Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet fra tidligere av at når man bor hjemme hos foreldrene får man ca 3000,- utbetalt av NAV som livsopphold i mnd.

Da jeg flyttet for meg selv, fikk jeg 5000,- utbetalt, samt hjelp med husleie/strøm fra NAV. I denne perioden var jeg utplassert, så jeg 'jobbet' og fikk arbeidserfaring 1 år, glad for det.

I fjor høst startet jeg på høgskole for en høyere grad av faget jeg er interessert i (har et nettstudie i det, men ville gjerne studere videre!), dette gikk dessverre ikke som jeg håpet, studiet ble altfor hardt for meg (har fibromyalgi) og hadde store problemer med å klare å konsentrere meg om stoffet.

Søker på jobber for tiden og lever rett og slett på studielånet fram til skoleåret er slutt, har ingen lyst til å komme inn i NAV-systemet igjen, og håper inderlig jeg finner en jobb innen den tid! Sjekker nettet for stillinger hver dag, og har fått søkt på 7 jobber den siste mnd, men avslag på det meste.

Men har fortsatt litt tid på meg.

Det jeg lurer på er hvis jeg i verste fall er nødt til å få hjelp av NAV i en overgangsperiode fram til jeg får en jobb, hvordan blir det med tanke på at jeg nå bor sammen med min kjære?

Vil de måtte se hans kontoutskrifter, etc?, det måtte de med familiemedlemmene når jeg bodde hjemme for x antall år siden.

Han tjener en grei årslønn på, men jeg har ingen lyst til at han skal 'blandes' inn i dette.

Vil gjerne vite hvordan dette fungerer?

Bor i en tomannsbolig - går det an at jeg skriver leiekontrakt hos han?

Vil gjerne vite mer, hvis noen vet.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da du bodde hjemme hos foreldrene dine og NAV måtte se kontoutskrifter, var du under 18 da? For det vil ha mye å si.

Så lenge du er voksen (over 18), ugift og barnløs så er det kun din inntekt de trenger å se på. Det skal ikke spille noen rolle hva kjæresten din tjener, for han er ikke pliktig til å forsørge deg på noen måte. Det eneste som betyr noe i forhold til kjæresten din er at du bare kan få hjelp til halve husleia/strømmen osv, siden du har en å dele utgiftene med. Det er også ulike satser for livsopphold dersom man er samboer vs enslig.

Når du søker sosialstønad så vil du få et skjema å fylle ut der de spør om du har samboer osv. Da skal du opplyse om ham, hva han heter, hvor dere bor, framvise leiekontrakt/boutgifter osv, men la feltene der de spør om hans inntekt stå tomme. De har ingen rett til å vite hva han tjener, og han har heller ingen plikt til å opplyse deg om hva han tjener. Dette fikk jeg opplyst av en hyggelig NAV-ansatt da jeg selv måtte søke sosialstønad i en vanskelig periode for et års tid siden.

Skrevet

TS her; jeg var 20 år da de måtte ha foreldrenes kontoutskrifter.

Angående satsene enslig vs samboer, hvis man får 5000,- som enslig, vil jeg jo tippe beløpet ikke kan bli stort mer enn 3000,- dersom man bor sammen med en.

Vet du noe om hvor mye man da kan regne med å få utbetalt?

Skrevet

TS her; jeg var 20 år da de måtte ha foreldrenes kontoutskrifter.

Angående satsene enslig vs samboer, hvis man får 5000,- som enslig, vil jeg jo tippe beløpet ikke kan bli stort mer enn 3000,- dersom man bor sammen med en.

Vet du noe om hvor mye man da kan regne med å få utbetalt?

Jeg vet ikke hvor store beløp det er snakk om. Det er forskjellige satser i forskjellige kommuner, så det kommer an på hvor du bor. Uansett: Søk NÅ om du trenger hjelp. Det kan være noen ukers behandlingstid. Husk at alle andre stener må være snudd før du får sosialstønad. Har du penger på konto så vil du få avslag.

Skrevet

Det jeg lurer på er hvis jeg i verste fall er nødt til å få hjelp av NAV i en overgangsperiode fram til jeg får en jobb, hvordan blir det med tanke på at jeg nå bor sammen med min kjære?

Vil de måtte se hans kontoutskrifter, etc?

Om du kvalifiserer for støtte fra NAV og har samboer, kan jeg vanskelig tenke meg at de ikke tar med hans økonomi i betraktningen.

Skrevet

Om du kvalifiserer for støtte fra NAV og har samboer, kan jeg vanskelig tenke meg at de ikke tar med hans økonomi i betraktningen.

Nei, de skal IKKE ta hans økonomi i betraktning. De er ikke gift eller har felles barn, så da er han heller ikke pliktig til å forsørge sin samboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...