Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å ta doktorgrad når jeg er ferdig med masteren, og en veileder har foreslått å ta den i USA (og anbefalt et par universiteter mitt lærested samarbeider med). Én fordel er jo at fagmiljøet er større der, men vil det kunne være vanskeligere for meg å få jobb i Norge etterpå, enn hvis jeg hadde tatt graden her? Nå er det bare noen få arbeidsplasser som er aktuelle for meg her til lands, og jeg regner med flere av de potensielle arbeidsgiverne allerede har møtt meg i studietida, men likevel.

(en annen ting er det at jeg ikke er sikker på om det er så viktig for meg å jobbe i Norge, på verdensbasis er det mange muligheter... men det er jo på siden av spørsmålet)

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt hvilket fagfelt det er snakk om. Tenker du på en akademisk karriere senere eller i et annet sektor?

Internasjonal erfaring er vanligvis bra - og er det snakk om framtid i akademia vil jo man gjerne unngå innavl på norske institutsjoner..

Det spørs jo hva du vil gjøre senere? Hvis det er få potensielle arbeidsgivere senere, kan du jo høre med dem?

Skrevet

Takk for svar :) Det er et nokså smalt område (men forsåvidt anvendelig på flere felt) innen naturvitenskapelige fag. Jeg kan tenke meg en akademisk karriere, ja, samtidig ville jeg sikkert trivdes som forsker i et privat firma også. Lurt å høre med potensielle arbeidsgivere, tror det er flere av foreleserne mine som har tatt doktorgraden samme sted, så de bør jo kunne gi meg noen råd. Men det er sikket 30-40 år siden de var nyutdannet... jeg får vel satse på å overta etter en av dem når de går av med pensjon :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...