AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Hei. Beklager en utblåsning fra meg her, men jeg må bare skrive fra meg frustrasjonen. Vi har da en sønn her i huset, han er 15 år gammel og bor en uke hos oss og en hos mor, jeg ser på han som sønn, derfor skriver jeg sønn. Moren bor 120 meter fra oss. Han dro av sted til moren sin i dag, han er en skikkelig avhengig av mamma gutt, og det er greit nok. Men min mann skulle en tur på jobb, jeg skulle ut, så jeg sier til gutten at husk å ta med nøkkel, ja da sier han, så jeg tok det som en god fisk. Jeg gikk på badet og skulle gjøre meg klar, kaster et blikk inn på rommet hans og der ligger nøkkelen. Jeg ringer da til moren hans og snakker med gutten og sier at er det lenge til du kommer hjem, ja et par timer. Har du nøkkel med spør jeg, selv om jeg visste svaret. Nei sier han den glemte jeg. Okay, jeg legger den under dunken som avtalt, ok sier han. Så jeg drar. 1 time etter på ringer min mann, da hadde ex hans sendt han melding om at gutten var utelåst og at det var så dumt at han ikke kom inn. Dette forteller han meg, jeg reiser hjem og der er gutten i stua. Jeg spør han om han har sendt en sms eller ringt sin mor og sagt at han var utelåst, enda nøkkelen lå ute. Nei han hadde sagt det der mens han var der hos henne,jeg kjenner at jeg blir rasende inni meg. Men hvorfor sa du ikke at du hadde funnet nøkkelen, da du kom hjem? nei det gadd han ikke. Så igjen så blir det en slags krigstilstand mellom mor og meg. Hun mener at det er viktig at noen er hjemme på kvelden med han, men selv kan hun og mannen gå ut på byen og la han være en time ellerto alene, hvis ikke han vil være med de på bowling eller kino. ÅÅÅ jeg kjenner at jeg syntes det skal bli deilig hvis han kommer inn på videregående, og da må bo på inernat, for han har kun søkt en linje og skolen er omtrent 78 mil fra oss.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Ja det er kanskje et storm i vannglass, men det er stadig sånn småplukk at jeg blir lettere sprø. Jeg ligger med influensa, og jeg spurte han i morges om han kunne lage sin egen frokost , sa han ja. En av grunnene til at jeg spør om det er at han i 99,99% av tiden hiver maten jeg lager til han, han ber om skive med stekt egg. Men jeg finner den skiva alltid i matavfallet rett etter på. Og siden jeg er kvalm så spurte jeg han. Han laget toast, men rett etter får jeg tlf av moren som spør om hvorfor jeg nekter ungen frokost. Han hadde da sendt en sms om at jeg ikke gadd å lage mat til han så han måtte gå uten mat. Han er ute etter en enkelt ting virker det som og det er å lage trøbbel. Jeg kjenner at jeg gleder meg til sommeren.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Du vet du hva, denne gutten lager bråk for å få oppmerksomhet. Han er kansje sjalu på deg og bruker moren sin for å straffe deg. en 15åring skal klare å smøre sin egen skive! Moren gjør ham en bjørnetjeneste om hun diller sånn med ham. Hva skal skje når han må bo alene da? Du kan fint skrive til moren at gutten har tilgang på kjøkkenet.EVT kan du også sende melding til henne når du og gutten blir enige om noe, feks ang nøkkelen. Ala : Ole glemte nøkkelen hjemme. Jeg har sendt melding til ole om at han låser seg inn - Nøkkelen ligger gjemt under blomsterkrukka. Om han klager til moren sin så har hun fått meldingen og er klar over løsningen, og da funker det ikke når gutten skriver "jeg er låst ute!" Unnskyld meg men...for en drittunge som lager drama med vilje. Kan ikke faren snakke med ham? 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Eh, unnskyld meg, gutten er 15 år? Og skal på internat fra høsten av? Og likevel forventer han pog mor at de voksne skal lage frokost/lunsj til ham?` På tide å røske vekk putene han har under armene. Og her får far trå til og ta en prat med mor. Det er guttens ansvar (han er 15 år for pokker!) å passe på at han har med seg nøkkel når han går ut, og det er guttens ansvar at han lager seg frokost selv. Glemmer han nøkkel får han enten bli hos mor til far/stemor kommer hjem, eller så får han sitte på trappa og vente til dere kommer hjem. Frokost? La han gå sulten! Og neste gang mor tar kontakt med deg for å klage på slike ting så sier du bare at "Gutten er 15 år, jeg synes det er på høy tid at han lærer å ta ansvar selv sånn at han er klar til å bo på internat om bare noen få måneder. Er du uenig med meg så må du nesten ta det opp med far." 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Jeg tror du må bevenne stemoren faktisk - slik at hun blir litt irritert på gutten som stadig er så barnslig og prøver å lage avstand mellom dere. evt kan du kansje overdrive veldig når hun skriver om at gutten er utestengt feks: Nei, er det sant!!! stakkars han! Men når han glemte nøkkelen på soverommet så sendte jo jeg en melding om at nøkkelen lå under krukka (eller hvor det var) Kansje han ikke fikk meldingen da eller? EVT ring henne forklar det som det er hver eneste gang det blir storm i vannglasset. Forklar det nøye slik at hun forstår at du har gjort det du kunne. Etterhvert blir hun nok irritert på at gutten jager henne opp - Hun opplever nok mye unødig stress.
