Gå til innhold

Er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt her inne nå og må si jeg er litt "sjokka". Jeg har to gutter på 11 og 18 år. De er begge selvstendige, skoleflinke gutter. Har aldri måttet kjefte eller hatt noen problemer med de. De er utadvente, vant til å klare seg selv, og de er begge glade og fornøyde. Sier de er glade i oss (foreldre) hver kveld og koser og snakker med oss om alt mulig.

MEN: ifølge KG damene burde det ikke være slik. Jeg har (i følge de) vært en horribel mor. Grunnen til dette er følgende:

Jeg har aldri drevet med samsoving

De har ikke blitt bært rundt da de var små, de har heller aldri sovet på meg i timesvis.

De fikk pupp i kun 1 måned

De overnattet borte fra de var maks 2 måneder (hos besteforeldre og tanter)

Alt dette skjedde altså FØR de var 2 måneder, tenk på alt som har skjedd etter det! Jeg ruddet aldri vekk ting fra hyller og bord, de hørte faktisk på meg da jeg sa NEI. Jeg hadde aldri barnesikring på skuffer og skap og jeg har alltid hatt nøkkel i dodøra!!!! (JA jeg er gal!) Om morgenen i helgene sto de opp og så tv helt alene (minsten sto vel opp med eldstemann fra han var 3, og vi sov!!!!!!!) De skar opp brød selv fra de rakk opp til fjøla, og har fortsatt alle fingre i behold.

De siste to dagene har jeg lest om mødre her inne som ikke kan skifte tampong uten en 6åring tilstede!!!! Ei som mener at barna IKKE kan klare seg selv på morgenen selv om de er 4 år, foreldrene MÅ da stå opp, ting kan jo skje?!?!?! Ei tror hun vil dusje med barnet sitt frem til det er 6-7 år, fordi ungen antagelig ikke kan dusje selv før det!! (mine dusjet alene fra de kunne stå.....)

Er det noen gale folk her eller er det bare meg som har vert veldig heldig med mine barn til tross for den grusomme barndommen de antageligvis har hatt? :popcorn:

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke bare deg nei, sitter her å tenker akkurat det samme!!! :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Leste også at man ikke kunne la en utrygg 6 åring få sove i foreldrenes seng, men å dusje sammen er altså greitt....jaja

Skrevet

:skratte: Uff da...

Nå er jo folk forskjellige da... Når jeg var 5år så kunne jeg fint stå opp alene å smøre meg en skive å sette meg foran tv'en men bror min kunne ikke det, han kunne finne på all slags ablegøyer.

Du har nok rett i at foreldre nå til dags er mer overbeskyttende, men alle foreldre vil jo det beste for sine barn og det vil jo variere fra person til person hva de mener er det beste.

Jeg mener det beste for min sønn er at han får pupp i 6mnd og at vi samsover, det er min greie. Venninna mi sin sønn får mme og ligger å sover alene, og det funker for henne. Vi gjør forskjellig ting men begge måtene fungerer.

Det folk her inne må bli flinkere til det er å ikke være så dømmende. Akseptere at folk er forskjellige å ikke begynne å kritisere andre for at de ikke gjør ALT sånn som de gjør eller gjorde det.

Btw, jeg tror nok at hvis jeg hadde skifta tampong foran sønnen min når han var 6 år så hadde han blitt rimelig traumatisert, bedre at han sitter litt for seg selv på stua da... :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Du må ikke glemme at dette forumet er bebodd av verdensmestere!!

Hvis du kan klare å leve med at noen har andre mål her i livet, at ting fungerer likevel og barna er glade, la det fare! :)

• Liker 2
Skrevet

Barn er forkjellige og foreldre er forkjellige. Jeg kjenner to brødre om er voksne nå, der den ene sikkert kunne klart seg fint praktisk sett alene hjemme ei helg fra han var 4-5 år gammel (ekstremt ansvarsbevisst og smart liten kar) mens broren hans knapt fikk lov til å være alene i fem minutter før han var, fordi han fant på så utrolig rare og korttenkte ting hele tida.

(Og la meg nå bare si med engang: Det har ALDRI vært snakk om å la gutten være alene ei helg som 4-5-åring, ikke som 13-åring heller for den del, jeg bare prøver å beskrive hvor ansvarsbevisst og klok gutten alltid har vært.)

Men når det er sagt så ser jeg helt klart ts sitt poeng. For det er mange på KG som er ekstremt dømmende og hysteriske. Mange er svært kategoriske i sine meninger. Hvis deres seksåring ikke er moden nok til å gå hjem fra barnehagen alene, eller at seksåring måtte ha krysset en motorvei for å komme seg hjem, så tar enkelte det som en selvfølge at det ville vært omsorgssvikt å la ALLE seksåringer gå alene hjem fra barnehagen.

Jeg synes folk burde bli flinkere til å forstå at barn utvikler seg i ulikt tempo, barn har ulike forutsetninger og alle familier lever ikke likt.

Enkelte ting vil være uakseptabelt uansett hvor modne barna er eller hva slags liv familien lever, rett og slett fordi alle kulturer har visse standarder for hva man gjør og ikke gjør (f.eks. det er ikke greit å slå barna, og det er ikke greit å la 4-5-åringen være alene hjemme ei helg uansett hvor ansvarsbevisst han er). Men på helt vanlige ting som ts beskriver så er jeg helt enig i at enkelte til tider er i overkant beskyttende overfor barna sine og at mange (både foreldre og barna deres) sikkert kunne hatt godt av å senke skuldrene et par hakk. Men først og fremst må den enkelte familie få ta sine egne valg og vi rundt skal være forsiktige med å dømme dem uten svært god grunn.

• Liker 1
Skrevet

mens broren hans knapt fikk lov til å være alene i fem minutter før han var,

før han var 10, skulle det stå.

Gjest toleranse
Skrevet

Jeg synes folk burde bli flinkere til å forstå at barn utvikler seg i ulikt tempo, barn har ulike forutsetninger og alle familier lever ikke likt.

Ja, dette burde alle bli flinkere til å forstå, og det gjelder begge leire. Selv om det jeg gjør fungerer hos meg så betyr ikke det at det er jeg som gjør alt riktig, og de andre som ikke gjør som meg gjør alt feil.

• Liker 1
Skrevet

Barn er forkjellige og foreldre er forkjellige. Jeg kjenner to brødre om er voksne nå, der den ene sikkert kunne klart seg fint praktisk sett alene hjemme ei helg fra han var 4-5 år gammel (ekstremt ansvarsbevisst og smart liten kar) mens broren hans knapt fikk lov til å være alene i fem minutter før han var, fordi han fant på så utrolig rare og korttenkte ting hele tida.

(Og la meg nå bare si med engang: Det har ALDRI vært snakk om å la gutten være alene ei helg som 4-5-åring, ikke som 13-åring heller for den del, jeg bare prøver å beskrive hvor ansvarsbevisst og klok gutten alltid har vært.)

Men når det er sagt så ser jeg helt klart ts sitt poeng. For det er mange på KG som er ekstremt dømmende og hysteriske. Mange er svært kategoriske i sine meninger. Hvis deres seksåring ikke er moden nok til å gå hjem fra barnehagen alene, eller at seksåring måtte ha krysset en motorvei for å komme seg hjem, så tar enkelte det som en selvfølge at det ville vært omsorgssvikt å la ALLE seksåringer gå alene hjem fra barnehagen.

Enkelte ting vil være uakseptabelt uansett hvor modne barna er eller hva slags liv familien lever, rett og slett fordi alle kulturer har visse standarder for hva man gjør og ikke gjør (f.eks. det er ikke greit å slå barna, og det er ikke greit å la 4-5-åringen være alene hjemme ei helg uansett hvor ansvarsbevisst han er). Men på helt vanlige ting som ts beskriver så er jeg helt enig i at enkelte til tider er i overkant beskyttende overfor barna sine og at mange (både foreldre og barna deres) sikkert kunne hatt godt av å senke skuldrene et par hakk. Men først og fremst må den enkelte familie få ta sine egne valg og vi rundt skal være forsiktige med å dømme dem uten svært god grunn.

men herregud og jesus, kan du ikke norsk? "forkjellige"???? Himmel, skaff deg et norsk kurs a!

Skrevet

Du må ikke glemme at dette forumet er bebodd av verdensmestere!!

Og du er her ikke? :-P

Jeg oppfatter igrunnen oppstarten av denne tråden som en trolling. En ditt og en datt. Det blir vel ikke noe "den store massen" av det?

• Liker 1
Skrevet

Å lære unger å klare seg selv er aldri skadelig.

Skrevet

Å lære unger å klare seg selv er aldri skadelig.

Med mindre de lærer å skade seg selv.

Skrevet

Brent barn skyr ilden.

Skrevet

Men de lærer ikke uten å erfare. For at de skal erfare må man slippe ungene til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...