Gå til innhold

Foret APPETiTT fra felleskjøpet

lell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke personlig erfaring hundematen fra Felleskjøpet, men svarer fordi jeg har brukt kattematen deres.

Katten min gikk på Matmons fra Felleskjøpet i flere år. Jeg tenke dette måtte være et bra alternativ til fôr fra dagligvarebutikk. Felleskjøpet lager jo tross alt fôret til husdyr i landbruket, og bør dermed ha god kompetanse på dyrs ernæring.

Etterhvert fikk jeg likevel en mistanke om at Matmons ikke var godt nok. Jeg så at katten min hadde lagt på seg en del. Han kunne også ha løs avføring. Siden han går ute fikk jeg ikke se hvor ofte avføringen var løs, men jeg synes det var oftere enn det burde, og den luktet sterkt.

Katten hadde tidligere gått på fôr fra veterinær/dyrebutikk. Da hadde avføringen vært fast og luktet mye mindre. Det hadde også vært lettere å kontrollere matinntaket hans og dermed passe på vekta. Jeg har nå gått tilbake til spesialfôr og han har sluttet med å ha løs og illeluktende avføring.

Oppsummert er min mening at fôr for kjæledyr kjøpt på Felleskjøpet bedre enn det som selges i dagligvarebutikk. Det er likevel ikke like bra som de typene som selges hos veterinær eller dyrebutikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker appetitt hundefor, og har ikke noe negativt og si om det, ikke så lenge jeg har brukt det iallefall. Hunden liker foret godt, og har ikke sett noe forandring etter jeg byttet fra dyrlegefor til det foret, akkurat likedan avføring. og ja, er ikke noe negativt ennda, iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ingrediens i Royal canin sitt For er mais, og så maismel. Og det betyr jo at foret inneholder dette mest og det er vel ikke no bra! Hva med appetitt sitt for? Hva er 1 ingr i den??

Endret av lell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

Min mors dobbermanner gikk på dette, han ene funket fint på det mens han andre mistet pels og ble i dårlig helse. De byttet da over til proplan og v&h, begge funket veldig bra på det. Tror man må se litt ann på sin egen hund, noen funker på noe som andre igjen ikke funker på i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ut flere typer hundemat, appetitt inkludert.

For mine hunder fungerte det veldig greit :)

Hold deg derimot unna Labb som også selges på felleskjøpet.

Endret av Trigger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Jeg vet bare at både min hund og foreldrene mine sine reagerer negativt på det. Hundene driter dobbelt så mye og får mye luft i magen og dårlig hud og pels av det så det har vi droppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd Appetitt, og det er ikke bra for hunden vår. Ofte ute på do, blassere pels..... Har og opplevd enkelte partier med mugg i posen!

Her er det Pro-plan det går i, pelsen er blank og fin, avføring normal, og hunden liker foret godt:-)

Har ei berner sennen jente på snart 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ut flere typer hundemat, appetitt inkludert.

For mine hunder fungerte det veldig greit :)

Hold deg derimot unna Labb som også selges på felleskjøpet.

labb er det eneste foret den ene hunden min tåler og jeg har vært innom det meste av dyrlege og dyrebutikkfor. man bør se det ann på hver enkelt hund. jeg hadde dårlig sammvittighet i lang tid når jeg begynte å fore med labb, siden det i utgangspunket ikke er så bra, men når hunden for første gang fikk normal avføring og stabil vekt lærte jeg meg det var viktigere det enn at jeg absolutt skulle svare eukanuba/hills/rc ovs når folk spurte hva han spiser.

vennina mi har også prøvd appetitt på sine 4 hunder og var veldig missfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mors dobbermanner gikk på dette, han ene funket fint på det mens han andre mistet pels og ble i dårlig helse. De byttet da over til proplan og v&h, begge funket veldig bra på det. Tror man må se litt ann på sin egen hund, noen funker på noe som andre igjen ikke funker på i det hele tatt.

Ojj, det har jeg ikke tenkt på.. hunden min har begynt å miste mye pels..veeeldig mye.. og jeg bruker appetitt på henne nå, kanskje det er det som er grunnen? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Vi prøvde Appetitt for noen måneder siden, og hunden elsker det! :) Har ikke merket noen plager heller, men vi varierer kosten hennes veldig. Hun får våtfòr også, noe fisk og noe kjøtt som jeg koker og diverse godbiter innimellom. Men har ingenting negativt å si om Appetitt hvertfall. Labb derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

Ojj, det har jeg ikke tenkt på.. hunden min har begynt å miste mye pels..veeeldig mye.. og jeg bruker appetitt på henne nå, kanskje det er det som er grunnen? :o

ja, det kan være grunnen, og det kan være andre grunner.. jeg ville nok byttet for ihvertfall og sett om det ble bedre, og om det ikke hjelper tatt en tur til dyrlegen. Mister den mye pels som ikke er pga. røyting er det jo noe som ikke stemmer vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan være grunnen, og det kan være andre grunner.. jeg ville nok byttet for ihvertfall og sett om det ble bedre, og om det ikke hjelper tatt en tur til dyrlegen. Mister den mye pels som ikke er pga. røyting er det jo noe som ikke stemmer vil jeg tro.

Jaa, hunden min er korthåret, og drar jeg handa mi over henne, har jeg en neve med pels :o

så skal prøve å skifte for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, vanskelig dette med for. Hunden her har fått pedigree fra forrige eier. Jeg har nå hentet prøvepakke fra både appetitt og royalcanin. Royalcanin sitt for har mais og maismel først. Vet ikke hva appetitt har.

Men seriøst, hvordan se om hunden trives med foret? Skal den drite bare en gang om dagen og ikke miste særlig pels? Noe annet man kan se etter? Hvordan vite hvor mye for hunden skal få hver dag?

Hunden er papillon/pomeranian på 3,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke FK sine for for dyr :kjefte:

Vår jack russelterreier får dårlig mage, tørr og matt pels og virker mindre fornøyd om vi prøver dette.

både katt og hund får for fra veterinærklinikken. Billigre i lengden om man tenker på skader og slikt foruten selve kjøpekostnaden på maten :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket for som er best varierer fra hund til hund - man må nesten prøve det ut.

Det dyreste veterinærfor kan være supert for noen hunder og elendig til andre. Alle reklamerer for sine fortyper og veterinærene som anbefaler på det sterkeste akkurat det kvalitetsforet de selger, får gode provisjoner av salget - selvfølgelig anbefaler de det! Forskjellige veterinærer anbefaler forskjellig for - see ??

Du får prøve deg frem - husk at hunden må gå ganske lenge på et for før du kan trekke en konklusjon.

Jeg har foret med Apetitt i over et år. Hunden er fin i pelsen, er på do 1 gang daglig og har fast og fin avføring. Jeg er veldig fornøyd, og ser ingen grunn til å bytte for.

Lykke til med ditt valg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar slle sammen! Skjønne at det er litt vanskelig det her..

Og hvis jeg har lest meg fram riktig så er det ca like mye tull (korn, karbo) i alle "gode" for som hills, royal canin osv.. Så da er det bare å prøve seg fram.

Synd at jeg ikke får tak i orijen og for uten korn.

Endret av lell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Alt dette kommer helt an på den enkelte hund. Man kan ikke si at f.eks Appetitt er et bra fôr, for det kommer helt an på hunden.

Tenk på hunden som et barn. Den spiser det du gir den. En hund kan ikke gå i butikken selv og velge hva han vil ha til middag. Da skylder du den såpass at du anstrenger deg litt for å finne ut hva som er bra for den.

Labb er en type universalfôr som du kan gi til hardføre hunder. Det er et bra fôr, bare du bruker det rett.

Appetitt er et mer spesialfôr, siden du har mange typer å velge mellom. Hvis du har spørsmål angående fôr til hunden, så kan du stikke innom enten Felleskjøpet, vetrinær eller dyrebutikk.

Jeg vet ikke hvilken hund du har, men Appetitt har blant annet fôr til hunder i mye aktivitet, mellom aktivitet og hvis hunden er litt overvektig så har du et slankefôr også. Du har også et fôr du kan gi til hunder som begynner å bli gamle. Senior kan gis til hunden fra 8 års alder og oppover. Du har også hvalpefôr med forskjellige størrelser på kulene, alt etter hvor stor hunden er. På Felleskjøpet kan du få tips til fôring f.eks hvis hunden er matlei.

Eventuelt kan du ringe til butikken for å få mer informasjon. Alle som jobber på Felleskjøpet kan, eller kan finne ut av alt du lurer på.

Hvis det viser seg at verken Appetitt eller Labb funker for din hund, så kan du dra til vetrinær så de kan plukke ut et fôr som passer til akkurat din hund!

Ikke alle hunder kan spise det samme! Det er viktig. Det er ikke noen hunder som er helt like, og hvis du behandler dem helt likt i matveien kan du fort se forandring i pelsen eller oppførsel osv.

Alt dette er noe du bare må prøve deg fram for å finne ut. En dag så finner du det fôret som passer perfekt til din hund!

PS

Når du skal bytte fôr så må det skje gradvis! Bland det gamle og det nye fôret sammen i 2-3 uker før du går helt over på det nye. Bland mer og mer nytt i skålen, og fortsett med dette med mindre du ser at hunden endrer oppførsel, blir veldig tjukk/tynn eller pelsen forandrer seg osv. Da går du tilbake til den forrige dosen du brukte, og bruk heller litt lengre tid på å bytte! Så skal du se at hunden blir fornøyd :)

Hilsen en ansatt 17 år gammel jente på Felleskjøpet ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...