Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber litt opp i utdanningssystemet i 100% stilling.

En normal arbeidsuke for en lærer i denne stillingsprosenten er 43,5 timer for å jobbe inn de ukene som avspaseres i skolens ferier. Av disse timene er 18,75 timer satt av til undervisning, det samme antallet timer til for- og etterarbeid. Videre er 2 timer i uka satt av til studentveiledning, 2 timer til møtevirksomhet og 2 timer til arbeid i faggruppe på mitt arbeidssted. Nå skal jeg inn i en 20% administrativ stilling, derfor blir timefordelingen annerledes. Jeg er naturlig nok interessert å jobbe inn den administrative stillingsprostenten også slik at jeg ikke må jobbe en dag i uka når jeg avspaserer fra undervisningen. Det jeg lurer på er derfor naturlig nok hvilken beregning som er rett.

Alternativ 1: siden 43,5timer er full arbeidsstid for en lærer er det i utgangspunktet natulig å regne ut 20% ut i fra det. Det gir en arbeidstid på 8,7 timer i administrativ stilling. Videre er 80% undervisningsstilling 15 undervisningstimer + 15 timer til for- og etterarbeid, 2 timer møtetid, 2 timer veiledningstid og 2 timer faggruppetid. Dette gir en samlet arbeidstid på 44,7 timer.

Alternativ 2: Som sagt, 80% undervisningsstilling tilsvarer 36 timer arbeidstid. Det er dermed 7,5 timer igjen opp til 43,5 timer.

Hvilket alternativ er rett? Kan det virkelig stemme at jeg må jobbe over en time ekstra i uka ved å ta denne administrative jobben, eller er det den siste utregningen som stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du tar utgangspunkt i den vanlige lærerstillingen i 100 % må du regne om møtetid, veiledningstid og faggruppetid også. Dette utgjør da 1,6 timer på hver av de, tilsammen 4,8 timer. Du har da 34,8 timer til lærerstillingen. Om du skal jobbe inn til sammen 100 % for å ha fri som normalt med ren lærerstilling, må du fortsatt jobbe 43,5 timer pr uke. Noe som medfører at den admonostrative stillingen utgjør diferansen mellom 43,5 timer i full stilling og 34,8 timer i 80 % lærerstilling. Den adminstrative stillingen skulle da utgjøre 8,7 timer pr uke.

Skrevet

Når du tar utgangspunkt i den vanlige lærerstillingen i 100 % må du regne om møtetid, veiledningstid og faggruppetid også. Dette utgjør da 1,6 timer på hver av de, tilsammen 4,8 timer. Du har da 34,8 timer til lærerstillingen. Om du skal jobbe inn til sammen 100 % for å ha fri som normalt med ren lærerstilling, må du fortsatt jobbe 43,5 timer pr uke. Noe som medfører at den admonostrative stillingen utgjør diferansen mellom 43,5 timer i full stilling og 34,8 timer i 80 % lærerstilling. Den adminstrative stillingen skulle da utgjøre 8,7 timer pr uke.

Takk for svar! Problemet er at jeg er usikker på om det har fungert slik på arbeidsplassen min, jeg innbiller meg nemlig at disse faste timene til andre ting enn undervisning er det samme, uavhengig av stillingsstørrelse. Men det er mulig jeg tar feil? Spørs om jeg får høre med noen på jobb om den saken :)

Skrevet

Takk for svar! Problemet er at jeg er usikker på om det har fungert slik på arbeidsplassen min, jeg innbiller meg nemlig at disse faste timene til andre ting enn undervisning er det samme, uavhengig av stillingsstørrelse. Men det er mulig jeg tar feil? Spørs om jeg får høre med noen på jobb om den saken :)

Det er feil. På min skole kommer ikke lærerne med små stillingsprosent på møter. De leser møtereferater og har tid til forberedelse.

Da jeg hadde 80% lærerstilling måtte jeg jobbe lengre enn det hver uke for å få lov til å avspassere 100% i ferier som alle andre (ikke 80% som kunne vært naturlig).

Etter min mening, med 80% stilling opparbeider du bare 80% av avspasseringen. For å ta igjen de restende 20% skal du jobbe mer med den administrative delen. Jeg tror dette stemmer med din alt. 1.

En annen mulighet er vel å jobbe 20% administrativt når alle lærerne har ferie (f.eks. høst, vinter osv.)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg jobber litt opp i utdanningssystemet i 100% stilling.

Kan det virkelig stemme at jeg må jobbe over en time ekstra i uka ved å ta denne administrative jobben?

