AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Jeg vet at sunt fett er viktig, og jeg spiser noen skiver med avocado på maten, bruker linfrø og har litt olivenolje i salaten. Men helt konkret, hvorfor er det viktig? Husker jeg hadde om det for lenge siden, men husker så lite. Og søsteren min spiser ikke fett i det hele tatt, så jeg vil gjerne forklare henne at det er viktig. Noen som kan fortelle det på en kortfattet måte?
Yme Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Hjernen din trenger fett for å fungere, enkelt og greit 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Akkurat det kunne jeg også Og at det sunne kolesterolet gir mindre plass for det usunne, slik at man forebygger aterosklerose/hjerte-karsykdommer. Men hva mer kan jeg si? For å få henne til å ikke unngå fett fullstendig nå? For nå sier hun bare at hun kan spise fett senere. Og hun må legge om kostholdet sitt nå.
Yme Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Det er god del vitaminer som ikke taes opp av kroppen, om man ikke spiser fett. Fett hjelper til i produksjonen av hormoner. Om man ikke spiser nok fett, kan man miste håret, få tør hud, lettere få blåmerker og lignende, man vokser dårligere, man får dårligere imunforsvar, sår gror saktere... Fett gjør at man er mett lengre, og trenger mindre mat. Har man for lite fett, kan organene dine sprekke, og da dør man. Jeg kan godt finne noen linker, om du leser engelsk greit. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 http://www.iform.no/pub/art.php?id=921
Gjest *Maja* Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Kroppen trenger fett for å forbrenne fett.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Why choose healthy fats like MUFA and omega-3s? They provide antioxidants such as vitamin E and selenium Small amounts of healthy fats help the body absorb vital nutrients, including fat soluble vitamins (A, E, D, K) from other whole foods Including healthy fatty acids in your diet in appropriate quantities can help prevent and treat: diabetes, heart disease, cancer, obesity, musculo skeletal pain, and inflammatory conditions Some research suggests that diets including MUFA can have a beneficial effect on cholesterol, blood pressure, blood clotting and inflammation Omega-3 fatty acids are necessary for proper brain growth and development. They are anti-inflammatory and may be helpful in the prevention and treatment of many diseases. (herfra) Og en fin artikkel her.
Supera Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Hvis du spiser null fett over en periode så dør du. Kroppen trenger fett for å fungere. Vi sier at noe er essensielt når vi må ha det for å overleve. Vi har to essensielle fettsyrer (altså fett): omega-3 og omega-6 og vi har åtte (ni for små barn) essensielle aminosyrer (altså proteiner). Ola Nordmann får i seg ca nok av disse og faktisk altfor mye omega-6 som er betennelsesfremmende. Men hvis du sier at hun spiser null fett så ville jeg vært bekymret for helsa hennes. De har nevnt mye bra over her. Jeg vil legge til at fett finnes i alle cellemembraner i kroppen. Og kroppen lager stadig nye celler. Du trenger fett for å lage stabile celler. Sunt fett er naturlig fett som ikke er ødelagt. Varmpressede oljer og margarin bør man holde seg unna (man bygger ikke murhus av ødelagt murstein gjør man vel?). Naturlige oljer er flerumettet fett, enumettet fett og mettet fett. Ja, mettet fett. Mettet fett øker ikke risikoen for hjertesykdom. Det har verken negativ eller positiv effekt på risikoen for hjertesykdom. Jeg kan komme med en lang "avhandling" om det hvis du vil det. Jeg fant en fin side da jeg googlet. Jeg likte ikke at den var på "alternativ.no", men det er Dag Viljen Poleszynski som står bak artikkelen så da vet jeg at den inneholder mye bra. Endret 16. februar 2012 av Supera 2
Supera Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Why choose healthy fats like MUFA and omega-3s? They provide antioxidants such as vitamin E and selenium Umettet fett oksiderer i kroppen og det er fordi vi blir oppfordret til å spise så utrolig mye av det at vi trenger mye antioksidanter. Mettet fett oksiderer ikke og derfor trenger man ikke så mye antioksidanter. Det er det samme om man spiser umettet eller mettet fett for å ta opp vitaminer og mineraler. Ola Nordmann spiser faktisk nok omega-3 og for mye omega-6. En del har godt av å øke omega-3, men de aller fleste får i seg for mye omega-6. Og i tilfelle TS ikke vet hva MUFA er så er det monounsaturated fatty acids altså enumettet fett.
Yme Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Kroppen trenger fett for å forbrenne fett. Hvor har du lest dette? Kroppen kan fint forbrenne fett, uten at man må spise fett. 1
Gjest *Maja* Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Hvor har du lest dette? Kroppen kan fint forbrenne fett, uten at man må spise fett. Var kanskje litt dårlig formulert. Essensielle fettsyrer og trening Over leste du hvorfor det er viktig å få i seg essensielle fettsyrer også om du ønsker å minske andelen av kroppsfett. Når du har forstått hvor mange av kroppens funksjoner som er avhengig av disse fettsyrene forstår du også hvor uhyre viktig de er for å minske risikoen for å overbelaste eller skade kroppen ved trening. For deg som trener mye er det viktig å vite at vi trenger noe mettet fett ettersom mettet fett først brukes til energi, konstruksjon av cellemembraner, for å omdanne umettet fett og som fettdepoter for framtidig energitilførsel. Når det gjelder umettet fett, er det absolutt nødvendig for metabolske og hormonelle funksjoner, og kroppen vil ikke lagre essensielle fettsyrer som fett før den har brukt dem til disse funksjonene. Om du prøver å bli kvitt kroppsfett samtidig som du bygger muskler er det derfor viktig å få i seg nok av de essensielle fettsyrene, samt passe på at energi inntaket ikke blir for lavt. Det har seg nemlig slik at essensielle fettsyrer blir forbrent hurtigere ved lavt kalori inntak. Kombinasjonen av høyere forbrenning av essensielle fettsyrer og lavt inntak av dem fører til underskudd. Mangel på essensielle fettsyrer fører til utmattelse og påvirker humøret - samtidig som det reduserer kroppens evne til å bygge muskler, reparere vev, og motarbeide infeksjoner. Lavt energinivå og tidligere utmattelse ved trening kan altså skyldes at du får for lite av de essensielle fettsyrene i kosten. Jacqueline R. Berning hevder i boken ”Krause’s Food, Nutrition & Diet Therapy” at også idrettsutøvere bør konsumere 20-30% av sine kalorier fra fett. En meget fett-restriktiv diett (under 15% av energi inntak) kan begrense prestasjonsevnen ved å hindre lagring av intramuskulære triglyserider (nøytralfett). Kilde: SPIS SUNT FETT! 2
Gjest *Maja* Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 Det hørtes mye bedre ut! Bra jeg har gjort Herr. Yme fornøyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå