Gå til innhold

Skal p-pillen tas til samme tidspunkt hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på p-piller i over et halvt år, men det jeg ikke er sikker på er om man må ta de til samme tidspunkt hver dag? Jeg tar de når jeg står opp..Det varierer med mange timer. I ukedagene tar jeg de ca halv 8 og i helgene fra klokken 10 til 13..

Jeg ble jo fortalt at man skulle ta de på samme tidspunkt hver dag, men aldri hvorfor.. Jeg leste(nettet) at det var for å ikke glemme å ta p-pillen. Er det virkelig derfor?? Og at viss man glemmer å ta p-pillen til rett tid, men husker å ta den etter under 12 eller 24 timer etter det så går det greit..Man risikerer ikke å bli gravid da?

Er det nøye om man tar den klokken 8 noen dager og 12 andre :S Går det fint så lenge du tar den hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er en slingringsmonn på 12 timer på p-piller. Minipiller er det derimot mye viktigere å ta til samme tidpunkt, bare en slingringsmonn på 3 timer.

Men varierer vel kanskje litt fra merke til merke også?

Skrevet

Jo, det skal gå bra, men det er anbefalt å ta den til samme tid hver dag for at det ikke skal bli tull. Jeg har alarm på tlf. som ringer kl. 8 hver kveld (:

Skrevet

Les pakningsvedlegget. Der finner du ut hvor mange "timer" du kan "glemme" dem uten at det gjør noe.. Jeg har fast tid at jeg skal ta dem om morgenen når jeg står opp. Av og til glemmer jeg det ut, og tar dem når jeg kommer på det litt ut på dagen..

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

8 og 12 om morgenen?

Det er bare 4 timer imellom og skulle gå helt greit vil jeg tro, siden det er så få timer.

Skrevet

Si det. Jeg har aldri vært flink å ta p pillene mine til rett tid. Noen ganger tar jeg de når jeg står opp, andre ganger på kvelden. Det sto vel at om man glemmer de mer enn 36 timer må man bruke kondom i 7 dager. Men har merket meg at det gjelder å ta p pillen til ganske nøyaktig samme tidspunkt hver dag om man utsetter mensen lenge. Feks har jeg utsatt mensen nå siden juli da jeg hadde mensen sist. Tar jeg de hver dag når jeg står opp går det bra, men med engang jeg har rotet noen dager og tatt noen på morningen og noen på kvelden så får jeg fort mens smerter og mellomblødninger. Gjaldt på det merket jeg gikk på for noen år siden og.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at man skal ta de til ca samme tidspunkt hver dag er at hormonnivået fra pillene skal være mest mulig jevnt i kroppen. Faller hormonnivået for lavt kan kroppen få eggløsning, og du kan bli gravid. Det er det som skjer dersom du glemmer en pille eller tar den for sent.

Ved p-pillen har man et ganske greit slingringsmonn, 12 timer som Envy skriver. Jeg hadde likevel holdt meg godt under dette. Hos enkelte skal det mindre til at eggløsning skjer, jeg har lest at en av grunnene til at man blir gravid under p-pille bruk er slurving med tidspunkt for å ta pillene. Men så lenge du tar det når du står opp, uansett om det er kl 7 eller 13, har ingenting å si.

Som jeg alltid skriver i slike tråder. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese en del om hvordan reseptbelagte preparater virker før man tar dem, ikke bare bruksanvisningen, men også forståelse for medikamentets virkning, halveringstid etc.

• Liker 2
Skrevet

Bruker å ta pillene mine når jeg legger meg, og det kan variere fra klokka 20 til 03 .. Går helt fint det:)

• 1 år senere...
Skrevet

ER microgynon minipille? Altså med 3 timer? I pakningsvedlegget står det at man skal ta til ca. samme tid, men at 12 timer er ok

Skrevet

ER microgynon minipille? Altså med 3 timer? I pakningsvedlegget står det at man skal ta til ca. samme tid, men at 12 timer er ok

Nei, det er p-pille. Minipille er vel Cerazette o.l? (:

Skrevet

Man skal helst ta dem på samme tidspunkt hver dag. En time fra eller til er ikke så farlig.

Skrevet

Man skal helst ta dem på samme tidspunkt hver dag. En time fra eller til er ikke så farlig.

Hva da "dem"? Det står jo på Microgynon at 12 timers slingringsmonn aksepteres...

Skrevet

Hæ? Gjelder det ikke at det går bra med 12 timer? Eller er det bare en gang i blant? Det står så mye forskjellig over alt...

Skrevet

Når det står i pakningsvedlegget at 12 timer slingringsmonn aksepteres, så er det ikke en minipille.

Microgynon er en vanlig p-pille og det gjør ikke så mye fra eller til om du tar pillen til noe forskjellig tid hver dag. Jeg varierer med alt fra samme tid til seks-åtte timers forskjell, siden jeg tar den på kvelden før jeg legger meg. Noen ganger legger jeg meg tidlig, andre ganger seint.

Man bør ha en cirka-tid å ta pillen på, feks etter at du står opp om morgenen, eller før du legger deg om kvelden, mest for å huske å ta pillen og huske at du har tatt en pille for å ikke rote med pillesystemet.

Minipillene har slingringsmonn på maks tre timer og det står spesifisert i pakningsvedlegget at de aller helst skal taes på nøyaktig samme tid hver dag. Legene anbefaler at du setter på en alarm for å kunne ta pillen på samme tid hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lurt å ta den hver dag kl. 07 om morningen f.eks. I sommerferier og helger kan det jo godt hende at du står opp kl 12. Det er lurt å ta på ettermiddagen eller noe :)

Anonymous poster hash: 5350e...38e
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lurt å ta den hver dag kl. 07 om morningen f.eks. I sommerferier og helger kan det jo godt hende at du står opp kl 12. Det er lurt å ta på ettermiddagen eller noe :)

Ikke kom med feilaktig informasjon.

Anonymous poster hash: 45605...15c

Gjest Allergikeren
Skrevet

For min del fungerer ettermiddagen dårlig, siden det er mindre forutsigbart, på en måte. Og på morgenen kommer helt an på hva du gjør det til. Jeg klarte å ta pillen kl halv sju en periode, hver bidige morgen, selv om jeg ikke nødvendigvis stod opp halv sju hver morgen. Jeg hadde alarm på telefonen, og brettet pluss et glass vann på nattbordet. Når alarmen ringte, slo jeg den av, tok dagens pille, og la meg til å sove igjen.

Og så er det forskjell på "helst" og "går greit". Et fast tidspunkt er det ideelle på flere måter. Skulle du glemme en, slepper du å regne på når du tok den forrige. Da jeg tok mine kl halv sju på morgenen, visste jeg at om jeg glemte en, ble beskyttelsen redusert hvis jeg husket det etter kl halv sju på kvelden. Det gir også mer rutine enn sånn ca en gang i løpet av dagen. Det gir også en mer stabil kurve i blodet, siden nedbrytingen av legemidlene starter med en gang. Så nivået i blodet går da i bølger og daler, og det beste er om disse ikke går langt ned og dermed langt opp igjen. Det var i alle fall det jeg lærte på apotekteknikerlinja. Men innenfor 36 timer mellom to tabletter(fast klokkeslett hver dag pluss 12 timer slingring) går greit, du er fortsatt beskyttet likevel. Unntaket er minipiller, der du bare har tre timers slingringsmonn.

Gjest Blubberella
Skrevet

Når det står i pakningsvedlegget at 12 timer slingringsmonn aksepteres, så er det ikke en minipille.

Cerazette er en minipille med 12 timers slingringsmonn :)

• Liker 1
Gjest susidusi
Skrevet

Jeg gikk på mercilon før, og trodde ikke dette med tidspunkt var så viktig. Tok den når jeg la meg, og det var jo litt forskjellig fra dag til dag. Men - gravid ble jeg, og en lege på sykehuset holdt knallhardt fast på at det var fordi jeg ikke tok den på samme tidspunkt hver dag. Var faktisk det første han spurte meg om.. :)

Skrevet

Jeg gikk på mercilon før, og trodde ikke dette med tidspunkt var så viktig. Tok den når jeg la meg, og det var jo litt forskjellig fra dag til dag. Men - gravid ble jeg, og en lege på sykehuset holdt knallhardt fast på at det var fordi jeg ikke tok den på samme tidspunkt hver dag. Var faktisk det første han spurte meg om.. :)

Oida..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...