-Fiona- Skrevet 15. februar 2012 #1 Del Skrevet 15. februar 2012 Er det noen krav? Eller holder det å bare signere regnskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 15. februar 2012 #2 Del Skrevet 15. februar 2012 Det holder å signere, men det lønner seg å komme med en kort kommentar også. For eksempel: Valgt revisor finner regnskapet ryddig og oversiktlig, og anbefaler at regnskapet godkjennes av årsmøtet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #3 Del Skrevet 15. februar 2012 Det holder å signere, men det lønner seg å komme med en kort kommentar også. For eksempel: Valgt revisor finner regnskapet ryddig og oversiktlig, og anbefaler at regnskapet godkjennes av årsmøtet. Hvis selskapet har en valgt revisor signerer de da også på revisjonsberetning. Du finner ingen revisor som vil finne seg i en slik kommentar i selve årsregnskapet, hverken i et revidert eller urevidert regnskap. Uansett er det lovbrudd å føye til noe slikt, selskapet kan ikke bekrefte noe på revisors vegne. Sannsynligvis er dette en klubb uten en valgt revisor. Hvordan er hundeklubben organisert, og hva er omsetningen? Nye regler for revisjonsplikt gjør at selskapet må ha en relativt høy omsetning for å ha revisorplikt. Og har den revisorplikt skulle dette vært meldt inn til Brønnøysund ved stiftlse, så man er temmelig sent ute om man på dette tidspunktet finner ut at man behøver revisor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fiona- Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 15. februar 2012 Hvis selskapet har en valgt revisor signerer de da også på revisjonsberetning. Du finner ingen revisor som vil finne seg i en slik kommentar i selve årsregnskapet, hverken i et revidert eller urevidert regnskap. Uansett er det lovbrudd å føye til noe slikt, selskapet kan ikke bekrefte noe på revisors vegne. Sannsynligvis er dette en klubb uten en valgt revisor. Hvordan er hundeklubben organisert, og hva er omsetningen? Nye regler for revisjonsplikt gjør at selskapet må ha en relativt høy omsetning for å ha revisorplikt. Og har den revisorplikt skulle dette vært meldt inn til Brønnøysund ved stiftlse, så man er temmelig sent ute om man på dette tidspunktet finner ut at man behøver revisor. Slapp av, dette er bare småtteri. Hva er oddsen for at en hundeklubb omsetter for over 5 millioner og/eller har mer enn 10 årsverk liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 15. februar 2012 #5 Del Skrevet 15. februar 2012 Det holder å signere, men det lønner seg å komme med en kort kommentar også. For eksempel: Valgt revisor finner regnskapet ryddig og oversiktlig, og anbefaler at regnskapet godkjennes av årsmøtet. Hvis selskapet har en valgt revisor signerer de da også på revisjonsberetning. Du finner ingen revisor som vil finne seg i en slik kommentar i selve årsregnskapet, hverken i et revidert eller urevidert regnskap. Uansett er det lovbrudd å føye til noe slikt, selskapet kan ikke bekrefte noe på revisors vegne. Sannsynligvis er dette en klubb uten en valgt revisor. Hvordan er hundeklubben organisert, og hva er omsetningen? Nye regler for revisjonsplikt gjør at selskapet må ha en relativt høy omsetning for å ha revisorplikt. Og har den revisorplikt skulle dette vært meldt inn til Brønnøysund ved stiftlse, så man er temmelig sent ute om man på dette tidspunktet finner ut at man behøver revisor. Valgt revisor er jo stort sett for organisasjoner uten revisjonsplikt, men som likevel legger fram et årsregnskap til styre/Brønnøysundregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #6 Del Skrevet 15. februar 2012 Valgt revisor er jo stort sett for organisasjoner uten revisjonsplikt, men som likevel legger fram et årsregnskap til styre/Brønnøysundregisteret. Uansett størrelse på selskap, så lenge man har en revisor snakker man om "valgt revisor". Det du tenker på er kanskje det å frivillig velge revisor? En del selskap under omsetningsgrensa, samt stiftelser, velger dette for å øke troverdigheten til regnskapet. Og til deg over som ber meg slappe av - det er akkurat det jeg skriver, dette er nok en klubb som driver under stiftelsesloven, og er fritatt revisjonsplikt. Mitt svar var rettet til den personen som påstod at man kunne skrive "valgt revisor bekrefter..." i årsberetningen. Jeg ville bare påpeke at dette var fullstendig utenkelig, og ulovlig. - Hilsen statsautorisert revisor med 7 års erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fiona- Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 15. februar 2012 Uansett størrelse på selskap, så lenge man har en revisor snakker man om "valgt revisor". Det du tenker på er kanskje det å frivillig velge revisor? En del selskap under omsetningsgrensa, samt stiftelser, velger dette for å øke troverdigheten til regnskapet. Og til deg over som ber meg slappe av - det er akkurat det jeg skriver, dette er nok en klubb som driver under stiftelsesloven, og er fritatt revisjonsplikt. Mitt svar var rettet til den personen som påstod at man kunne skrive "valgt revisor bekrefter..." i årsberetningen. Jeg ville bare påpeke at dette var fullstendig utenkelig, og ulovlig. - Hilsen statsautorisert revisor med 7 års erfaring. Jeg er ikke ferdig utdannet revisor en gang, og jeg klarte å lese at det overhode ikke står "valgt revisor bekrefter" noen steder. Men du som har så mye erfaring kan jo fortelle meg hvordan en godkjenning av et bittelite klubbregnskap bør se ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 15. februar 2012 #8 Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Uansett størrelse på selskap, så lenge man har en revisor snakker man om "valgt revisor". Det du tenker på er kanskje det å frivillig velge revisor? En del selskap under omsetningsgrensa, samt stiftelser, velger dette for å øke troverdigheten til regnskapet. Og til deg over som ber meg slappe av - det er akkurat det jeg skriver, dette er nok en klubb som driver under stiftelsesloven, og er fritatt revisjonsplikt. Mitt svar var rettet til den personen som påstod at man kunne skrive "valgt revisor bekrefter..." i årsberetningen. Jeg ville bare påpeke at dette var fullstendig utenkelig, og ulovlig. - Hilsen statsautorisert revisor med 7 års erfaring. Jeg snakker ikke om noe selskap med stor omsetning, men jeg svarer på hva trådstarter spør om: en frivillig organisasjon velger en "revisor" (en som blir valgt av årsmøtet) til å gå igjennom årsregnskapet. "Revisor" (den som har blitt valgt til å gå igjennom årsregnskapet før årsmøtet) signerer på at regnskapet er gjennomgått, og legger også gjerne ved et notat om at han/hun finner regnskapet i orden (eller evt andre merknader om regnskapet), og at han/hun anbefaler at regnskapet godkjennes av årmøtet. Dette er veldig greit, da det ikke er alle som har kunnskap nok til (eller lyst til) å vurdere regnskapet. Dette er hverken utenkelig eller ulovlig! Jeg har i alle fall aldri fått merknad på dette alle de årene jeg har sittet med regnskapet for en frivillig organisasjon, og hvert år sendt godkjent årsregnskap med merknad fra "valgt revisor" til Brønnøysundregisteret. Endret 15. februar 2012 av Rosemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå