^me^ Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 min sønn ble født 20 desember fjor og vi så allerede da at han "bare" fikk julepresang av noen istedet for både velkommen til verden gave og en gave på julaften i tillegg. dere som er født rundt juletider eller har barn som er det, hva sier dere til de som bare gir en gave eller sier at "vi kjøper en større/dyrere presang og slår de sammen?" jeg synes at selv om du er født i juletider fortjener du like mye 2 presanger og feiring som alle andre? men hva har dere sagt?
Personlig12 Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 HELT ENIG! Jeg har vært veldig klar på det hele livet at jeg skal ha to gaver. Gir fremdeles klar beskjed om dette hehe. Har en tanteunge som også er født 21 des, og vi er veldig bevisste på det. At han får en gave, i bursdagsgavepapir også, og en julegave. Stå på ditt 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Jeg gir også alltid to separate gaver - selv om de oftest leveres samtidig. Akkurat når det gjelder velkommen til verden-gave, ville jeg ikke tenkt så mye over det. Er mange som ikke har noe spesiell tradisjon med dette. For meg var det f.eks. helt ukjent, før jeg fikk barn selv. 4
Viljaa Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Søsteren min har alltid fått to gaver. Jeg merker jo at enkelte litt uti familien ikke gjør seg like mye flid med gavene (feks at hun har fått en stor og en liten gave mens jeg har fått to store fordi jeg har bursdag et halvår før jul), og det er jo urettferdig, men veldig lite å gjøre med det. En kan jo ikke bruke 18 år på å være "gavepoliti" for slekta heller, så lenge de nærmeste som gir de største gavene passer på at det ikke blir slik. Men finnes jo litt fordeler også. Til trøst fikk søsteren min lov til å feire selskap med klassevenner osv. i Januar etter at julehysteriet var over og fikk derfor litt ekstra oppmerksomhet og presanger da, noe jeg sjeldent hadde fordi jeg hadde bursdag midt i fellesferien mens mange var bortreist. I tillegg ble det enklere for søsteren min å ønske seg litt større ting da vi ble eldre. Da hun ville ha ny data var det jo bare å ønske seg penger til bursdag og jul, og vips så hadde hun jo dobbelt så mye penger på veldig kort tid, istedet for å ha brukt de opp i mellomtiden. 2
Gjest pysepusen Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Vi er alltid bevisste på å gi to gaver til nevøen vår som har bursdag nært jul. En kommer i julepapir og blir åpnet på julaften, den andre kommer i vanlig fødselsdagspapir og blir åpnet på bursdagen eller rett etter. Får han penger får han en sum i julekort og en annen i bursdagskort
Gjest chiki Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 jeg og broren min er født i romjulen, og kan alltid huske å ha fått 2 gaver. Men har ofte fått spørsmål etterhvert som vi ble større om det var noe større vi ønsket oss om vi ville de skulle kjøpe 1 gave og da fikk vi velge hvilken av dagene vi ville åpne den:) Søstrene mine som også er tvillinger irriterer seg over at mange kjøper like ting til dem, og alltid har gjort det. Og nå når de er 18 år er det fortsatt en del som kjøper like ting bare i forskjellige farger til dem:p
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Er enig i at han skal få to gaver fra familie senere når han forstår, men å bli skuffet for at han ikke fikk en "velkommen til verden-gave" og en julegave syns jeg var litt teit.. 4
Kontormus Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Er enig i at han skal få to gaver fra familie senere når han forstår, men å bli skuffet for at han ikke fikk en "velkommen til verden-gave" og en julegave syns jeg var litt teit.. Hvorfor er det teit? Det får jo andre! 2 gaver! Èn for hver anledning. I passende papir! Fy den som jukser med dette! 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Min eldste sønn har bursdag rett før jul. Hele slekta har alltid gitt to separate gaver, men nå som han nærmer seg 18 har han de siste årene ønsket seg en litt dyrere gave enn to smågaver. Dette syntes han er helt ypperlig. Han ønsker seg gjerne dyre merkeklær ol. som han nok ikke ville fått i "bare" bursdagsgave. Han er storfornøyd 1
Gjest Okusan Skrevet 15. februar 2012 #10 Skrevet 15. februar 2012 min sønn ble født 20 desember fjor og vi så allerede da at han "bare" fikk julepresang av noen istedet for både velkommen til verden gave og en gave på julaften i tillegg. dere som er født rundt juletider eller har barn som er det, hva sier dere til de som bare gir en gave eller sier at "vi kjøper en større/dyrere presang og slår de sammen?" jeg synes at selv om du er født i juletider fortjener du like mye 2 presanger og feiring som alle andre? men hva har dere sagt? Jeg har et barn som er født i romjula, og nå som han er stor er det en selvfølge at han får to gaver fra hele familien. Det har vi gjort klart at er viktig for oss. Vi har også eget familieselskap der det er bursdag i fokus. Og når jeg kjøper gave til noen som er født rundt jul er jeg også veldig nøye på at det ikke er julepapir. Dette skjønner de fleste av seg selv, men gjør de det ikke er det ikke ufint å påpeke at de fleste barn ønsker å ha bursdag som en separat feiring. At han ikke fikk to gaver når han var helt nyfødt forstår jeg egentlig... hadde neppe tenkt tanken selv, når han er sååå liten og fersk. Våre unger fikk vel bare tullegaver eller klær til jul de første to årene. Synes dette med gaver først blir viktigere når de faktisk får det med seg. Men det er bare min mening. 1
blomsterhav Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 Ja, det med vanlig gavepapir er viktig! Hehe, husker det selv fra jeg var liten..
marthes Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 jeg har alltid fått separate gaver! jul og bursdag er 2 forskjellige ting! bestevenninnen min har og barn født rundt jul og jeg passer veldig godt på at han får 2 gaver også men noe jeg synes er kjekt er jo at nå som jeg har blitt "stor" så har jeg kunne sagt at jeg ønsker meg vaskemaskin av hele familien, og da har de slått den sammen til en stor gave, men dette er jo da ting jeg trenger og som er kjipt å kjøpe selv. Men selv om jeg da har fått 1 stor gave av foreldre og søsken istedet for flere små, så passer mamma av en eller annen grunn å kjøpe en bitte liten ting som jeg kan åpne på selve bursdagen, slik at jeg får en pakke da også men dette er da gjerne en gave til rundt 100kr liksom. i vår familie har vi hatt flere med bursdager fra 23 desember og inn i romjulen og tror ting alltid har blitt gjort på denne måten.
Mixelite Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Alle våre som har bursdag rundt julaften får to gaver(eller konvolutter). En med julepapir og en med gavepapir/bursdagskort.
Gjest alille Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 Hvorfor er det teit? Det får jo andre! Fordi alle ikke har denne velkommen-til-verden tradisjonen, så det er jo ikke sikkert de ville gitt gave i det hele tatt, uansett når barnet var født. Og når barnet er så lite blir det litt feil å henge seg opp i ALLE gaver barnet får/ikke får. Selvfølgelig bør de få gave til både bursdag og jul, men som noen andre nevnte, man bør kanskje ikke være helt nazi på det de første få leveårene...
Gjest D_flatmajor Skrevet 16. februar 2012 #15 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har aldri sett det som problematisk å få kombinert jule- og bursdagsgave. Ingen har spurt om det "er greit" heller. Og jeg har aldri oppfatta det som forskjellsbehandling. Gaver er jo ikke noe man kan kreve, og derfor mener jeg at folk må velge selv hvor mange gaver de gir. Men jeg tenker at folk er ulike, og at dette kun er en personlig mening og erfaring, som kanskje ikke egner seg som sammenligningsgrunnlag. Jeg synes det et godt argument å unngå å gjøre forskjell mellom barn. Akkurat det unngår jeg også. Samtidig mener jeg at slike problemer eventuelt oppstår når barnet selv oppfatter hva en gave,en bursdagsfeiring og en julefeiring er. Kanskje de som ga kombinert gave tenkte praktisk, og ikke hadde noen intensjon om å gjøre forskjell? Med tanke på at ungen din er såpass liten, så mener jeg at det ikke er så farlig å kombinere gaver slik. For ungen sin del, iallefall.
Plastaroma Skrevet 16. februar 2012 #16 Skrevet 16. februar 2012 Både jeg og ene søsteren min er født nær julaften. Vi har begge fått høre (hvert år), at "i år får du ikke bursdagsgave, du får en dyrere julegave." Men våre julegaver var jo aldri dyrere eller mer forseggjort enn det de andre søsknene fikk. Som barn var det litt sårt å kun få 1-2 bursdagsgaver på bursdagen, mens de andre fikk det som føltes som haugevis på sin. Jeg er veldig glad for å lese at så mange gir en gave på hver av dagene, skulle ønske flere tenkte sånn da jeg og søstra mi vokste opp. Jeg er eldre enn henne, og kjøpte (og kjøper fremdeles) et par-tre bursdagsgaver til henne. Vi er voksne nå, ja, men bursdagsgavene uteblir fremdeles. :gjeiper: (Ingen av oss som bryr oss nå lenger altså.) Fikk til og med høre det fra mannen min nå i fjor, det med ingen bursdagsgave, men dyrere julegave istedet. Men det var faktisk en dyr julegave, som jeg ble veldig glad for.
Gjest frøken am Skrevet 16. februar 2012 #17 Skrevet 16. februar 2012 At frøkna får en gave når hun er liten driter jeg i. Hun er ikke klar over at hun får de uansett. Ikke har hun noe særlig ønsker heller Men når hun blir eldre er det viktig å skille jul og bursdag ja
Angelheart2 Skrevet 16. februar 2012 #18 Skrevet 16. februar 2012 Min sønn er født i romjula og får alltid 2 gaver, både fra oss og resten av slekta. Passer også godt på at det er forskjell på papiret og kortene. Men; det hender ofte vi slår sammen til en større julegave, dersom det er noe spesielt han ønsker seg. Slik som i år da han fikk alpinutstyr. Dette var for dyrt til å være kun jelegave, så da ble det kombinert. Uansett fikk han allikevel en egen gave på bursdagen sin, verdien var bare mye mindre, slik at verdien på de to pakkene til sammen ble det samme som vanligvis bursdag- og julegavene koster. Har inntrykk av at de fleste gjør det slik. Vi har iallefall aldri opplevd at han ikke har fått noe på bursdagen sin fordi han fikk en større julegave.
Gjest Spinell Skrevet 16. februar 2012 #19 Skrevet 16. februar 2012 Når barnet er gammelt nok til å forstå, mener jeg det er et poeng å skille mellom bursdags- og julegave. For en nyfødt baby, og en ettåring er det vel mer foreldrene enn barnet som fornærmes. For et barn som forstår konseptet bursdag og jul, er det ikke så greit å slå sammen. Barn har sterk rettferdighetssans, og slikt medfører som regel en forskjellsbehandling der dette barnet samlet sett får mindre gaver enn andre. Og den som nevnte tvillinger og like gaver - hva er problemet? Gir man likt blir det i alle fall ikke forskjellsbehandling. De er to ulike individer, greit nok, men det får da være grenser for hårsårhet. Vi gir likt (men i ulik størrelse selvsagt, hvis det er klær) til søsken med flere års aldersforskjell også, vi! Jeg reagerte vel mest på denne: Jeg har vært veldig klar på det hele livet at jeg skal ha to gaver. Lærte ikke foreldrene dine deg at det ikke er noe som heter "skal ha"? 2
SøsterLiten Skrevet 16. februar 2012 #20 Skrevet 16. februar 2012 Broren min har bursdag på julaften og idag den dag er jeg nøye på å pakke 1gave i burdagspapir og 1 gave i julepapir. Han fyllte 33 i fjor... Hehe... Jeg er vokst opp med at det er hans bursdag frem til 17 og jul etter det. Han fikk feire bursdagen sin med kompisene på halvtårsdagen sin (etter eget ønske selvsagt) med hageselskap og alt som vi andre to fikk. Bestevenninnen min har bursdag lille julaften og jeg er like nøye med gaveve der. Begge har sagt til meg at det er mange i familien som gir en "stor" gave istedet for 2 men ofte har de ent opp med "mindre" enn "alle" andre. Noe som er en ganske kjip følelse når man er liten... Stå på ditt! Barn fo rtjener en uavhengig feiring med alt det som hører til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå