AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 HEI! noen med peiling her? jeg har altså levert inn tabelltrekk-skattekort men arbeidsgiveren min har trukket meg litt over 36% skatt denne mnd. snakket med de på skatt som bekreftet at det var gjort feil. jeg skulle vel hatt ca 3000 mer i lønn enn jeg fikk. dette setter meg i en kjedelig økonomisk situasjon, arbeidsgiver sier hun ikke kan gjøre noe med det. Er dette virkelig tilfelle? det er jo de som har gjort en feil! møkk.
Sol79 Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Har de gjort feil og trukket deg for mye skatt, så plikter de å korrigere dette. Enten på en ny lønnskjøring eller så korrigerer de det på den neste.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Tusen takk Sol! dette var jo uplifting å høre:-) men føler jeg trenger noe håndfast å slå i bordet med, er det noe regelverk jeg kan henvise til?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Den skatten som allerede er trukket er trukket, men som Sol sier: man kan gjøre noe med det. Har ingen lovparagraf å slå i bordet med, men det kan korrigeres ved at de trekker mindre skatt på neste lønn slik at de to månedene sett under ett får riktig skattetrekk. For å hjelpe arbeidstaker i mellomtiden (fordi du har fått utbetalt for lite denne gangen, og hvis det gjør at det blir problemer med å få endene til å møtes), går det an å utbetale deg en sum som forskudd på lønn.
Glitnir Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Som de andre sier - det som er gjort er gjort, men arbeidsgiver har anledning til å trekke tilsvarende mindre på neste lønning om du ber om det.
-Fiona- Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Åå, huff! Også nå da, når alle møkkaregningene kommer på en gang Mye fornuftig å hente i kommentarene ovenfor! Lykke til
Gjest padawan Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 jeg trodde ikke en hadde lov til å trekke mindre enn det som står på skattekortet...(?)
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Så lenge det ikke nettopp har vært overføring fra skattekonto til Skatteetaten, så kan de fint rette opp feilen med å hente ut for mye trukket skatt fra den kontoen. Litt knotete å bilagsføre, men går helt greit.
Sol79 Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Så lenge det ikke nettopp har vært overføring fra skattekonto til Skatteetaten, så kan de fint rette opp feilen med å hente ut for mye trukket skatt fra den kontoen. Litt knotete å bilagsføre, men går helt greit. Nei, det kan du ikke. Du får ikke ut penger fra skattetrekkskontoen annet enn til å betale skatt eller mva, men det løser man enkelt med å overføre tilsvarende lavere beløp neste gang. -- Man trekker ikke mindre enn det som står på skattekortet, man tilbakefører et skattebeløp fordi det ble trukket for mye forrige gang.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Nei, det kan du ikke. Du får ikke ut penger fra skattetrekkskontoen annet enn til å betale skatt eller mva, men det løser man enkelt med å overføre tilsvarende lavere beløp neste gang. -- Man trekker ikke mindre enn det som står på skattekortet, man tilbakefører et skattebeløp fordi det ble trukket for mye forrige gang. i følge min mor lønningsdama er det null problem. Jeg har også selv fått utbetalt feil trukket skatt på ekstrakjørt utbetaling av to ulike arbeidsgivere, den ene en offentlig institusjon.
ninuska_ Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Har vi samme arbeidsgiver? Jeg leverte tabelltrekk for 2012 og ble trukket 36% for januarlønna. Ble trukket ca 2000kr for mye i skatt. Det er mye for meg som kun er deltidsansatt. De skulle undersøke saken nærmere, men sist de gjorde feil (og trakk meg 50% selv om jeg hadde levert skattekort) ble det fikset med en gang. Utbetalingen av disse ekstra pengene kom da noen dager senere enn den vanlige utbetalingene. Satser på det samme denne gangen.
Sol79 Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 i følge min mor lønningsdama er det null problem. Jeg har også selv fått utbetalt feil trukket skatt på ekstrakjørt utbetaling av to ulike arbeidsgivere, den ene en offentlig institusjon. Da tror jeg du har misforstått din mor. Jeg oppfatter på ditt første innlegg at du mener at pengene kan tilbakeføres fra skattetrekkskontoen, men er de først overført skattetrekkskontoen så kan du ikke få de tilbake. Men som sagt er det ikke noe problem å løse det på andre måter, og det er det jeg tror din mor mener.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 Enig med Sol. Og jeg er lønningsdame. Og kontodame. Har man satt inn penger på skattetrekkskontoen, så får man ikke ført dem tilbake igjen. Heller ikke om pengene fremdeles står på skattetrekkskontoen. Den er låst for betalinger andre steder enn til skattemyndighetene. Man ordner det på annet vis, og det er ikke særlig knotete å bilagsføre engang. For arbeidstaker går det ut på ett.
-Fiona- Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Enten er det misforståelser ute og går her, eller så opererer "lønningsmamman" uten egen skattetrekkskonto, og det skal man ikke snakke så veldig høyt om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå