Gå til innhold

Trygge planter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å fylle huset med nye planter nå når det nærmer seg vår, og planlegger en plantasjentur etter jobb i dag. Men det er viktig for meg å ha planter som jeg vet ikke er giftige for kattene, selv om sannsynligheten for at de skal ta seg en jafs er liten kan følgene være katastrofale.

Når jeg søker på nett finner meg masse informasjon om planter som er giftige for katter, men jeg skulle gjerne hatt en oversikt over trygge planter. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg?

For å starte selv - Jeg sverger til orkideer, i alle former og fasonger. De er ikke giftige, og det er også noe med de som gjør at katten holder seg unna.

Skrevet

Lurer på det samme! men så morro at orkideer ikke er så utsatt,, det forklarer vel at den jeg har bare er litt smakt på :) passer fint, da håper jeg bare at jeg kan få den til å blomstre igjen...

Skrevet

De fleste palmer skal være trygge. En liten regel som stemmer i noen tilfeller er at om plantesaften er hvit (tyktflytende) eller annen farge er de giftige. Er saften blank og ikke tyktflytende er de ikke giftige.

Finnes garantert unntak, men vet det stemmer på de jeg har hjemme. Jeg har en jeg tror er giftig, den har tykk hvit saft. Det er en sånn grønn slyngplante som er festet rundt en stor ring. Standard plante hos Plantasjen. Vurderer å gi den vekk i tilfelle pusen får tak i den.

Skrevet

Yuccapalme er ikke trygg. Alle slags liljer, som påske-, pinseliljer, narcisser og tulipaner er svært giftige.

Skrevet

Takk for tips!

Hortensia er en av favorittplantene mine, men her finner jeg ingen sikre kilder. Når jeg googler dette står det alt fra at det er lett irriterende, til at det er veldig giftig. Det står en del om at stoffene omdannes til cyanid ved inntak, og at det derfor er potensielt dødelig for katter. Noen som vet?

Dette med tulipaner og liljer kjenner jeg til, jeg har aldri opplevd at kattene tygger på disse, men om jeg får en bukett sørger jeg for å løfte den godt unna kattenes rekkevidde når jeg ikke er i rommet.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er fredslilje giftig for katter? Skal få meg katt nå, og lurer på om jeg må gi bort planten min. Finnes det en liste over trygge planter?

Anonymous poster hash: 013b5...2b7
Skrevet (endret)

Her er en:

http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?style=User&url=http://www.aspca.org/toxicplants/M01947.htm&page=1

Hvis du klikker på hver enkelt plante, så ser du også hvilke symptomer de framkaller.

Min erfaring er at det er veldig få planter som er så giftig at de er farlig ved en liten jafs.. Selv har jeg mange forskjellige planter (og mange forskjellige puser) i hjemmet mitt, og det er sjelden jeg har opplevd at katter gir seg til å virkelig spise på plantene. Det går som oftest helt fint med de fleste planter om man bare passer litt på. :)

Endret av Aurora M.
Skrevet

Den linker har jeg også begynt å bruke, den er veldig god.

Jeg velger å være forsiktig. Jeg har tatt min ene i å stå og tygge i seg en tulipan, og kaste opp en hel natt etterpå.

Hvorfor de ikke er like dumme utendørs aner jeg ikke.... Kanskje de stoler på at "mat" jeg tilbyr er trygg?

Siden sist har jeg begynt å ty til potteroser, og enkelte typer grønne planter. Duftranker er også helt trygge. I tillegg til at huset er fullt av orkideer.

Skrevet

Den linker har jeg også begynt å bruke, den er veldig god.

Jeg velger å være forsiktig. Jeg har tatt min ene i å stå og tygge i seg en tulipan, og kaste opp en hel natt etterpå.

Hvorfor de ikke er like dumme utendørs aner jeg ikke.... Kanskje de stoler på at "mat" jeg tilbyr er trygg?

Siden sist har jeg begynt å ty til potteroser, og enkelte typer grønne planter. Duftranker er også helt trygge. I tillegg til at huset er fullt av orkideer.

Huff, ja da er det best å være forsiktig ja. Spørs om de ikke stoler litt for mye på oss av og til.. ;)

Skrevet

Aloe Vera er ihvertfall åpenbart ikke farlig, for her har de stakkars plantene fått både bitemerker og jafs tatt av seg, uten at minsten viser noe tegn til forgifting. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...