Det virker riktig. Hvis du jobber 80% som lærer, så har du også 20% mindre behov for for- og etterarbeid, selv om du kommer på møter. Så det blir ikke over 1 time ekstra. Og du må jo jobbe litt ekstra utover hele året for å avspassere disse 20% av stillingen i ferien.

Skrevet

Det virker riktig. Hvis du jobber 80% som lærer, så har du også 20% mindre behov for for- og etterarbeid, selv om du kommer på møter. Så det blir ikke over 1 time ekstra. Og du må jo jobbe litt ekstra utover hele året for å avspassere disse 20% av stillingen i ferien.

Det er akkurat det som ikke rimer helt, for de 43,5 timene er jo inkludert for- og etterarbeid. Altså får du avspasering fordi du man har 6 timer lenger arbeidstid i uka enn det som er vanlig andre steder. Det vil jeg jo få uansett om jeg jobber 43,5 timer som lærer eller 43,5 timer i administrativ stilling. Det som skjer er jo at jeg bytter 3,75 timer med undervisning og 3,75 timer til for- og etterarbeid (ubunden tid) til 7,5 timer med pliktig tilstedeværelse. Det høres rart ut at jeg må jobbe flere timer for samme antall avspaseringstimer. Da høres det mer logisk ut at de andre tilstedeværelsestimene til møter, veiledning osv reduseres ift stillingsstørrelse.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det er akkurat det som ikke rimer helt, for de 43,5 timene er jo inkludert for- og etterarbeid. Altså får du avspasering fordi du man har 6 timer lenger arbeidstid i uka enn det som er vanlig andre steder. Det vil jeg jo få uansett om jeg jobber 43,5 timer som lærer eller 43,5 timer i administrativ stilling. Det som skjer er jo at jeg bytter 3,75 timer med undervisning og 3,75 timer til for- og etterarbeid (ubunden tid) til 7,5 timer med pliktig tilstedeværelse. Det høres rart ut at jeg må jobbe flere timer for samme antall avspaseringstimer. Da høres det mer logisk ut at de andre tilstedeværelsestimene til møter, veiledning osv reduseres ift stillingsstørrelse.

Her er jo nøkkelen. Siden du skal jobbe 6 timer mer i uka, så blir det 6:5=1,2 (1t 12min) mer den dagen du har adm. stilling sammenlignet med vanlige arbeidstakere som ikke jobber på skolen.

7,5+1,2=8,7 og det er jo det samme som 43,5/5=8,7t per dag.

Skrevet

Her er jo nøkkelen. Siden du skal jobbe 6 timer mer i uka, så blir det 6:5=1,2 (1t 12min) mer den dagen du har adm. stilling sammenlignet med vanlige arbeidstakere som ikke jobber på skolen.

7,5+1,2=8,7 og det er jo det samme som 43,5/5=8,7t per dag.

Men det er da heller ikke saken... For jeg skjønner da at for å få avspasere for en 20% administrativ stilling så må jeg også jobbe flere timer enn en vanlig 37,5 timer uke.

Problemet oppstår dersom møtetid, veiledningstid og faggruppetid ikke reduseres tilsvarende stillingsreduksjonen i undervisningsstilling, altså at både en 100%stilling og en 80% stilling tilsvarer 6 timer bunden tid. Da blir den samlede timesummen større enn med 100% undervisningsstilling... Så spørsmålet da er selvfølgelig om møtetid osv blir redusert også.

100% lærer:

18,75 timer til undervisning

+ 18,75 timer til for- og etterarbeid

+ 6 timer til møter, veiledning og faggruppe

= 43,5 timer

80% lærer + 20% administrativ:

15 timer til undervisning

+ 15 timer til for- og etterarbeid

+ 6 timer til møter, veiledning og faggruppe (dersom denne ikke reduseres iht stillingstr)

+ 8, 7 timer administrasjon

= 44,7 timer

Dersom skolen ikke reduserer den bundne tida blir dermed arbeidsuka lenger ved administrativ stilling enn ved vanlig lærerstilling og det er dette som jeg naturlig nok ikke får til å stemme i så fall.

Skrevet

I så fall er jo dette noe du må ta med arbeidsgiver. Jeg tok utgangspunkt i beregning av hvor mye du må jobbe for å jobbe inn avspassering tilsvarende det du har som 100 % lærer. Er du ikke fornøyd med svaret fra arbeidsgiver må du kontakte tillitsvalgt/fagforening, eventuelt sjekke arbeidsavtale/tariffavtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...