Gå til innhold

Regningsmåneden fra helvete

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Så i en annen tråd at noen hadde fått delt opp regningen fra Lånekassen.

Denne måneden fikk jeg da regning på 3500 fra Lånekassen, og med en varmtvannstank som gikk dukken, studieavgift på noen tusen og bufferkontoen som gikk til noe annet uventet forrige måned ble det ikke mye penger igjen til lek og moro.

Hvordan i all verden deler jeg opp regningen fra Lånekassen? Jeg merker så altfor godt de fire månedene i året. Det er typisk de månedene det skjer noe. Å sette dem på buffer er dumt, for har man gammelt hus ryker stadig bufferen på store ting. Så jeg må ha noe spesielt mtp Lånekassen, og at jeg ikke får rørt de pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper deg ikke så mye akkurat nå, men jeg har en egen konto til regninger hvor jeg trekker hver eneste måned automatisk fra lønnskontoen.

Den kontoen har jeg ikke betalingskort på, og brukes utelukkende til regninger.

Dermed ligger alltid hele beløpet klart ved fakturadato.....

Du kan også betale inn direkte til Lånekassen hver måned: http://www.lanekassen.no/hovedmeny/tilbakebetaling/nedbetaling/manedlig-betaling/

Skrevet

Kan du ikke bare lage deg et automatisk trekk til lånekassen hver måned?

Kjempeenkelt, og du slipper slike store regninger, og ubehageligheter hver 3.måned.

Ta summen din og del på 3, så vet du hvor mye du må betale inn.

• Liker 6
Skrevet

Jeg trekker litt hver måned og trekker og setter på en egen konto, så slipper du alt på en lønning

Skrevet (endret)

Jeg gjør som nevnt over, betaler inn hver måned. Du får ikke delt opp regningen fra lånekassen, men du kan velge å betale inn en gang i måneden. Så kommer ikke den regningen som en stor ekstra kostnad hver fjerde måned.

Chiquita kom meg visst i forkjøpet :plystre:

Endret av Ixnay
Gjest Badabing
Skrevet

Tusen takk! Da får jeg begynne med det før vaskemaskina ryker!;)

Skrevet

Be om betalingsfritak denne gangen og så gjør du som skissert over her videre sånn at det går greit ved neste forfall. Jeg har også valgt å betale inn hver måned.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Har betalt den allerede. Det går alltids greit, det var bare kjipt at så innmari stor del gikk til regninger denne måneden. Også ble det litt utblåsning her siden jeg akkurat hadde betalt alt det kjedelige i nettbanken ;)

Skrevet

Jeg gjør som de andre over her sier: Deler beløpet på tre og betaler hver måned på forskudd sånn at hele beløpet er dekket innen forfall. Og så legger jeg gjerne på en hundrelapp eller fem ekstra hver måned, sånn at jeg er litt i forkant og kan betale enda litt mindre ved behov og kan ta meg en betalingsfri måned uten å blande inn lånekassa dersom det skulle knipe veldig.

Man sparer jo bittelitt renter også i det lange løp ved å betale på forskudd, selv om akkurat det ikke er motivasjonskilden for meg.

• Liker 1
Skrevet

Kan man betale inn beløp til lånekassen hver mnd uten å si i fra? Jeg også merker det godt denne mnd, og det er en halv mnd til neste lønn :sukk:

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle være like smart som dere andre og opprette månedlig betaling (bra tips, forresten!), men når jeg går inn i nettbanken for å opprette dette så har fakturaen for "fast betaling" ingen rubrikk for KID-nummeret? Har deres det eller skriver dere KID-nummeret inn i rubrikken som melding til mottaker, da altså Lånekassen?

- gjesta

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle være like smart som dere andre og opprette månedlig betaling (bra tips, forresten!), men når jeg går inn i nettbanken for å opprette dette så har fakturaen for "fast betaling" ingen rubrikk for KID-nummeret? Har deres det eller skriver dere KID-nummeret inn i rubrikken som melding til mottaker, da altså Lånekassen?

- gjesta

Ja, har lagt inn kidnummer i meldingsboksen..

Skrevet

Jeg har også delt beløpet på tre og betaler hver måned. Her autotrekk i nettbanken slik at jeg ikke merker det :)

Skrevet

Det å betale månedlig er kjempegreit, og også helt uproblematisk for Lånekassen. Bare pass på å være à jour med innbetalingene før dere begynner med månedlige betalinger!

På Dine sider på lanekassen.no er det en funksjon som heter Din regning (ligger under Gjeld og nedbetaling). Der ser man alltid hvor mye som eventuelt gjenstår til betaling for det aktuelle forfallet.

• Liker 1
Skrevet

Ellers er det lov å betale inn ekstra og på den måten, så trenger man ikke bekymre seg i hele tatt ;)

Skrevet

Jeg ordnet med banken så jeg fikk autotrekk hver måned. Mye mindre merkbart enn de kvartalsinnbetalingene. Jeg sørget også for å trekke bittelitt mer hver måned enn jeg egentlig måtte (ca. 100 kr tror jeg det var) og det forkortet etterhvert nedbetalingstiden med bortimot to år i forhold til det opprinnelig stipulerte for jeg lå hele tiden litt i forkant med rentene.

Skrevet

Jeg har egen studielånskonto, og dit overføres penger direkte fra lønningskontoen dagen jeg får lønn. Jeg har fastrente, så det vil ikke lønne seg for meg å betale direkte til Lånekassen hver måned.

Skrevet

Rentes legges vel til studielånet månedlig og om du har lavere rente på konto enn studielån så vil det lønne seg da å betale månedlig, småpenger men..

Skrevet

Kidnr. er det samme og basert på kundenummeret ditt. Har du kidnr. fra en innbetaling så kan du bare bruke det samme videre.

Skrevet

Man bør ikke opprette fast trekk hver måned dersom man har fast rente. Ved flytende rente er det uproblematisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...