AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Jeg fikk "kjeft" av en oppgitt kollega her en dag fordi jeg bruker hansker for ofte... Når og ved hvilke oppgaver bruker dere hansker?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Når jeg tørker de etter de har vært på do og når jeg håndterer de skitne klærne deres.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Bruker hansker ved stell av pasienter. Ved alt stell? Jeg bruker hansker ved nedentilstell og ved fullt stell i seng. Og der jeg kan komme i kontakt med blod eller avføring. Når jeg legger venfloner og setter sprøyter. Ved stell av kateter/kateterisering. Når jeg kan komme i kontakt med antibiotika.
qwer Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Men nå ble jeg nysgjerrig :gjeiper: I hvilken situasjon var du i da du fikk "kjeft" for å bruke hansker?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Men nå ble jeg nysgjerrig :gjeiper: I hvilken situasjon var du i da du fikk "kjeft" for å bruke hansker? Jeg skulle dusje en bruker, og siden jeg aldri har vært hos han før visste jeg ikke hvor mye jeg måtte hjelpe til med. Jeg tok da på hansker og det skulle jeg visstnok ikke gjort. Jeg bruker hansker ved stell (både oventil og nedentil), ved mulig kontakt med kroppsvæske, når jeg skal smøre krem og noen ganger når jeg håndterer skitne klær (kommer an på hvem det gjelder). Ts.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Ved (fare for) kontakt med andres kroppsvæsker. (Blod, urin, avføring, ekspektorat osv.) Ellers prosedyrer hvor hansker er påkrevd.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Ved nedentilstell, sårstell, tørking etter dobesøk, håndtering av bleier eller skitne klær, ved vask av rom/eiendeler dersom det er griset med kroppsvæsker, ved tømming av spyttkopper, inn- og uttaging av gebiss... Og til all vask av de som bruker akkurat den ene såpa jeg er allergisk mot.
qwer Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Ved alt stell? Jeg bruker hansker ved nedentilstell og ved fullt stell i seng. Og der jeg kan komme i kontakt med blod eller avføring. Når jeg legger venfloner og setter sprøyter. Ved stell av kateter/kateterisering. Når jeg kan komme i kontakt med antibiotika. Ikke alt selvfølgelig. Men mesteparten ja. Tar på meg hansker mens pasienten står opp fra senga om morgenen og tar h*n med inn på badet. Setter pasienten på do mens jeg skifter bleier om h*n bruker det og tar raskt på underklærne før jeg får pasienten til å reise seg så jeg får vasket litt nedentil. Synes det er klabbete å begynne å finne fram å ta på hansker mens jeg har pasienten sittende der, da noen er veldig utålmodige og av og til må det gå raskt unna om jeg ønsker å få gjort det jeg skal. Tar av meg hanskene etter dette og hjelper/veileder til å vaske ansikt, pusse tenner, gre hår osv. Bruker også hansker når jeg dusjer dem, tar prøver, eller skifter på seng eller vasker avføring.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Jeg skulle dusje en bruker, og siden jeg aldri har vært hos han før visste jeg ikke hvor mye jeg måtte hjelpe til med. Jeg tok da på hansker og det skulle jeg visstnok ikke gjort. Jeg bruker hansker ved stell (både oventil og nedentil), ved mulig kontakt med kroppsvæske, når jeg skal smøre krem og noen ganger når jeg håndterer skitne klær (kommer an på hvem det gjelder). Ts. Det er ikke vanlig å bruke hansker på oventilstell, kanskje det var det personen reagerte på? Hvor ofte skifter du hanskene?
qwer Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Jeg skulle dusje en bruker, og siden jeg aldri har vært hos han før visste jeg ikke hvor mye jeg måtte hjelpe til med. Jeg tok da på hansker og det skulle jeg visstnok ikke gjort. Jeg bruker hansker ved stell (både oventil og nedentil), ved mulig kontakt med kroppsvæske, når jeg skal smøre krem og noen ganger når jeg håndterer skitne klær (kommer an på hvem det gjelder). Ts. Tror de fleste bruker hansker ved dusjing om pasienten har behov for hjelp, spesielt nedentil. Dersom du ikke har vært med denne pasienten før synes jeg det er unødvendig å få kjeft for dette. Kollegaen din hadde sikkert bare en dårlig dag,noe som gikk ut over deg.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 Glemte å skrive at jeg selvfølgelig også bruker hansker ved tannpuss/munnstell.
qwer Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 Det er ikke vanlig å bruke hansker på oventilstell, kanskje det var det personen reagerte på? Hvor ofte skifter du hanskene? Enig i at det ikke er vanlig med hansker når det gjelder stell oventil. Om noen skulle brukt hansker når de stelte meg oventil ville jeg følt meg veldig skitten og tenkt at H'n der klarer ikke engang å berøre meg uten hansker. Viktig å tenke på selvfølelsen til pasientene
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 Det er ikke vanlig å bruke hansker på oventilstell, kanskje det var det personen reagerte på? Hvor ofte skifter du hanskene? Ja, det var det hun reagerte på. Jeg skifter selvsagt etter nedentil stell eller smøring med krem etc. Jeg får vel bare slutte å bruke hansker ved oventilstell da. Men må innrømme at jeg ikke er helt komfortabel med det. Ikke alle plasser hvert fall.
qwer Skrevet 16. februar 2012 #15 Skrevet 16. februar 2012 Glemte å skrive at jeg selvfølgelig også bruker hansker ved tannpuss/munnstell. Tørr du ikke røre tannbørsta dems? :gjeiper: Skjønner det imidlertid om det er gebiss som må gjøres rent
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #16 Skrevet 16. februar 2012 Tror de fleste bruker hansker ved dusjing om pasienten har behov for hjelp, spesielt nedentil. Dersom du ikke har vært med denne pasienten før synes jeg det er unødvendig å få kjeft for dette. Kollegaen din hadde sikkert bare en dårlig dag,noe som gikk ut over deg. Men da skal man ta på hanskene rett før nedentilstell, ikke drive med alt mulig i forkant. Man bruker hansker både for å beskytte seg selv, holde en intimgrense, men også for å unngå at pas får infeksjon.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #17 Skrevet 16. februar 2012 Det hadde vært interessant om noen kunne svare på om det er noe "regelverk" rundt hanskebruk. Dumt spm. kanskje, men jeg opplever som TS å få kjeft for hanskebruk, pga. unødig bruk av ressurser og at det kan skape avstand til pasient/bruker. Er det "prosedyrer`", lover og/eller rammeverk som bestemmer om alle skal bruke hansker, eller er det valgfritt? Jeg synes det er direkte ubehagelig å ikke bruke hansker når jeg steller brukere, fordi mange av dem blir stressa av "avbruddet" det medfører snarere enn å bli stressa av hanskene i seg selv. Jeg mener det er mange som (uberettiget) legger seg borti hanskebruken. Jeg jobber ikke på institusjon, men i privatbolig med brukere. Jeg mener slike prosedyrer og bruk av skjønn ofte går på bekostning av brukeren, og den ansatte. Er det korrekt at man kan nektes å bruke hansker?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #18 Skrevet 16. februar 2012 Ved (fare for) kontakt med andres kroppsvæsker. (Blod, urin, avføring, ekspektorat osv.) Ellers prosedyrer hvor hansker er påkrevd. Denne sier det veldig fint. Bare ha en viss refleksjon rundt hanskebruk. Ikke gå med hansker på hele tiden mens du er på et rom, bruk det når det er nødvendig, og husk spriting og ev. skift av hansker der du har tatt på noe urent og så skal ta på noe rent eller kan påføre infeksjon.
qwer Skrevet 16. februar 2012 #19 Skrevet 16. februar 2012 Det hadde vært interessant om noen kunne svare på om det er noe "regelverk" rundt hanskebruk. Dumt spm. kanskje, men jeg opplever som TS å få kjeft for hanskebruk, pga. unødig bruk av ressurser og at det kan skape avstand til pasient/bruker. Er det "prosedyrer`", lover og/eller rammeverk som bestemmer om alle skal bruke hansker, eller er det valgfritt? Jeg synes det er direkte ubehagelig å ikke bruke hansker når jeg steller brukere, fordi mange av dem blir stressa av "avbruddet" det medfører snarere enn å bli stressa av hanskene i seg selv. Jeg mener det er mange som (uberettiget) legger seg borti hanskebruken. Jeg jobber ikke på institusjon, men i privatbolig med brukere. Jeg mener slike prosedyrer og bruk av skjønn ofte går på bekostning av brukeren, og den ansatte. Er det korrekt at man kan nektes å bruke hansker? Nektes å bruke hansker? Nei det kan jeg ikke tro. Er retningslinjer på bruken av hansker, men det skal vel være mer veiledende vil jeg påstå.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #20 Skrevet 16. februar 2012 Du må uansett ha det avbruddet det er ta på rene hansker før nedentilstell. Du skal ikke ta hele oventilstellet og så ha de samme hanskene på nedentilstell. På sykepleien lærer man at man ikke bruker hansker på oventilstell, både pga avstand og at det er ubehagelig for pas. Er det smitte, skal man derimot bruke det på oventilstell også, men skifte før nedentilstell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå