Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et dilemma. Jeg jobber en plass med kjempebra miljø, alle er venner og finner på masse gøy ofte, alle hilser og alle sitter sammen i pausene osv osv. Lønna er grei nok, men ikke høy. Nå åpner det seg en mulighet for å bytte jobb til en plass der miljøet ikke er såå bra. Helt greit, men ikke bra. Folk tar ikke pause på samme tid, folk driver mest bare på med sitt alene, noen ganger er det ingen som hilser når du kommer på jobben fordi de sitter opptatt osv. Men det fins kjekke folk og jeg har folk å snakke med, det er helt greit liksom. Lønna er 50-100 000 mer i året. Hva velger DU?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du lever godt på den lønna du har nå, så hadde jeg valgt å bli.. hvis du _vet_ at miljøet der du evnt begynner ikke er like bra. Miljøet er viktigst for meg.

• Liker 1
Skrevet

Må også nevne at den nye jobben vil gi meg en veldig fremtredende posisjon og jeg får jobbe med mer interessante ting enn på min nåværende jobb. Men vil det være feil av meg å gå til intervju og høre betingelsene og så ta det opp med sjefen at jeg vurderer å bytte jobb blant annet fordi de tilbyr meg XXX kr mer, men at jeg blir hvis han høyner lønna til det samme? Eller er det helt uhørt og frekt? Jeg vet jeg er verdt mer enn jeg får i dag, og jeg og sjefen er kompiser.

TS

Skrevet

Jeg byttet jobb p.g.a miljø.

Tjente litt mer i forrige men jeg vil trives på jobb.

Ingenting er bedre enn å faktisk stå opp på morgenen og faktisk glede seg til å begynne.

Skrevet

Jeg trives egentlig best når man bare er kolleger med en hyggelig tone, har ikke så behov for veldig vennemiljø på jobb. Og dersom den nye jobben både har mer spennende oppgaver og høyere lønn hadde jeg gått for den tror jeg. Det høres ikke ut som det er dårlig miljø der i mine ører, bare litt mer profesjonelt kanskje..

• Liker 1
Skrevet

Må også nevne at den nye jobben vil gi meg en veldig fremtredende posisjon og jeg får jobbe med mer interessante ting enn på min nåværende jobb. Men vil det være feil av meg å gå til intervju og høre betingelsene og så ta det opp med sjefen at jeg vurderer å bytte jobb blant annet fordi de tilbyr meg XXX kr mer, men at jeg blir hvis han høyner lønna til det samme? Eller er det helt uhørt og frekt? Jeg vet jeg er verdt mer enn jeg får i dag, og jeg og sjefen er kompiser.

TS

En venninne av meg gjorde akkurat dette - hun fikk tilbud om jobb i en konkurrerende bedrift, med 100 000 mer i lønn. Hun gikk til sjefen sin og fortalte dette, og fikk umiddelbart tilbud om tilsvarende lønn som i den konkurrerende bedriften.

Men: hvis lønnen var den samme begge steder, hva ville du tenkt da? Arbeidsoppgaver kontra miljø?

Skrevet

Jeg hadde ikke byttet jobb for 100 000 mer i året, men så tjener jeg ganske godt allerede. Hadde jeg tjent 400 000, hadde 100 000 høyere lønn + mer fremtredende posisjon definitivt vært noe jeg hadde valgt.

Skrevet

Hvis du lever godt på den lønna du har nå, så hadde jeg valgt å bli.. hvis du _vet_ at miljøet der du evnt begynner ikke er like bra. Miljøet er viktigst for meg.

Og dette er en viktig grunn til at kvinner ikke tjener like mye som menn, dere prioriterer annerledes.

Skrevet (endret)

Nå er jeg student og jobber bare ved siden av fulltidsstudiene... men jeg har nettopp sagt opp min nåværende jobb grunnet miljøet. For min del er et godt arbeidsmiljø viktigst. Jeg vil heller se frem til å komme på jobb og treffe kollegaene mine, enn å "grue" seg. Dette til tross for at jeg vet jeg mest sannsynlig vil tjene mindre i en annen jobb... Du skal tross alt tilbringe ganske mange timer av ditt liv på arbeidsplassen, og da er det vel greit at du trives? :)

Men så klart, det er jo forskjell på arbeidsplasser og type arbeidsoppgaver - for de som jobber tett på kollegaer, så vil jo arbeidsmiljøet være viktigere, enn for de som jobber mye selvstendig... I tillegg må man også se på hvor viktig lønnen er. Er jo tross alt lønnen man jobber for stort sett ;)

Edit: ble litt svimmel av alle "jobb" og "jobber"...

Endret av Ametrin
Gjest Spinell
Skrevet

Så lenge arbeidsmiljøet på det nye stedet ikke er dårlig, ville jeg valgt å bytte jobb i ditt tilfelle. Både pga lønn og ikke minst pga at det høres ut som en jobb med større framtids- eller utviklingsmuligheter.

(Hvor mange % utgjør forresten lønnsøkningen?)

Skrevet

For meg er miljø absolutt viktigst. Mye penger er ikke en særlig stor faktor for at jeg skal være lykkelig, men gode kolleger og trivelig arbeidsmiljø er absolutt det. :)

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Jeg trives egentlig best når man bare er kolleger med en hyggelig tone, har ikke så behov for veldig vennemiljø på jobb. Og dersom den nye jobben både har mer spennende oppgaver og høyere lønn hadde jeg gått for den tror jeg.

Det er jeg helt enig i.

Gjest Badabing
Skrevet

Så lenge arbeidsmiljøet på det nye stedet ikke er dårlig, ville jeg valgt å bytte jobb i ditt tilfelle. Både pga lønn og ikke minst pga at det høres ut som en jobb med større framtids- eller utviklingsmuligheter.

Helt enig. Arbeidsmiljø er viktigst, men karrieremuligheter er enda viktigere. Hvis den nye jobben gjør at du kan utvikle din kompetanse ytterligere, høres den ut som et godt valg. Kanskje kan den gi deg grunnlag til at du senere kan få jobben med både et topp miljø og god lønn. :)

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Ja, og mer pensjonspoeng :lur:

Skrevet

Godt arbeidsmiljø er kjempeviktig. Men selvsagt er arbeidsoppgaver og lønn også viktig. Klarer du deg greit med lønna du har nå, eller er det litt trangt? Havor stort er behovet for de ekstra pengene? Hvor mye dårligere er arbeidsmiljøet på det andre stedet? Samtidig er det spennende å utfordre seg med nye og mer spennende arbeidsoppgaver. Hvordan er arbeidsoppgavene du har nå? For mye rutine? Ingen utfordringer?

For meg betyr arbeidsmiljøet mest, og jeg vil heller ha en litt kjedeligere jobb med litt mindre betalt og godt arbeidsmiljø, enn litt mer penger, litt mer spennende arbeidsoppgaver og dårlig arbeidsmiljø. Samtidig betyr lønn og arbeidsoppgaver litt, så det er ikke lett å velge.

Gjest Spinell
Skrevet

Til spørsmålet ditt om det er frekt av deg å gå på intervju for å høre betingelsene, så er svaret litt ja, men mest nei. Det er småfrekt å bruke den potensielle arbeidsgiverens tid og gi falske forhåpninger om at du er rett person dersom du over hodet ikke er interessert i stillingen, men kun er ute etter å presse opp lønna i nåværende jobb.

Dersom du faktisk er litt nysgjerrig på arbeidsplassen og stillingen, er det ikke frekt. Et jobbintervju er en tosidig sak. Arbeidssøker skal selvsagt markedsføre seg selv, men det skal også arbeidsgiver, slik at arbeidssøker blir fristet.

Å bruke jobbtilbud for å forhandle seg fram til bedre lønn på nåværende arbeidsplass er ingen uvanlig ting, og da blir det opp til nåværende leder å vurdere om h*n synes du er verdt mer enn h*n betaler deg i dag og om arbeidsplassen har råd til å betale deg høyere lønn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppriktig interessert i begge jobbene, jeg syns det er et dilemma. Så jeg går ikke på intervju bare for å få oppgitt en pris på meg. Men ja, økonomien er faktisk litt trang, så 100 000 mer ville betydd mye. Ikke det at vi ikke kommer til å klare oss fra før, men dere skjønner. Jeg har 350 000 nå, så går jeg opp 50-10 000 vil jeg tro.

Og om miljøet på den andre jobben, det er ikke DÅRLIG. Tror ikke det er noen som går rundt og kvier seg for å gå på jobb, det er ikke sånn. Bare annerledes enn den kompiskulturen som er på min nåværende jobb. Jeg kommer til å savne de på jobben masse hvis jeg slutter.

TS

Gjest Spinell
Skrevet

Slik jeg forstår deg er du innkalt til et intervju, uten at du nødvendigvis har jobbtilbudet i hånda ennå. Siden du er interessert i begge jobbene bør du gå på intervjuet, og bruke til å bli bedre kjent med den aktuelle arbeidsplassen. Er du godt forberedt, kan du stille gode spørsmål og være mer observant for å få et mer helhetlig bilde av arbeidsplassen. Intervjuet kan dermed medføre at du får et bedre grunnlag å treffe en beslutning på. Kanskje får du mer lyst til å bytte jobb etter intervjuet, eller kanskje mindre.

Husk også at nåværende arbeidsplass og arbeidsmiljø ikke varer evig. Mange vil komme til å bytte jobb etterhvert, så man må regne med utskiftinger og miljøendringer.

Ingen arbeidsplasser er like, og det finnes fordeler og ulemper ved alle steder. Det finnes ting jeg savner ved tidligere arbeidsplasser, men det finnes også ting jeg ikke savner i det hele tatt. Og en lønnsøkning i størrelsesorden 20% er jo ikke akkurat å kimse av.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trives egentlig best når man bare er kolleger med en hyggelig tone, har ikke så behov for veldig vennemiljø på jobb. Og dersom den nye jobben både har mer spennende oppgaver og høyere lønn hadde jeg gått for den tror jeg. Det høres ikke ut som det er dårlig miljø der i mine ører, bare litt mer profesjonelt kanskje..

Jeg tenker også sånn. Nå er det faglige veldig viktig for meg (type forskerambisjoner), men selvsagt er det viktig at miljøet også er godt. Samtidig vil jeg ikke at jobben skal trenge å dekke alle sosiale behov, og tenker også at det over tid kan være en ulempe om man har for mye/nære vennerelasjoner der. Kan (i verste fall) faktisk være en hindring for å ta opp problemer, utvikle seg på kvalitet osv.

Men altså, det er jo en balansegang - jeg ville heller ikke søkt meg til en arbeidsplass hvor jeg visste det var kjipt miljø, uansett hva det hadde betydd for meg faglig.

Skrevet

Ja, skjønner hva dere mener. Men hvis jeg begynner der kan jeg jo også være med å forbedre miljøet muligens. Går jo ann å si at klokka 12 er det en uoffisiell deal på at det er lunsjtid, og at de som ønsker da kan gå og spise sammen. Bare en tanke.. Har hørt at de som jobber der ofte driter i å gå i kantina og bare sitter og jobber mens de spiser brødskiva på pulten. Og det ønsker ikke jeg.

Takk for deres innspill. Jeg må i tenkeboksen!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...