AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har gått på lavkarbo en stund men har funnet ut at det ikke helt funker for meg. Så jeg vil gå ned i vekt med et "normalt kosthold." Brød,frukt,you name it. Men jeg er helt blank på sånn og vet ikke helt hva jeg skal spise osv. Jeg har ikke peiling på hvor mye jeg kan spise og hva for at jeg skal gå ned i vekt Noen som vil sette opp en dagsmeny til meg? Er 174 cm høy og 78 kilo. Trenger sårt hjelp
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Er 18 år om det har noe å si. Er heller ikke så veeldig kresen.
Athene Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 De viktigste, og enkleste, du kan gjøre er følgende: - Spise regelmessig, og spise mindre til hvert måltid. - Trene minst tre ganger i uka. - Unngå veldig usunn mat, som ferdigmat og godteri, med unntak av unntaksvis i helgene. Treningen er utrolig viktig. Ellers vil du hovedsakelig miste muskelmasse ved vektnedgang, og det vil bli stadig vanskeligere å gå ned i vekt da det er muskler som forbrenner kalorier. Du vil også oppleve at kroppen blir slapp og at vektnedgangen ikke synes som du skulle ønske dersom du ikke trener. I hvilken grad du trener styrke/kondisjon er det delte meninger om her inne, det beste er en kombinasjon. Selv har jeg mest tro på at man finner en treningsform man liker, som danner grunnlaget i treningen (for meg er det jogging), og så utfordrer man seg litt utover det (jeg liker ikke styrketrening, men trener det likevel 1-2 ganger i uka). Når det gjelder kostholdet er det en ide å lese seg opp på dette. Få kunnskap om ulike matvarer og kaloriinnhold. Jeg spiser akkurat det jeg vil, men kan mye om hva ulik mat gir meg, og spiser helst ikke halvfabrikata. Min matfilosofi har alltid vært at så lenge jeg velger mest mulig rene råvarer, og mye grønnsaker, grovt og fisk, så lever jeg sunt. Så reduserer du mengden mat i hvert måltid litt, og sørger for at du er mett gjennom dagen med 3-5 faste måltider. Vent aldri til du er sulten med å spise, og spis deg ikke stapp-mett når du først spiser. Slanking handler ikke om å sulte seg, men å spise mer riktig.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Hvor mange kalorier skal jeg ligge på da ca? Er det mest protein, passelig karbohydrat og minst mulig fett jeg skal gå for?
Athene Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Hvor mange kalorier skal jeg ligge på da ca? Er det mest protein, passelig karbohydrat og minst mulig fett jeg skal gå for? Var jeg deg ville jeg ikke fokusert så mye på kalorier, og sammensetning av mat. Du er ung, og nesten normalvktig, så det er ikke store innsatsen som skal til her. Fokuser heller på det jeg skriver over - rene råvarer, mindre måltider og trening. Så kommer vekten av seg selv. Men for å si litt om sammensetningen - fett er viktig, men da sunt fett. Nøtter, avocado, oljer og så videre er bra for deg, men ikke i for store mengder. Du bør også fokusere på å få i deg mer proteiner, spise egg hver dag, og fisk og hvitt kjøtt. Grønnsaker kan du egentlig ikke spise nok av. Begrens mengden butikkbrød, ris og poteter, og erstatt dette med hjemmelagde knekkebrød (kvelds/frokost), omelett/salat (lunsj), eller en stor mengde grønnsaker som tilbehør til middagen. Jeg er 30 år, og har aldri telt en kalori i mitt liv, spiser det jeg vil inkludert sjokolade og rødvin, og har holdt matchvekten hele livet. Nøkkelordene for min vekt er trening, og mat laget fra grunnen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Er jo nesten lavkarbo det der.. Hvilke pålegg er sunnest? Kan jeg spise masse frukt hver dag? Youghurt? (den derre sky noe(?) havregrøt?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 og forresten.. Tusen takk for at du tar deg tid til og svare
Supera Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Var jeg deg ville jeg ikke fokusert så mye på kalorier, og sammensetning av mat. Du er ung, og nesten normalvktig, så det er ikke store innsatsen som skal til her. Fokuser heller på det jeg skriver over - rene råvarer, mindre måltider og trening. Så kommer vekten av seg selv. Men for å si litt om sammensetningen - fett er viktig, men da sunt fett. Nøtter, avocado, oljer og så videre er bra for deg, men ikke i for store mengder. Du bør også fokusere på å få i deg mer proteiner, spise egg hver dag, og fisk og hvitt kjøtt. Grønnsaker kan du egentlig ikke spise nok av. Begrens mengden butikkbrød, ris og poteter, og erstatt dette med hjemmelagde knekkebrød (kvelds/frokost), omelett/salat (lunsj), eller en stor mengde grønnsaker som tilbehør til middagen. Jeg er 30 år, og har aldri telt en kalori i mitt liv, spiser det jeg vil inkludert sjokolade og rødvin, og har holdt matchvekten hele livet. Nøkkelordene for min vekt er trening, og mat laget fra grunnen. Et fint moderat lavkarbokosthold det der. Men har en liten innvending: Mettet fett er også sunt fett. Det er margarin og varmpressede oljer som er usunt fett. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Ingen som kunne tenke seg og sette opp en dagsplan til meg da? Ser dette okei ut da? Frokost: 4 knekkebrød (et sunt et(?)hjelp) med enten leverpostei, fårepølse eller ost med agurk og paprika. Mellom måltid: Enten en banan og litt gullerøtter,en banan og et eple eller en skyr youghurt med blåbær? Lunsj: Et av forslagene oppenfor eller 2 hardkokte egg. Middag: Kylling,Grønnsaker og ris? Kvelds: 2-3 egg eller Cottage Chease med bær? Noen mandler om jeg blir sulten. Noe jeg burde ta vekk? Noe jeg burde ta med? Hva med dagene der familien spiser taco eller pizza? Kan jeg også spise det bare jeg begrenser det og forsatt gå ned i vekt?
ssecret Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Ingen som kunne tenke seg og sette opp en dagsplan til meg da? Ser dette okei ut da? Frokost: 4 knekkebrød (et sunt et(?)hjelp) med enten leverpostei, fårepølse eller ost med agurk og paprika. Mellom måltid: Enten en banan og litt gullerøtter,en banan og et eple eller en skyr youghurt med blåbær? Lunsj: Et av forslagene oppenfor eller 2 hardkokte egg. Middag: Kylling,Grønnsaker og ris? Kvelds: 2-3 egg eller Cottage Chease med bær? Noen mandler om jeg blir sulten. Noe jeg burde ta vekk? Noe jeg burde ta med? Hva med dagene der familien spiser taco eller pizza? Kan jeg også spise det bare jeg begrenser det og forsatt gå ned i vekt? Det er jo knallbra! Hvis det bare er usunn mat tilgjengelig, så kan du begrense det ja. Spis så mye frukt og grønnsaker du bare vil, man blir ganske mett av det også. Det beste tipset jeg kan gi deg når det gjelder slanking er å ALDRI la deg selv bli sulten. Kjenner du sulten kommer, bør du få i deg frukt/grønnsaker/nøtter så fort som mulig. Det kan hjelpe deg masse! Drikk 2 liter vann hver dag(mer hvis du trener), så holder du magen full. Forslag til snack, eller hvis du er søtsugen: - fryst sukkerfri kokosyoghurt(eller en annen smak du liker) med en skje oppi til å holde i. Blir som en liten is. - isbiter laget av sterk funlight saft. - Drops tar lang tid å sutte på, og man får dermed i seg mindre. Utenom det; ta multivitaminer, jern, b-vitaminer og omega 3 hver dag, så holder du på energien og får i deg det du trenger.
ssecret Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Foressten, ett råd til, et veldig bra et. List opp cirka 10 forskjellige alternativer du kan velge mellom til både frokost, lunsj, middag og snakcs som inneholder cirka likt kaloriinnhold. Er jo litt kjedelig å være på diett, men da kan du velge det som frister mest. Havregrøt laget med vann og litt melk er bra(se baksiden av havregrynspakken)
ssecret Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Litt ivrig - beklager Fant en oppskrift som jeg har prøvd selv som var kjempegod: "Gelé med 1,5 kalori pr. 100 gram Jeg fikk lyst på noe godt, også tenkte jeg at fun light gelé må jo funke - og det har visst mange tenkt før meg og. Så da deler jeg en oppskrift fra internett med alle andre som har lyst på gelé med kun 1,5 kalorier pr. 100 g! Smiley De få kaloriene som er er fra eggehvitten i gelatinen (altså kun proteiner). 1 pakke gelatinplater (10-pakning) 0,8 liter vann 0,2 liter funlight-saft (f.eks. bringebær) Dette er en veldig enkel oppskrift: Først legger du gelatinplatene i vannbad i en bolle kaldt vann i 5 minutter. Mens de trekker i vannet varmer du opp vann- og saftblandingen i en kjele på middels varme. Dette skal ikke koke, bare rett under kokepunktet. Hvor mye saft og vann du har i er opp til deg, men blandingen burde generelt være litt sterkere enn når du lager deg saft til drikking. Samlet mengde vann og saft burde være ca. en liter for 1 pakke gelatinplater. F.eks. 0,8l vann og 0,2l saft. Når gelatinen har fått badet seg litt og saftblandingen er varm, løfter du gelatinplatene fra vannbadet og oppi den varme saftblandingen. Rør platene ut til de oppløses. Saft-gelatinblandingen helles i en bolle og settes den i kjøleskapet i et par timer, og voilà! 1 liter géle med totalt 15 kcal kalorier." Edit: geleen må nok stå over natten for å bli stiv Endret 16. februar 2012 av ssecret
Gjest *Maja* Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Ingen som kunne tenke seg og sette opp en dagsplan til meg da? Ser dette okei ut da? Frokost: 4 knekkebrød (et sunt et(?)hjelp) med enten leverpostei, fårepølse eller ost med agurk og paprika. Ryvita knekkebrød er knallgode og metter godt. Kjør på med magert skinkepålegg med friske tomatskiver og litt pepper. Gjerne et kokt egg eller litt eggerøre om du har tid til det Mellom måltid: Enten en banan og litt gullerøtter,en banan og et eple eller en skyr youghurt med blåbær? Ville spist enten en neve valnøtter og en frukt eller en banan eller Skyr Lunsj: Et av forslagene oppenfor eller 2 hardkokte egg. Lunsjen skal være ganske stor da det er et av de 2 større hovedmåltidene gjennom dagen. 2 kokte egg er supert, men da sammen med kylling/fisk/skinkebiter og grønnsaker Middag: Kylling,Grønnsaker og ris? Minst 200 gram kjøtt stekt på solsikkeolje fra fisk/kylling/karbonadedeig etc, en knytteneve brun ris/grov pasta/bønner og masse grønnsaker. Kvelds: 2-3 egg eller Cottage Chease med bær? Her ville jeg hatt meg et par Ryvita med masse magert skinkepålegg eller Cottage Cheese med bær eller litt havregrøt med kanel og rosiner Noen mandler om jeg blir sulten. Noe jeg burde ta vekk? Noe jeg burde ta med? Hva med dagene der familien spiser taco eller pizza? Kan jeg også spise det bare jeg begrenser det og forsatt gå ned i vekt? Alle har godt av en dag i uka der en koser seg med noe ekstra. Så lenge du spise "normale" porsjoner kan du fint unne seg "usunn"mat en gang iblandt. Jeg spiser både pizza og godteri en gang i uka uten at det påvirker vekta Husk at trening også er en viktig del av en sunn livsstil. Jogging er supereffektiv for å gå ned i vekt og forbrenne fett. Jeg har fått kjempegode resultater av det. Start med powerwalking med små joggeintervaller 2-3 ganger i uka inntil du kan løpe lengre distanser. Etterhvert kan du øke med flere økter i uka Endret 16. februar 2012 av *Maja*
Athene Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Ingen som kunne tenke seg og sette opp en dagsplan til meg da? Ser dette okei ut da? Frokost: 4 knekkebrød (et sunt et(?)hjelp) med enten leverpostei, fårepølse eller ost med agurk og paprika. Mellom måltid: Enten en banan og litt gullerøtter,en banan og et eple eller en skyr youghurt med blåbær? Lunsj: Et av forslagene oppenfor eller 2 hardkokte egg. Middag: Kylling,Grønnsaker og ris? Kvelds: 2-3 egg eller Cottage Chease med bær? Noen mandler om jeg blir sulten. Noe jeg burde ta vekk? Noe jeg burde ta med? Hva med dagene der familien spiser taco eller pizza? Kan jeg også spise det bare jeg begrenser det og forsatt gå ned i vekt? Varier det en del, ikke spis det samme hver dag. Jeg anbefaler oppskriftssiden til greteroede, der er det mange gode oppskrifter. Fårepølse og leverpostei er ikke akkurat topp pålegg. Mye fett og tilsetningsstoffer. Hva med avocado, eller magert kjøttpålegg med tomater/agurk? Eller havregrøt. Til lunsj kan du variere mye, salater og omeletter er mine favoritter. Og bak dine egne knekkebrød (om du orker), der er kjempesunt, enkelt og næringsrikt. Ris er ikke det mest heldige tilbehøret til middag, mange tomme kalorier. Velg i alle fall brun ris. Og øk mengden grønnsaker. Mine topp middagstips er: Wok (kylling eller svin, og mengder med grønnsaker, og godt krydder eller karripaste) og fiskepakker (fisk i folie, med fennikel, purre, paprika, gulrøtter, litt olivenolje og hvitvinseddik). Vær flink til å krydre maten, og bruk paster, oljer og eddiker, ellers blir det ensformig, og man tyr til ferdigmat eller sauser. Og når familien spiser taco eller pizza skal du kose deg sammen med dem. Dette er en livsstilsendring, og ikke slanking. Du skal leve med dette kostholdet på sikt. Det er ikke pizzaen du spiser i helgen som medfører vektøkning, men mangel på trening, og daglig inntak av usunn mat. Endret 16. februar 2012 av Athene
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Tusen takk for hjelp å så brae svar Da begynner jeg og handle inn på lørdag og begynner på mandag wiiii! Jogge skal jeg ja :D Er det sånn at det vil ta meg ett år og gå ned sånn 10 kilo? Eller kan det gå fortere om jeg trener mye og spiser sundt med en spisedag i uken?
Fysikeren Skrevet 17. februar 2012 #16 Skrevet 17. februar 2012 I januar startet jeg sommerforberedelsene for fult. Trener annenhver dag, uten unntak. Jogger/løper mye, og noe styrketrening med høy intensitet. Jeg veier all maten, inntar 1500/1750cal på hviledag/treningsdag. Jeg fører vektlog, veier meg på samme tidspunkt 3 ganger om dagen. Nå har jeg gått ned 6kg siden 1. jan
ssecret Skrevet 17. februar 2012 #17 Skrevet 17. februar 2012 Tusen takk for hjelp å så brae svar Da begynner jeg og handle inn på lørdag og begynner på mandag wiiii! Jogge skal jeg ja :D Er det sånn at det vil ta meg ett år og gå ned sånn 10 kilo? Eller kan det gå fortere om jeg trener mye og spiser sundt med en spisedag i uken? På et sunt kosthold og trening, skal man kunne gå ned 0,5 - 1 kg i uka
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #18 Skrevet 17. februar 2012 wow, Fysikeren. Det var jo kjempe bra! Oioi.. Nå blir det full fokus her :D
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #19 Skrevet 17. februar 2012 I januar startet jeg sommerforberedelsene for fult. Trener annenhver dag, uten unntak. Jogger/løper mye, og noe styrketrening med høy intensitet. Jeg veier all maten, inntar 1500/1750cal på hviledag/treningsdag. Jeg fører vektlog, veier meg på samme tidspunkt 3 ganger om dagen. Nå har jeg gått ned 6kg siden 1. jan Er ikke det veldig, veldig ekstremt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå