Gå til innhold

problem: vil flytte NÅ, men har 3 mnd oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg trenger litt hjelp/synspunkter :)

Siden august har jeg bodd i et kollektiv med 5 andre personer. Jeg har hele tiden følt at her kan jeg ikke bli boende, men tenkt at jeg holder ut til sommeren. Samboerne mine er alle veldig hyggelige, men det er rett og slett for mye folk for meg, for mye lyder og aldri privatliv. Jeg trives bare ikke her.

Har de siste ukene tittet litt på hybel.no og finn.no etter noe nytt, og har nå funnet en leilighet som ser kjempeflott ut. Veldig sentralt, bo med 1 annen jente og ikke så verst leiepris: 4500 i mnd inkludert alt. Her jeg bor nå betaler jeg 4000 inkl alt, men MYE dårligere standard.

Så til problemet: Jeg vil flytte dit! Den er ledig fra 1 mars. Men jeg har oppsigelsestid på 3 måneder :sukk: Hva gjør jeg?

Alternativene slike jeg ser det:

-Bli boende her til sommeren og finne noe annet som er ledig fra juni/juli. Har veldig lite lyst til dette. Trives bare ikke her.

-Ta den andre leiligheten og legge denne ut på hybel og finn straks. Men vet jo ikke hvor lang tid det tar før jeg får leid ut denne, og må da betale dobbel husleie i mellomtiden.

-Betale dobbel husleie i 3 mnd. Da må jeg låne penger :sukk:

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne framleie? Finne en leietaker i din nåværende bopel som flytter inn før oppsigelsestiden.

Dette må såklart avklares med utleier.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alternativene slike jeg ser det:

-Bli boende her til sommeren og finne noe annet som er ledig fra juni/juli. Har veldig lite lyst til dette. Trives bare ikke her.

-Ta den andre leiligheten og legge denne ut på hybel og finn straks. Men vet jo ikke hvor lang tid det tar før jeg får leid ut denne, og må da betale dobbel husleie i mellomtiden.

-Betale dobbel husleie i 3 mnd. Da må jeg låne penger :sukk:

Noen synspunkter?

Jeg synes alternativ nr 2 ikke høres så dumt ut? Men du bør vel sjekke at det er greit med utleier at det kan flytte inn en ny før din oppsigelsestid er ute. Jeg kan ikke komme på så mange grunner til at det IKKE skulle vært greit, men det er jo best å ha alt slikt på stell. :)

Jeg tenker også at alternativ 2 er bedre fordi det nok er lettere å få leid ut rom i et kollektiv nå. Om 3 mnd er f.eks. studentene på full fart ut av byen, og de utgjør vel en ganske stor andel av kollektivboerne, tenker jeg.

Også synes jeg det kommer litt an på hvor god muligheten din til å låne penger/hvor strevsomt det blir å betale dem tilbake. Er det snakk om en liten sum fra f.eks. foreldrene dine som det er enkelt å betale tilbake, er det selvfølgelig lavere terskel for å gjøre det enn om du blir nødt til å ty til kredittkortet e.l. Det beste er vel uansett å ikke ta opp noe lån. Samtidig så er det surt om drømmestedet glipper. Såja, alternativ 2 er kanskej det verste av tre onder? ;)

Edit: hvor fikk jeg det fra at du trives godt der du er? Du gjør jo ikke det. heh.

Endret av Pingting
Skrevet

Jeg er litt usikker hva fremleie er. Men blir det litt som alternativ 2?

Skrevet (endret)

Jupp.

Ups, blandet kortene, framleie er når du leier ut leiligheten din mens du er f.eks bortreist.

Endret av PulsPlus
Skrevet

Jeg må høre med mamma og pappa om de kan låne meg penger. De vet jo at jeg ikke trives så godt her. Men de tenke vel at jeg heller kan finne noe annet, så jeg slipper dobbel husleie :sjenert: Men en sånn leilighet vokser ikke på trær vet jeg ;)

Når man fremleier, legger jeg da ut leiligheten på nettet som på vanlig måte?

Skal såklart snakke med huseier først :)

Skrevet

Du kan høre med utleier om det er greit om du prøver å finne en leietaker før oppsigelsestiden din, og det skal la seg gjøre siden markedet er såpass presset.

Skrevet

Fremleie er når du fortsatt er den som leier rommet sånn formelt sett (altså at det er du som har den gyldige kontrakten), men at du igjen leier videre til noen andre. Det var faktisk en veldig god idé fra PulsPluss. Du kan jo lage en annonse som sier at du vil enten fremleie i noen mnd eller vil ha en ny, fast leietager?

Skrevet

Tusen takk for all hjelp :)

Hvordan ville dere ha formulert en slik annonse?

Er skikkelig dårlig på dette :sjenert:

Og vet ikke om jeg gjør det rette. Vil jo helst slippe å betale dobbelt. Har ikke så god økonomi. Men man må jo trives der man bor, sant?

Skrevet

Herregud, tre måneder går jo fort. Bit det i deg, og bli boende. Har du ikke noe vondt av.

Skrevet

Herregud, tre måneder går jo fort. Bit det i deg, og bli boende. Har du ikke noe vondt av.

Jeg vet.. :sjenert:

Men hva om jeg ikke finner noe bra bosted om 3 mnd?

Den jeg fant nå er både sentral, billig, bra standard og bor med 1 annen jente :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Du kan jo høre med noen av de 5 du bor med, kan godt hende en av de kjenner noen som kunne tenkt seg å flytte inn :)

Skrevet

Ja skal høre med de jeg bor med :)

Skrevet

Jeg vet.. :sjenert:

Men hva om jeg ikke finner noe bra bosted om 3 mnd?

Den jeg fant nå er både sentral, billig, bra standard og bor med 1 annen jente :)

Tenk om, hvis om... Ikke sikkert du og hun andre går sammen en gang. Da jeg var kollektivist, så foretrakk jeg større kollektiv framfor å bo med bare en eller to andre, for da blir kontakten så tett, og uenighetene kommer så veldig opp i lyset.

Rundt 1. juni vil det være mye ledig, grunnet studenter som flytter ut, og nye studenter kommer ikke til byen før nærmere juli for å lete etter bosted. Anbefaler deg å ikke kikke på boligannonser før du faktisk skal flytte.

• Liker 1
Skrevet

Legg ut en annonse om rommet ditt i kollektivet for kortidsleie... Med mulighet for langtid... Da får du iallefall en som bor der ut oppsigelsestiden

Skrevet

Er det sånn at du faktisk har fått den hybelen du snakker om?

Skrevet

Jeg får den hvis jeg vil ha den ja :)

Skrevet

Men man må jo trives der man bor, sant?

Ja, det er som regel en fordel. :)

Det første du burde gjøre er å prate med utleier og fortelle at du ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden din og så kommer dere til enighet om hvordan du går frem.

3 måneders oppsigelsestid er vel det vanlige i en standard leiekontrakt, men om utleier er hyggelig, så lar han deg flytte før den tid, ihvertfall om dette er Oslo og det er lett å finne nye leietakere.

Eventuelt må du selv finne en ny leietaker ved å sette inn en annonse på hybel eller kanskje noen av de du bor med kjenner noen.

Lykke til med nytt hjem!.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...