kan en ide være å tilby deg å jobbe gratis under opplæring. Dette må du se på som en siste utvei, men dersom ikke noe annet fungerer, så kan det være løsningen.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Hva med å beynne som ringevikar på sykehjem og i barnehager? Om du viser deg flittig og til å stole på, så havner du raskt så langt opp på ringelista at du har mer enn nok jobb til å leve av, og du kan også bli tilbudt vikariat om det er slikt ledig. PS: En potensiell arbeidsgiver har ikke lov til å ha noen på opplæring uten lønn. Så om jobben er nogenlunde seriøst, ville de ikke ta imot et slikt tilbud. Tar de imot et slikt tilbud, bør du ikke begynne å jobbe der for da tar de ikke arbeidslivets spilleregler og lovverk på alvor.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #16 Skrevet 17. februar 2012 Hva med å beynne som ringevikar på sykehjem og i barnehager? Om du viser deg flittig og til å stole på, så havner du raskt så langt opp på ringelista at du har mer enn nok jobb til å leve av, og du kan også bli tilbudt vikariat om det er slikt ledig. PS: En potensiell arbeidsgiver har ikke lov til å ha noen på opplæring uten lønn. Så om jobben er nogenlunde seriøst, ville de ikke ta imot et slikt tilbud. Tar de imot et slikt tilbud, bør du ikke begynne å jobbe der for da tar de ikke arbeidslivets spilleregler og lovverk på alvor. Er det ikke slik at arbeidsgivere innen salg og markedsføring har lov til å ta i mot slike tilbud, men ikke har lov til å gi dem? Altså at det er greit om du selv foreslår og tilbyr å jobbe med gratis opplæring, men at de ikke har lov til å foreslå det? Vet om flere som har kommet seg inn i arbeidslivet etter å ha vært på opplæring gratis. Dette skjer jo vanligvis i skoletida under utplassering.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #17 Skrevet 17. februar 2012 Dersom du faktisk har lyst til å begynne i butikk, så kan en ide være å tilby deg å jobbe gratis under opplæring. Dette må du se på som en siste utvei, men dersom ikke noe annet fungerer, så kan det være løsningen. Nei. Dette er noe man gjør i kreative yrker der erfaring er alfa og omega. Hvis butikken faktisk trenger ekstrahjelp betaler de deretter, også opplæring. Elendig forslag. Jeg ville tatt kontakt med barnehager, bemanningsbyrå, matbutikker, kiosker og kafeer. Møtt opp personlig, vært blid og hyggelig og forklare at du er tilgjengelig. Det er fantastisk for sjefer å ha ansatte som faktisk er tilgjengelig hver dag og ikke bare annenhver onsdag hvisomatteikkemanmåluftehunden.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #18 Skrevet 17. februar 2012 Er det ikke slik at arbeidsgivere innen salg og markedsføring har lov til å ta i mot slike tilbud, men ikke har lov til å gi dem? Altså at det er greit om du selv foreslår og tilbyr å jobbe med gratis opplæring, men at de ikke har lov til å foreslå det? Vet om flere som har kommet seg inn i arbeidslivet etter å ha vært på opplæring gratis. Dette skjer jo vanligvis i skoletida under utplassering. Nei, det har de ikke. Utplassering og praksisperioder er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #19 Skrevet 17. februar 2012 Elendig forslag? Jaja, det var i alle fall slik jeg fikk meg jobb Ingen kiosker eller butikker ville ha meg siden jeg ikke hadde erfaring. Her jeg bor er det utrolig mange søkere om jobben, så de kaster bare søknadene til alle som ikke har erfaring, og ansetter heller noen som de ikke trenger å betale opplæring til. Naturlig nok. Så meldte jeg meg i en butikk der jeg jobbet gratis under opplæring et par dager (tapte vel ca 2000kr før skatt i forhold til å få betalt), og etter det fikk jeg en del vakter på butikken. Etter 3 måneder endte jeg opp med 100% stilling. Jeg må jo også presisere at jeg sa at dette forslaget er siste utvei. Det må da være lov å frivillig si fra seg lønn? Hadde vært interessant å se lover om dette. Men jeg forstår selvfølgelig at arbeidsgiver ikke kan kreve at arbeidstaker skal jobbe gratis under opplæring.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #20 Skrevet 18. februar 2012 Jeg er faktisk ganske enig i dette. Man får jo ofte høre på skolen at det er en stor fordel å være med i elevrådet og slike ting, men jeg tror det er først og fremst for å få noen til å melde seg. Jeg har aldri hørt om noen som har fått jobb på grunn av sine verv på ungdomsskole og videregående for å si det slik. Men det er jo alltids fint å kunne legge til noe under "Annet" på CV'en. Jeg ville nok ikke ansatt noen kun fordi h*n var elevrådsleder på skolen, men jeg ville tenkt på det som noe positivt. Det sier jo litt om personen; at h*n er villig til å ta ansvar osv. Men støtter den om å møte opp personlig der du vil jobbe, får man et godt inntrykk av en person, er man kanskje mer villig til å se gjennom fingrene med at personen ikke har så mye arbeidserfaring. Men: Ikke si "døh, er sjefen her eller?" til den første og beste personen du ser mens du smatter på tyggisen og glor uinteressert ut i lufta. Det KAN faktisk hende at det er sjekfen du snakker med.. har vært borte i en del sånne personer, ikke positivt.. Hils på en ordentlig måte, sørg for å ha et fast håndtrykk og SMIIIL!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå