Gå til innhold

forholdet mellon eier,vara og aksjonær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

møtte min venn etter mange år,og fikk vite at h* nå driver og eier en klesbutikk.

ved å søke på brønnøysund så jeg at han står under daglig leder og eier. men som akjsonær er det en helt annen person (B-person) med 100% andel. er butikken min venn sitt,eller denne B-personen sin?

og hva slags forhold er det mellom et varamedlem og eier/dagligleder?

må nevne at dette er et AS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et AS kommer jeg på følgende roller sånn i forbifarten:

- Daglig leder / adm. dir. (operativ sjef for den daglige driften)

- Styret, bestående av

-- Styreleder

-- Styremedlemmer

-- Varamedlemmer

-- Ansattes representant

- Aksjonærer

- Ansatte

(- Revisor)

Disse rollene utelukker på ingen måte hverandre, så en og samme person kan ha flere hatter, dog med unntak av revisor som nettopp skal være en uhildet tredjepart.

Styret trenger strengt tatt ikke flere personer enn styreleder og vara, men kravene her avhenger av størrelsen på foretaket. Et varamedlem til Styret er nettopp det, et varamedlem.

Det er ikke noe automatisk kobling mellom vara og daglig leder, men på den annen side så er det heller ikke noe i veien for at daglig leder også fungerer som varamedlem. Daglig leder vil som regel dog ha møteplikt i ordinære styremøter uansett.

Den eneste rollen som innehar et eierskap til foretaket er aksjonæren(e), men ofte har jo både de ansatte og styremedlemmene aksjer i selskapet.

Forutsatt at din fremstilling medfører riktighet, så eier person B selskapet alene (100% andel). Tvilen du kan lese mellom linjene skyldes at jeg ikke kan huske at brreg navngir aksjonærene, ergo har jeg en svak mistanke om at du har feiltolket noe av informasjonen.

Skrevet

Brønnøysund oppgir ikke aksjonær nei, men det finnes andre steder å sjekke dette. Imidlertid stemmer det nok neppe når du sier at din venn står som "eier" og en annen er "aksjonær". Aksjonær og eier er det samme, og Brønnøysund opplyser vel heller ikke "eier" som sådan.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Purehelp opplyser navnet på aksjonærene og hvor stor andel de ulike aksjonærene har.

Aksjonær og eier er det samme, så dersom det står navnet til en annen person som eier, har din bekjente enten

1. løyet om eierskapet

eller

2. nylig kjøpt seg inn i virksomheten (oppdatering skjer ikke med en gang)

• Liker 1
Skrevet

hmm..

stemmer det jo. da jeg sjekket i brreg så står A-person som eier og daglig leder av selskapet. og B-pseron som aksjonær med 100% andel. den sistnevnte informasjonen fikk jeg sjekket via purehelp som spinell nevnte oppe. så A-personen er ikke eier likevel da,er det sånn å forstå?

Skrevet

interessant...kan Varamedlemmet som er en del av styret, være med å bestemme hvordan ting skal gjøres i bedriften? da tenker jeg på uenigheter mellon daglig leder,eier og varamedlem og styrelederen. om et AS består av 4medlemmer, og en sak drøftes, og er det slik at det skal være 3mot1 da???

Skrevet

hmm..

stemmer det jo. da jeg sjekket i brreg så står A-person som eier og daglig leder av selskapet. og B-pseron som aksjonær med 100% andel. den sistnevnte informasjonen fikk jeg sjekket via purehelp som spinell nevnte oppe. så A-personen er ikke eier likevel da,er det sånn å forstå?

Dette stemmer ikke. Brønnøysund skriver ikke noe om eier av ASer. Og ja, eier og aksjonær er det samme.

• Liker 1
Skrevet

interessant...kan Varamedlemmet som er en del av styret, være med å bestemme hvordan ting skal gjøres i bedriften? da tenker jeg på uenigheter mellon daglig leder,eier og varamedlem og styrelederen. om et AS består av 4medlemmer, og en sak drøftes, og er det slik at det skal være 3mot1 da???

Her var det mye feil og mange misforståelser på lite tekst, så vi får ta det fra toppen.

Et varamedlem har normalt møte-, tale- og stemmerett dersom vedkommende er innkalt til styremøtet. Merk dog at et varamedlem kun kalles inn dersom det er meldt forfall fra et ordinært styremedlem. I noen styrer kan det være at varamedlemmer også har møterett i ordinære styremøter uten at det er meldt forfall, slik at de kan være kjent med sakene som fortløpende diskuteres. Merk at det her altså skilles mellom møterett (du får lytte), talerett (du får si din mening) og stemmerett (meningen din betyr noe).

I et AS er det Daglig leder som har ansvaret for den daglige driften. Daglig leder er underlagt Styret, og hvis Styret er uenig i hvordan skuta styres, så kan de instruere daglig leder. Er daglig leder uenig kursen som pekes ut av Styret, så kan hun i ytterste konsekvens fratre sin stilling, hvilket også er en av grunnene til at sjefer ofte har høy lønn. Som regel har Daglig leder møteplikt og talerett i styremøter, men i flere selskaper så kan det også være at Daglig leder er et fullverdig styremedlem.

Styret er i sin tur underlagt Generalforsamlingen. I Generalforsamlingen er det eierne som har stemmerett, og man har da like mange stemmer som aksjeandelen tilsier. Det er Generalforsamlingen som velger medlemmene til Styret, så hvis Generalforsamlingen er uenig i hvordan skuta styres, så må de komponere et styre som bedre kan instruere Daglig leder.

Det er ingenting som heter "medlem" i et AS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...