Aldrisur Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Enig med mye av det de over her skriver. Men dere og mor bor også altfor nær hverandre.
ToveM Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Høres egentlig ut som små bagateller, men kan samtidig godt forstå at det blir irritasjonsmoment. Men jeg må bare spørre, er det 5 eller 15 gutten var?? Ikke være alene hjemme om kvelden, mine gutter var da alene hjemme flere helger på den alderen. Ellers høres det egentlig ut som ganske typisk tenåringsnykker. Det går deg nok til når han blir litt eldre og "fornuftig".
Athene Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 For meg høres det ut som om gutten er problemet, og hans manipulasjon av mor og stemor. Og muligens også fars manglende vilje til å ta tak i problemet. Du nevner ikke far med ett ord her? Det er supert med engasjerte steforeldre som tar på seg ansvaret. Men min grense hadde absolutt gått ved å smøre brødskiver til en 15 åring, eller å sitte hjemme og underholde han hver kveld. Og når sønnen drar slike stunt som å sende melding til mor om alt du gjør/ikke gjør er det vel på sin plass at far får beskjed, og tar en alvorsprat? 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Høres egentlig ut som små bagateller, men kan samtidig godt forstå at det blir irritasjonsmoment. Men jeg må bare spørre, er det 5 eller 15 gutten var?? Ikke være alene hjemme om kvelden, mine gutter var da alene hjemme flere helger på den alderen. Ellers høres det egentlig ut som ganske typisk tenåringsnykker. Det går deg nok til når han blir litt eldre og "fornuftig". han er 15.
Gjest alven Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Enig med mye av det de over her skriver. Men dere og mor bor også altfor nær hverandre. Ja det er på mange måter ikke bra, Men det er greit at han kan gå frem og tilbake under samvær. Hvorfor mor er blitt sånn vet jeg ikke, men jo mer rakkerskap han finner på jo verre blir hun.
Gjest alven Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 Og der ser jeg at jeg avslørte hvem jeg var, Men men mor er ikke her inne tror jeg. I dag sa jeg til han at han må ha med seg nøkkel for far kommer ikke kjem før 3 timer etter at guttevalpen er ferdig på skolen. Nøkkelen ligger igjen her hjemme, jeg sendte derfor melding til både gutten og mor at nøkkeln ligger under der og der, og at jeg ikke er hjemme før senere. Ja vel, den er grei fikk jeg av gutten. Moren svarer: Ja ja ikke annet enn å forvente.''' Jeg sendte hennes svar til Far, som ringte til mor sporengs. Så nå får vi se hva som skjer-.
Aldrisur Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 Og der ser jeg at jeg avslørte hvem jeg var, Men men mor er ikke her inne tror jeg. I dag sa jeg til han at han må ha med seg nøkkel for far kommer ikke kjem før 3 timer etter at guttevalpen er ferdig på skolen. Nøkkelen ligger igjen her hjemme, jeg sendte derfor melding til både gutten og mor at nøkkeln ligger under der og der, og at jeg ikke er hjemme før senere. Ja vel, den er grei fikk jeg av gutten. Moren svarer: Ja ja ikke annet enn å forvente.''' Jeg sendte hennes svar til Far, som ringte til mor sporengs. Så nå får vi se hva som skjer-. Bravo! Flott at du setter ned foten og ikke lar deg manipulere videre. Spill med helt åpne kort og konfronter hver eneste lille rakkerskap som blir utført at av mor og stesønn. Og så tror jeg du vil vinne mye på å prøve å få en ny holdning til denne gutten og ikke tenke på ham som "guttehvalpen" o.l. Klarer du å bli kjent med ham og skape tillit mellom deg og ham, vil du få et mye bedre forhold til ham. Det tror jeg du vi vinne mye på. 1
Gjest alven Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 Og så tror jeg du vil vinne mye på å prøve å få en ny holdning til denne gutten og ikke tenke på ham som "guttehvalpen" o.l. Klarer du å bli kjent med ham og skape tillit mellom deg og ham, vil du få et mye bedre forhold til ham. Det tror jeg du vi vinne mye på. Jeg har bare lyst å si en ting. Takk for svar. Men jeg har aldri kalt han guttevalpen før mitt innlegg her. Jeg har vært i livet hans siden han var ganske ung. Uansett hva jeg foreslår at vi skal finne på noe sammen, så gidder han ikke. Kino, bowling, tur i skog og mark, alt er feil. Maten jeg lager er feil. Det er faren som har satt foten ned og bestemt at snop er kun lørdager, men han syntes der er min skyld. Så jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #15 Skrevet 16. februar 2012 Hei. Beklager en utblåsning fra meg her, men jeg må bare skrive fra meg frustrasjonen. Vi har da en sønn her i huset, han er 15 år gammel og bor en uke hos oss og en hos mor, jeg ser på han som sønn, derfor skriver jeg sønn. Moren bor 120 meter fra oss. Han dro av sted til moren sin i dag, han er en skikkelig avhengig av mamma gutt, og det er greit nok. Men min mann skulle en tur på jobb, jeg skulle ut, så jeg sier til gutten at husk å ta med nøkkel, ja da sier han, så jeg tok det som en god fisk. Jeg gikk på badet og skulle gjøre meg klar, kaster et blikk inn på rommet hans og der ligger nøkkelen. Jeg ringer da til moren hans og snakker med gutten og sier at er det lenge til du kommer hjem, ja et par timer. Har du nøkkel med spør jeg, selv om jeg visste svaret. Nei sier han den glemte jeg. Okay, jeg legger den under dunken som avtalt, ok sier han. Så jeg drar. 1 time etter på ringer min mann, da hadde ex hans sendt han melding om at gutten var utelåst og at det var så dumt at han ikke kom inn. Dette forteller han meg, jeg reiser hjem og der er gutten i stua. Jeg spør han om han har sendt en sms eller ringt sin mor og sagt at han var utelåst, enda nøkkelen lå ute. Nei han hadde sagt det der mens han var der hos henne,jeg kjenner at jeg blir rasende inni meg. Men hvorfor sa du ikke at du hadde funnet nøkkelen, da du kom hjem? nei det gadd han ikke. Så igjen så blir det en slags krigstilstand mellom mor og meg. Hun mener at det er viktig at noen er hjemme på kvelden med han, men selv kan hun og mannen gå ut på byen og la han være en time ellerto alene, hvis ikke han vil være med de på bowling eller kino. ÅÅÅ jeg kjenner at jeg syntes det skal bli deilig hvis han kommer inn på videregående, og da må bo på inernat, for han har kun søkt en linje og skolen er omtrent 78 mil fra oss. Kan ikke en 15-åring være alene på kvelden? "En time eller to" er det alt mor vil ha ham være alene? Og dere "får ikke lov" i det hele tatt? Jøss. Mine unger på 10 +/- er mer hjemme alene enn dét. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #16 Skrevet 16. februar 2012 Jeg ligger med influensa, og jeg spurte han i morges om han kunne lage sin egen frokost , sa han ja. En av grunnene til at jeg spør om det er at han i 99,99% av tiden hiver maten jeg lager til han, han ber om skive med stekt egg. Men jeg finner den skiva alltid i matavfallet rett etter på. Og siden jeg er kvalm så spurte jeg han. Han laget toast, men rett etter får jeg tlf av moren som spør om hvorfor jeg nekter ungen frokost. Han hadde da sendt en sms om at jeg ikke gadd å lage mat til han så han måtte gå uten mat. Enda mer Du mener ikke seriøst at du hver morgen lager mat til 15-åringen? Makan til bortskjemt snørrunge! Og så dumt gjort av deg, guttungen er 15, ikke 5! Mine unger har laget sin egen frokost og matpakke siden de begynte i 2. klasse! Denne gutten kommer til å få ei tøff ungdomstid, tror jeg... 3
Gjest alven Skrevet 16. februar 2012 #17 Skrevet 16. februar 2012 Enda mer Du mener ikke seriøst at du hver morgen lager mat til 15-åringen? Makan til bortskjemt snørrunge! Og så dumt gjort av deg, guttungen er 15, ikke 5! Mine unger har laget sin egen frokost og matpakke siden de begynte i 2. klasse! Denne gutten kommer til å få ei tøff ungdomstid, tror jeg... Ja jeg gjør det, eller grunnen til at vi som bor i dette huset gjør det er at skolen reagerte på at han hadde mer arbeidslyst og var mer våken når han var hos oss enn hos mor,. Hun drar på jobben klokka 6 og da vekker hun han, men ofte s¨å forsover han seg da og er grinete og sur på skolen, fordi han da spiser nudler eller noe i den duren. Derfor bestemte faren seg at han skulle fikse frokosten, pga at vi ser at det hjelper. Og jeg ser at jeg frem til for kun kort tid siden har kunne lage frokost til han, uten noe sprell. Faren kommer hjem til frokost, og slutter da 1 time senere fra jobb., og da kan heller jeg stå opp med han. slik at ikke gubben får så sene dager. Og da sover jeg heller ikke til langt ut på morgenen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #18 Skrevet 16. februar 2012 Jeg synes denne guttungen burde begynne å ta mer ansvar selv. Ansvar for å komme seg opp på skolen, ansvar for å få i seg frokost, ansvar for å fikse seg matpakke. Virkelig. Jeg ville stilt ham et ultimatum, jeg ville inndratt goder (pc, utetid, whatever som vil svi litt) i fall han ikke innfrir.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #19 Skrevet 16. februar 2012 Nå er det stor forskjell på gutter og jenter i den alderen. Jenter er "voksne" og modne ( tror de voksnere enn hva de egentlig er:-)) Mens guttene er ja.. rett og slett litt for barnslige i den alderen. Så fortsett som du har begynt med å sende sms til gutten og mor og far.. når du gir besjeder du gir via SMS. Så ordner det seg til slutt:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå